سرپرست دفترطرح‌های عمرانی تاکید کرد: هیچ بخشی از اعتبار بازسازی مجموعه تئاتر شهر برگشت داده نمی‌شود.

پایگاه خبری تئاتر: مهندس معمار درباره تامین اعتبار بازسازی تئاتر شهر و در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است به دلیل تاخیر در شروع بازسازی ، اعتبار آن برگشت داده شود،‌ توضیح داد: بخشی از اعتبار بازسازی تئاتر شهر سال 92 تامین شده و بخش دیگری هم سال 93 تامین خواهد شد. از آنجا که یکسری تجهیزات را باید از خارج از کشور تهیه کنیم، این موضوع زمان‌بر می‌شد، به همین دلیل زمان بهره برداری تئاتر شهر به تعویق می‌افتاد، بنابراین اعتبار سال 92 صرف تهیه تجهیزات می‌شود و با اعتباری که برای سال 93 در اختیارمان قرار می‌گیرد، بازسازی را انجام می‌دهیم.

وی درباره اعتبار کلی بازسازی تئاتر شهر توضیح داد: اعتباری که پیش‌بینی کرده‌ایم، هرچند در کل کم است اما به هر حال از آنجا که تئاتر شهر جزو میراث و اعتبار ملی ماست، حتما مورد توجه قرار می‌گیرد و در این زمینه مشکلی نخواهیم داشت.

این مسئول وزارت ارشاد با تاکید بر اینکه هیچ اعتباری برگشت داده نمی‌شود‌، افزود: با اعتبار سال 92 به تجهیز سیستم صوتی‌، تصویری‌، تعویض صندلی‌ها و چنین اموری می‌پردازیم.

معمار درباره خریداری تجهیزات لازم برای تئاتر شهر و در پاسخ به این پرسش که آیا تحریم‌های ایران محدودیتی برای خریداری این تجهیزات ایجاد نمی‌کند توضیح داد: ما این تجهیزات را از طریق دبی می‌خریم و در این زمینه دچار مشکل نمی‌شویم.

سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی درباره راه‌اندازی سیستم اعلام و اطفاء حریق و خروج اضطراری در مجموعه تئاتر شهر توضیح داد:‌یکی از اولویت‌هایی که در زیرساخت‌ها بررسی کرده‌ایم، راه‌اندازی سیستم اعلام و اطفاء حریق است که حتما انجام می‌شود اما درباره‌ی خروج اضطرای، فعلا در حال بررسی هستیم. زیرا به دلیل اختلاف سطح شاید نتوانیم این موضوع را عملی کنیم.

معمار ادامه داد: سیستم برق اضطراری‌ و تهویه تئاتر شهر به روز شده است. بحث آکوستیک سالن‌ها را هم با مرکز تحقیقات هماهنگ می‌کنیم که هم اکنون، طراحی آکوستیک در حال انجام است و حتما استاندارد می‌شود زیرا آکوستیک سالن تئاتر، یک کار علمی است.

وی در عین حال یادآور شد: البته تالار اصلی تئاتر شهر، از ابتدا مشکل آکوستیک داشته است. متاسفانه بازسازی سال 86 هم حتی بدون اطلاع دفتر طرح‌های عمرانی انجام شد و مطلقا کار صوتی انجام نشد بلکه عمده بودجه صرف سنگ‌کاری دیوارها شد که اگر نمی‌شد، خیلی بهتر بود.

سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی اظهار تاسف کرد: سال 86 کار ارزشمندی انجام نشد ولی الان داریم کار زیربنایی و تخصصی انجام می‌دهیم تا دیگر این مشکلات پیش نیاید.

معمار از برگزاری جلسات مشاوره با هنرمندان برای بازسازی تئاتر شهر خبر و توضیح داد: برای جزئیات بازسازی، جلساتی با اصحاب هنر و پیشکسوتان داشته‌ایم که تداوم خواهد داشت و بدون نظر آنها هیچ کاری انجام نمی‌دهیم.

او تاکید کرد: اطمینان می‌دهیم در تئاتر شهر هیچ اتفاق ناگواری رخ نمی‌دهد. حتی در بحث میراث فرهنگی صحبت‌هایی با کارشناسان میراث برای ترمیم بخش‌هایی از این مجموعه انجام داده‌ایم و هیچ گونه عملیات ترمیمی هم بدون حضور کارشناس میراث انجام نمی‌شود. قول می‌دهیم نتیجه این بازسازی کار خیلی خوبی باشد که همه از آن راضی شوند.

معمار در ادامه سخنانش از همه اصحاب هنر که نظرات فنی و معماری دارند‌، دعوت به همکاری کرد و گفت: از طرف دفتر خودمان برای بازسازی تئاتر شهر مسئول پروژه داریم اما مشتاق شنیدن نظرات کارشناسی همه هنرمندان و اصحاب هنر هستیم. کسانی را که می‌شناسیم برای برگزاری جلسه دعو ت کرده‌ایم و اگر کسان دیگری هم می‌توانند به ما کمک کنند، از طریق رسانه‌ها آنان را دعوت به همکاری می‌کنیم.

او در پایان این گفت‌وگو درباره استفاده از طرح‌های بهروز غریب‌پور برای بازسازی تئاتر شهر توضیح داد: حدود شش هفت ماه است که بنده اینجا هستم و هنوز طرح‌های ایشان را ندیده‌ام. اگر آقای غریب‌پور طرح‌هایشان ارائه بدهند، حتما استقبال می‌کنم.

 بازسازی مجموعه تئاتر شهر بعد از جشنواره تئاتر فجر یعنی اواخر بهمن از تالار اصلی این مجموعه آغاز می‌شود.

سال 86 بهروز غریب‌پور به عنوان مدیر پروژه بازسازی معرفی شد و با بررسی دقیق تئاتر شهر، طرح‌های خود را برای این بازسازی آماده کرد که این طرح‌ها هنوز هم وجود دارد اما مدتی بعد مدیر پروژه عوض شد و در نهایت بازسازی تئاتر شهر به شیوه‌ای نامناسب انجام شد که مورد قبول هنرمندان تئاتر نبود و ناتمام هم ماند. با وجود این بازسازی، تئاتر شهر همچنان دچار مشکل آکوستیک است، سیستم نوری‌اش مساله دارد. خروج اضطراری ندارد و از سیستم اعلام و اطفاء حریق هم بی‌بهره است. در تمام این سال‌ها بحث بازسازی دوباره تئاتر شهر مطرح بود و حالا قرار است این پروژه اواخر امسال اجرایی شود.