با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها که احتمالاً چند ماه ادامه خواهد داشت، دست‌اندرکاران و مسئولان تولید آثار سینمایی، رویکردهای جدیدی اتخاذ کرده‌اند که اکران فیلم‌های جدید در شبکه نمایش خانگی ازجمله این اقدامات است.

پایگاه خبری تئاتر: با شیوع ویروس کرونا و در پی آن تعطیلی سالن‌های سینمایی و تشویق مردم به ماندن در خانه و قرنطینه برای جلوگیری از گسترش این بیماری، مدیران فرهنگی و سینمایی به اقدامات جدیدی دست زدند، ازجمله آن‌ها سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در هفته سوم اسفند طرح "هر روز یک فیلم تازه در شبکه نمایش خانگی" را برای ایام خانه‌نشینی مخاطبان مطرح کرد.

این مسئله از سویی موجب تسریع روند دریافت پروانه نمایش خانگی شد و از سوی دیگر موجی از مخاطبان را به شبکه‌های نمایش خانگی آورد چرا که در شرایط قرنطینه و ضرورت در خانه ماندن فیلم‌های سینمایی می‌توانند بهترین اثرگذاری را داشته باشند. فارغ از این که تا چه اندازه سازمان سینمایی روی این امر تأکید داشته و دارد و تا چه اندازه می‌توان به این موضوع که فیلم‌های واردشده به شبکه نمایش خانگی توانسته‌اند مخاطبان از دست رفته و مخاطبانی را که همچنان به دنبال نسخه‌های فیزیکی آثار هستند، به سمت وی‌او‌دی‌ها بکشاند، باید گفت اغلب عناوینی که وارد این چرخه شدند، عمدتاً مربوط به یکی دو سال اخیر هستند و خیلی زمانی از روی پرده بودن آن‌ها نگذشته و مخاطب با نام آن‌ها آشنایی دارد.

هرچند در طی این مدت یعنی از هفته آخر اسفندماه تا هفته سوم فروردین‌ماه هر روز یک فیلم تازه به این گردونه افزوده نشد، اما فیلم‌هایی که به چرخه شبکه نمایش خانگی وارد شدند قابل تأمل هستند که در این گزارش نگاهی به این فیلم‌ها، خلاصه داستان و میزان فروششان در گیشه داریم.

- "رحمان 1400" ساخته منوچهر هادی که از 15 اسفندماه 98 وارد شبکه نمایش خانگی شد با فروش 22 میلیارد و 542 میلیون تومان در لیست ده فیلم پرفروش سال قرار گرفت. محمدرضا گلزار، سعید آقاخانی، یکتا ناصر، بهرام افشاری، غلامرضا نیکخواه، ساره بیات و مهران مدیری بازیگران این فیلم هستند.

- "کلوپ همسران" به کارگردانی مهدی صباغ زاده نیز ازجمله فیلم‌هایی است که در سال 98 به روی پرده رفت و 25 اسفندماه نیز وارد گردونه شبکه خانگی شد با دو میلیارد و 886 میلیون تومان فروش، اکران را پشت سر گذاشت. داستان این فیلم درباره داستان سه مرد متمول است که برای فرار از دست همسرانشان به همراه یک خواننده زیرزمینی پاپ به جزیره کیش متواری شده و نقشه ربوده شدن خود را می‌کشند، غافل از آن که ماجراهایی پرپیچ‌وخم در انتظارشان است... محمدرضا شریفی‌نیا، میترا حجار، گوهر خیراندیش، محمدرضا هدایتی، بیژن بنفشه خواه، شقایق فراهانی، علی انصاریان، سمیرا حسن‌پور و رضا بنفشه‌خواه بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

- "مطرب" ساخته مصطفی کیایی که عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال 98 را از آن خود کرد و موفق به فروش 38 میلیارد و 546 میلیون تومانی شد، از 27 اسفند 1398 در شبکه نمایش خانگی توزیع شد. در این فیلم پرویز پرستویی، محسن کیایی، الناز شاکردوست، مهران احمدی، حسین امیدی، امین مقدم به ایفای نقش پرداختند و داستان آن در دهه 1360 روی می‌دهد.

- "23 نفر" به کارگردانی مهدی جعفری که در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر خوش درخشید چهارم فروردین‌ماه توزیع شد، فیلمی که با فروش دو میلیارد و 36 میلیون به اکران خود خاتمه داد. این فیلم بر اساس قصه‌ای واقعی ساخته شده و درباره گروهی از رزمندگان نوجوان ایرانی است که در جریان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۱ به اسارت نیروهای عراقی درآمدند. این گروه کم سن و سال بین ۱۳ تا ۱۷ سال سن داشتند و اکثراً از تیپ ثارالله کرمان اعزام شده بودند و در اردیبهشت ۱۳۶۱ در مرحله مقدماتی عملیات بیت‌المقدس در مناطق مختلف جبهه اسیر شدند. مجید پتکی، سعید آلبوعبادی، رضا نوری، عبدالحلیم تقلبی، محمد رشنو بخشی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

- "خداحافظ دختر شیرازی" ساخته افشین هاشمی نیز از پنجم فروردین‌ماه وارد شبکه نمایش خانگی شد، فیلمی که با فروش 349 میلیون تومان به کار خود خاتمه داد. فیلم اقتباسی است از یکی از مشهورترین آثارِ نیل سایمون با نام "دخترِ خداحافظی". در خلاصه داستان این فیلم آمده است: یکی از شیراز، یکی از آبادان، هر ۲ در تهران! مجبورند فعلاً با هم سر کنند تا محمودِ نارفیق را پیدا کنند. علاوه ‌بر شبنم مقدمی و افشین هاشمی بازیگرانی همچون حسین محب اهری، مونا فرجاد، حسین یاری، هومن برق‌نورد، هدایت هاشمی، رسول صدرعاملی و ... در "خداحافظ دختر شیرازی" به ایفای نقش پرداخته‌اند.

- "هزارتو" نخستین ساخته امیرحسین ترابی که پنج میلیارد و 500 میلیون تومان فروش را پشت سر گذاشت از 12 فروردین وارد شبکه نمایش خانگی شد. شهاب حسینی، ساره بیات، غزاله نظر، پژمان جمشیدی، فریبا جدیکار، علیرضا ثانی‌فر، مریم معصومی، شیرین یزدان بخش، مهسا باقری به ایفای نقش می‌پردازند. قصه درباره هزارتوی زندگی یک زوج است که درنهایت عاقبت سختی را برای آن‌ها رقم می‌زند.

- "مردی بدون سایه" به کارگردانی علیرضا رئیسیان نیز در سال 98 به روی پرده رفت 19 فروردین‌ماه به شبکه نمایش خانگی آمد. این فیلم با یک میلیارد و 302 میلیون تومان پرونده اکرانش بسته شد. لیلا حاتمی، علی مصفا، فرهاد اصلانی، امیر آقایی، گوهر خیراندیش، نادر فلاح و به‌آفرید غفاریان در کنار چند بازیگر اسپانیایی در این فیلم اجتماعی بازی کرده‌اند که در خلاصه داستان آن آمده است: ماهان کوشیار پس از ساخت یک فیلم زندگی‌اش تهدید شده و همسرش عاشقانه به کمک او می‌آید اما حوادثی رمزآلود همه چیز را دگرگون می‌کند.

- "شکستن همزمان بیست استخوان" ساخته جمشید محمودی است که از 20 فروردین به شبکه نمایش خانگی آمد این فیلم 232 میلیون تومان فروش داشته است. محسن تنابنده، مجتبی پیرزاده، فرشته حسینی، فاطمه حسینی، فاطمه میرزایی، محیا رضایی، سعید چنگیزیان و علیرضا استادی در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند. داستان فیلم مانند سایر آثار قبلی برادران محمودی به موضوع مهاجرت افغان‌ها و مشکلاتی که دارند می‌پردازد.

اما در میان آثاری که وارد شبکه نمایش خانگی شدند "مارمولک" به کارگردانی کمال تبریزی پس از گذشت 16 سال بالاخره 2 فروردین‌ماه سال 99 موفق شد در شبکه نمایش خانگی حضور یابد. رضا مثقالی معروف به رضا مارمولک دزد سابقه‌داری است که بارها دستگیر و زندانی شده، اما در آخرین دستگیری، اتهام او سرقت مسلحانه است. رضا را به زندانی تحویل می‌دهند که رئیس آن مردی بسیار سختگیر و انعطاف‌ناپذیر است... پرویز پرستویی، بهرام ابراهیمی، شاهرخ فروتنیان، فریده سپاه منصور، سهیلا رضوی، مائده طهماسبی، رعنا آزادی‌ور، مهران رجبی، سیروس همتی و... در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. فیلم در سال 83 اکران شد و در آن زمان 795 میلیون تومان تنها در تهران فروش داشت.

هرچند پیش از این از ورود فیلم "ماجرای نیمروز، رد خون" به شبکه نمایش خانگی صحبت شده بود اما به نقل از تهیه‌کننده این فیلم از آنجایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان توزیع نسخه فیزیکی وجود ندارد، ورود این فیلم به شبکه نمایش خانگی کمی با تأخیر انجام خواهد شد.

علاوه بر این فیلم‌ها سریال‌های "هم گناه" و"کرگدن" همچنان به پخش هفتگی خود ادامه دادند و مجموعه "شام ایرانی" نیز در روزهای پنجشنبه و جمعه در طی این مدت در شبکه نمایش خانگی توزیع شد.