سینمای ۹۸ مانند دیگر حوزه‌های فعالیتی کشور درگیر مهمترین و تاثیرگذارترین اتفاقاتی بود که برخی از آن‌ها تازگی داشت که در این گزارش به آن‌ها اشاره کرده ایم.

پایگاه خبری تئاتر: سینمای ۹۸ مانند دیگر حوزه‌های فعالیتی کشور درگیر مهمترین و تاثیرگذارترین اتفاقاتی بود که برخی از آن‌ها تازگی داشت  که در این گزارش به آن‌ها اشاره کرده ایم.

* قیمت بلیت‌های سینما در ابتدای سال ۹۸ از ۷ تا ۲۰ هزار تومان تغییر کرد.

* ابتدای سال که چند استان درگیر سیل شده بود، ابراهیم داروغه زاده اعلام کرد در استان‌های گلستان، مازندران و فارس به مدت سه روز بلیت فیلم‌ها نیم بها خواهد بود و در برخی مناطق که سینما وجود ندارد، با سینما سیار فیلم‌ها را اکران خواهند کرد.

* جمشید مشایخی، صادق توکلی، داریوش اسدزاده، شهلا ریاحی و ملکه رنجبر بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون درگذشتند.پنج خیابان به نام پنج بازیگر مطرح یعنی عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی، علی نصیریان، داوود رشیدی و محمد علی کشاورز نامگذاری شد.

* فیلم سینمایی «رحمان ۱۴۰۰» ساخته منوچهر هادی با وجود اینکه یک ماه از اکرانش گذشته بود، توقیف شد و این موضوع حاشیه‌های فراوانی را به همراه داشت.

* فروش خوب اولین فیلم غیرکمدی؛ فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی از مرز بیست میلیارد تومان گذر کرد.

* آیین نامه جدید درجه بندی سنی فیلم‌های سینمایی توسط سازمان سینمایی به تهیه کننده‌ها، پخش کننده‌ها و سینما‌ها در این سال ابلاغ و لازم الاجرا شد و در چهار گروه سنی ۹، ۱۲، ۱۵ و ۱۸ تقسیم شد.

* جمال شورجه کارگردان سینما و تلویزیون به علت سکته مغزی در بیمارستان بستری شد که خوشبختانه حال او رو به بهبودی است و در حال آماده سازی سریال حضرت موسی (ع) است.

* سازندگان فیلم «رحمان ۱۴۰۰» به حجت الاسلام رئیسی رئیس قوه قضاییه برای حل مشکل توقیفی این فیلم نامه نوشتند که در نهایت اکران نشد و به شبکه نمایش خانگی آمد.

* ابراهیم داروغه زاده به دنبال انتقاد برخی سینماگران و اهالی رسانه از حضور بازیگران خارجی در فیلم‌های ایرانی از ضابطه‌مند شدن این روند خبر داد.

* محسن افشانی بازیگر سینما و تلویزیون دستگیر شد.

* انتخاب «در جستجوی فریده» به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار واکنش‌های منفی از سوی نوید محمدزاده و سعید روستایی به همراه داشت. همچنین گفته شد که اتفاقات عجیبی در عملکرد هیات انتخاب اسکار امسال برای معرفی گزینه آخر از بین «متری شیش و نیم»، «قصر شیرین» و «در جستجوی فریده» رخ داده است که البته این فیلم به دلیل انتخاب نشدن از سوی هیات انتخاب آکادمی اسکار از رقابت جاماند.

* احمدرضا درویش نسبت به اکران نشدن فیلم «رستاخیز» و قاچاق نسخه نمایش خانگی آن واکنش نشان داد و در پی آن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد که برای توزیع در شبکه نمایش خانگی صحبت‌هایی شده است که در آینده تصمیمات اتخاذ شده اعلام می‌شود.

* با گذشت بیش از یک سال از پایان جام جهانی فوتبال هنوز درآمد حاصل از پخش آن در سینما‌ها به صاحبان فیلم واریز نشده است.

* سید جمال ساداتیان گفته بود که از وزارت ارشاد به علت پخش غیرقانونی «متری شیش و نیم» شکایت می‌کند و در ادامه این واکنش وزارت ارشاد از تهیه کننده و کارگردان «متری شیش و نیم» به  دلیل نشر اکاذیب و تهمت درباره قاچاق فیلم‌های سینمایی شکایت کرد.

* فیلم سینمایی «خانه پدری» پس از گذشت ۱۰ سال توقیف، اکران شد، اما حاشیه‌ها و واکنش‌های منفی و مثبتی را به همراه داشت، کیانوش عیاری کارگردن اثر از انجام اصلاحیه‌ها خبر داد و محمد مهدی طباطبایی نژاد از اصلاح صحنه‌های مسئله دار و ایستادن پای مجوزی که دادند گفت، اما این به اینجا ختم نمی‌شود، چون ظاهرا کسانی که فیلم را دیدند می‌گویند صحنه‌های خشن فیلم هنوز حذف نشده است. اما در ادامه فیلم سینمایی «خانه پدری» به دستور دادسرای فرهنگ و رسانه مجددا توقیف و سرانجام به دستور رئیس قوه قضائیه اکران شد.

* با انتقادهایی که مبنی بر معافیت مالیات هنرمندان صورت گرفت انتظامی رئیس سازمان سینمایی اعلام کرد موافق معافیت مالیاتی برای دستمزد‌های غیرمتعارف نیست.

* ۲۱۰ میلیارد تومان، سهم سینما از لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ شد.

* شهادت سردار سلیمانی بین سینماگران و هنرمندان بازتاب گسترده‌ای داشت و هرکدام در پیام‌های جداگانه تسلیت‌های خود را اعلام کردند و سینما‌های کل کشور به مناسبت شهادت سردار سلیمانی سه روز تعطیل شد.

* در آخرین جلسه‌ای که سازمان سینمایی، سینماداران و پخش کنندگان داشتند قرار شد اکران سال آینده با وارد کردن گوی فوتبالی انجام شود و این حالت چیزی شبیه به قرعه کشی خواهد بود.

* به دلیل شهادت سردار سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی جشن‌های افتتاحیه فیلم فجر لغو و کمک به سیل زدگان جایگزین آن شد. البته این دوره از جشنواره بی‌حاشیه نبوده و برخی چهره‌ها از حضور در جشنواره فیلم فجر انصراف دادند که با اعتراض شهاب حسینی و دیگر هنرمندان همراه بود. همچنین عوامل فیلم سینمایی «روز صفر» در روز اختتامیه جشنواره فیلم فجر برای دریافت جوایز خود در سالن حضور نداشتند که البته به نظر می‌رسد سعید ملکان با حضور در بخش تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر به این ماجرا خاتمه داده است.

* فرامرز قریبیان در حاشیه نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «خروج» در جشنواره فیلم فجر از بازیگری خداحافظی کرد.

* ابراهیم حاتمی کیا در جشنواره فیلم فجر در پاسخ به سوالی مبنی بر ساخت فیلم شهید سردار سلیمانی، آن را نه تکذیب و نه تائید کرد.

* ابراهیم داروغه زاده دبیر چند دوره از جشنواره فیلم فجر، در بخشی از جدیدترین گفت و گوی خود گفته که بعید است دیگر مسئولیت جشنواره را قبول کند.

* فیلم‌های «شنای پروانه»، «لامینور»، «لاله»، «بازیوو»، «پسرکشی»، «خوب، بد جلف۲» و «زن‌ها فرشته‌اند» در فهرست نوروز ۹۹ قرار گرفتند اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها فرصت اکران پیدا نکردند. اتفاق دیگری که در سال ۹۹ رخ می‌دهد به این صورت است که فیلم‌های در حال اکران سال جدید در هنگام خرید بلیت سینما، سهم سینمادار، پخش کننده و مالیات بر ارزش افزوده را از همان ابتدا تفکیک می کنند تا به حساب‌ها واریز شود.