فرشاد فزونی معتقد است: عدم امنیت مالی در تئاتر، هوش و حواس کارگردان‌ها را فقط متوجه گیشه کرده است.

پایگاه خبری تئاتر: فرشاد فزونی؛ نوازنده و آهنگساز تئاتر گفت: در سال‌های اخیر کارگردان‌ها کمتر به دنبال اجرای موسیقی زنده در آثار خود بودند. عدم امنیت مالی در تئاتر، هوش و حواس کارگردان‌ها را فقط متوجه گیشه کرده است. در صورتی که موسیقی زنده و تجربه‌گرا، به عنوان عنصری خلاق می‌تواند نقشی اساسی در تعالی یک اثر نمایشی داشته باشد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون تعداد موزیسین‌هایی که بتوانند به صورت زنده یک گروه نمایشی را همراهی کنند، زیاد نیست، اضافه کرد: مسلما کمبود‌های مالی در این رابطه تاثیرگذار است. از سوی دیگر می‌بینیم که تعداد سالن‌های نمایشی و خصوصی به نسبت گذشته، گسترش یافته از این رو کمبود نوازندگان و موزیسین‌های مسلط به همراهی یک گروه تئاتر بیشتر به چشم می‌آید. البته لازم به یاد‌آوری است که شرایط اجرای موسیقی زنده تئاتر، که با سایر اجراهای زنده موسیقی تفاوت‌های اساسی دارد.

این آهنگساز در مورد تفاوت‌های نوازندگی در تئاتر با سایر نوازندگی‌ها توضیح داد: کار نوازندگی در تئاتر با سایر نوازندگی‌ها متفاوت است زیرا اجرا کننده موسیقی زنده تئاتر، باید علاوه بر مهارت لازم در نوازندگی با فضا و اتمسفر تئاتر هم آشنا باشد تا بتواند سی شب یا بیشتر با گروه همراه شود و دلزده نشود.

وی افزود: من خودم با تئاتر رشد کرده‌ام و بزرگ شده‌‌ام و به جز موسیقی تئاتر در زمینه بازیگری هم تجربیاتی داشته‌ام و با فضای تئاتر آشنایم و قواعد تئاتر را می‌شناسم، شاید همین دلیل خوبی باشد که علی‌رغم سختی‌های اجرای موسیقی زنده برای نمایش‌ها در تئاتر بمانم و به فعالیت خود ادامه دهم. در بسیاری از موارد نوازندگان موسیقی با این قواعد آشنا نیستند و عدم برداشت مالی هم مزید علت می شود که کمتر به این فضا روی بیاورند.

این آهنگساز که در آثار خود ترکیبی از اصوات و افکت‌ها را به عنوان موسیقی فضا ساز استفاده می‌کند در این باره عنوان داشت: دوست دارم که موسیقی تئاتر، تنها موسیقی صرف نباشد بلکه شکلی از اجرای موسیقی فضاساز و تصویرگر باشد و فکر می‌کنم این دیدگاهم در موسیقی حاصل تحصیل در رشته گرافیک است که مرا با نور، کنتراست، فضا و رنگ آشنا کرده و تمایل دارم در آثارم با این دید دست به خلق اثر بزنم.

فرشاد فزونی در پایان گفت: تئاتر جایی است که می‌توان در آن تجربه کرد و این تجربه می‌تواند هم برای هنرمندان اجراگر تئاتر باشد و هم برای تماشگران و هم برای فرهنگ یک جامعه. موسیقی می‌تواند یکی از عناصر جدی و خلاقه و تجربه‌گرا برای تئاتر باشد و خوب است کارگردان‌ها این مسئله را همیشه در ذهن خود داشته باشند.