جیک جیلنهال بازیگری است که قرار بود نقش مرد عنکبوتی را بازی کند، اما در سال ۲۰۱۹ یک نقش شرور و ضد مرد عنکبوتی را بازی کرد.

پایگاه خبری تئاتر: جیک جیلنهال با اسم کامل جیکوب جیلنهال یک بازیگر آمریکایی است که ۱۹ دسامبر ۱۹۸۰ در لس آنجلس کالیفرنیا چشم به جهان گشود.

او در یک خانواده هنرمند به دنیا آمد چرا که پدرش استیون جیلنهال کارگردان هالیوود و مادرش نائومی فومر فیلمنامه نویس هستند. جیک دومین فرزند خانواده است و خواهر بزرگترش مگی جیلنهال هم بازیگر برنده اسکار است.

جیک جیلنهال برای اولین بار در ۱۱ سالگی بازیگری کرد و فیلم «حقه بازان شهر» اولین اثر او بود. سپس او به کمک پدرش در چندین نقش کوتاه دیگر نیز بازی کرد.

جیک پس از مدرسه به دانشگاه کلمبیا وارد شد. اما او به تحصیلات علاقه‌ای نداشت و پس از مدت کوتاهی دانشگاه را ترک کرد. او تصمیم گرفت به سراغ علاقه خود و حرفه بازیگری برود و فقط تمرکز خود را روی این موضوع بگذارد و به دلیل اینکه والدینش در این عرصه حضور داشتند، خیلی زود توانست راه خود را به سینمای هالیوود باز کند.

در سال ۱۹۹۲ قرار بود در فیلمی نقش آفرینی کند که لازم بود دو ماه خانه را ترک کند، به همین خاطر پدر و مادر وی با این امر مخالفت کردند.پس از این موضوع او در فیلم سینمایی «آسمان اکتبر» نقش آفرینی کرد و بعد از آن در فیلم «دانی دارکو» موفق بود که در آن با خواهرش همبازی شده بود. این فیلم در زمان اکران چندان موفق نبود، اما با انتشار دی وی دی‌های خانگی محبوب شد.

او در سال ۲۰۰۶ برای بازی در فیلم «کوهستان بروکبک» نامزد دریافت جایزه‌ اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد، اما آن را به دست نیاورد و او برای همین فیلم جایزه‌ بفتای بهترین بازیگر مکمل مرد را به دست آورده است. جیک و هیث لجر، همبازی اش در این فیلم دوستان واقعی بودند و اکنون جیک پدرخوانده دختر هیث است.

او در فیلم‌های سینمایی راز آلود موفق بازی کرده است و ژانر موفق او محسوب می‌شود. جیک در سال ۲۰۰۷ در فیلم سینمایی «زودیاک» نقش آفرینی کرد و موفق بود. پس از آن با نقش «شاهزاده پارسی» که البته فیلم و نقشی بود که بسیار مورد نقد قرار گرفت به روی پرده نقره‌ای آمد. جیلنهال با فیلم‌های «کد منبع» و «آخرین گشت» باز هم به موفقیت خود ادامه داد و در نهایت اوج فعالیت‌های او با فیلم‌های سینمایی «زندانیان» و «شبگرد» رقم خورد.

گفتنی است او قرار بود در اولین سه گانه مرد عنکبوتی در نقش این شخصیت ابرقهرمانی محبوب بازی کند. چرا که بازیگر اصلی یعنی توبی مگوایر وضعیت جسمانی مناسبی نداشت. اما مگوایر بهبود یافت و این نقش به جیلنهال نرسید. این پایان کار جیک و مرد عنکبوتی نبود. سال گذشته او در فیلم سینمایی «مرد عنکبوتی:دور از خانه» در کنار تام هالند نقش آفرینی کرد. اما این بار نه در نقش قهرمانی مرد عنکبوتی بلکه در این فیلم یک نقش ضدقهرمانی و شرور داشت.