هادی مرزبان از هنرمندان باسابقه تئاتر معتقد است کسر مالیات از تئاتر ناشی از نبود شناخت مسئولان تصمیم گیرنده در دولت و مجلس از تئاتر به‌عنوان یک فعالیت فرهنگی و هنری است.

پایگاه خبری تئاتر: هادی مرزبان از جمله کارگردان‌های باسابقه تئاتر ایران، قصد داشت در سال جاری نمایش «دکتر نون» را با حضور رضا کیانیان در تالار وحدت روی صحنه ببرد که به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سالن‌های تئاتر، تولید و اجرای این اثر به زمانی دیگر موکول شد.

وی که در کارنامه کارگردانی خود آثار متعددی را از جمله «لبخند با شکوه آقای گیل»، «شب روی سنگفرش خیس»، «باغ شب‌نمای ما یا قبله عالم» و «پایین گذرسقاخانه» را روی صحنه برده، همچون اکثر اعضای خانواده تئاتر ایران، نسبت به کسر مالیات بر ارزش افزوده از تئاتر منتقد است.

مرزبان درباره اینکه باید در شرایط پساکرونا موضوع کسر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از اجراهای تئاتری لغو شود گفت: تئاتر در کشور ما چه در گذشته و چه در حال حاضر، همیشه مهجور و غریب بوده است. متأسفانه دوستان و مسئولان تصمیم‌گیرنده همیشه برای تئاتر پشت چشم نازک می‌کنند!

بسیاری از تئاتری‌ها خط فقر را زیر و رو کرده‌اند ولی به خاطر اینکه صورت خود را با سیلی سرخ می‌کنند، کسی متوجه این موضوع نمی‌شود. هر چه فکر می‌کنم کسر مالیات بر ارزش افزوده با هیچ معیاری قابل مقایسه و درک نیست وی متذکر شد: بسیاری از مسئولان تصمیم‌گیرنده هنوز به تئاتر به‌عنوان مطربی نگاه می‌کنند و این هنر را به‌عنوان یک اقدام فرهنگی تأثیرگذار نمی‌بینند، البته تقصیری هم ندارند زیرا از تئاتر شناخت ندارند و نمی‌دانند مادر همه هنرها، همین بدبخت غریب است.

این هنرمند شناخته شده تئاتر با اشاره به روند چند ماهه تمرین و اجرای یک اثر نمایشی، یادآور شد: مگر فروش یک اثر نمایشی بعد از چند ماه تمرین و اجرا و با توجه به هزینه‌های تمرین و تولید یک نمایش چقدر است که از آن مالیات بر ارزش افزوده هم کسر می‌کنند؟ گویا مسئولان تصمیم گیرنده فقط تعداد انگشت شماری از تئاترهای تجاری را دیده‌اند که هر چند سال یک بار تولید می‌شوند و بر اساس این آثار انگشت شمار برای کل تئاتر تصمیم‌گیری کرده‌اند.

مرزبان با بیان اینکه میزان درآمد در تئاتر بسیار پایین است، تصریح کرد: بسیاری از تئاتری‌ها خط فقر را زیر و رو کرده‌اند ولی به خاطر اینکه صورت خود را با سیلی سرخ می‌کنند، کسی متوجه این موضوع نمی‌شود. هر چه فکر می‌کنم کسر مالیات بر ارزش افزوده با هیچ معیاری قابل مقایسه و درک نیست.

وی از مدیران و مسئولان تصمیم‌گیرنده در دولت و مجلس شورای اسلامی خواست تا با روی خوش و مهربانی به تئاتر به‌عنوان فعالیتی صد در صد فرهنگی نگاه کنند و کسر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را از اجراهای تئاتری که در دوران پساکرونا با مشکلات متعددی از جمله جذب مخاطب مواجه هستند، لغو کنند.

کارگردان نمایش «دکتر نون» در پایان سخنان خود با اشاره به ۳ ماه تمرین این اثر نمایشی در سال ۹۸، اظهار کرد: من شرمنده تک‌تک بازیگران و عوامل این نمایش شدم که بعد از ۳ ماه تمرین مستمر، به دلیل تعطیلی‌ها کار متوقف شد. البته موضوع شیوع ویروس کرونا یک موضوع جهانی است ولی با توجه به این موضوع باز هم نگران معاش بازیگران و عوامل کار هستم.


منبع: خبرگزاری مهر