مدیر اداره کل هنرهای نمایشی - بعد از شش ماه که از حضورش در این سمت می‌گذرد، برای اولین بار در یک نشست خبری، پاسخگوی خبرنگاران شد؛ او در پاسخ به بسیاری از پرسش‌ها می‌گفت: این موضوع را برای سال 94 برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

پایگاه خبری تئاتر: حسین طاهری - مدیر اداره کل هنرهای نمایشی - بعد از شش ماه که از حضورش در این سمت میگذرد، برای اولین بار در یک نشست خبری، پاسخگوی خبرنگاران شد؛ او در پاسخ به بسیاری از پرسشها میگفت: این موضوع را برای سال 94 برنامهریزی کردهایم.

در این نشست مرضیه برومند (دبیر جشنواره تئاتر عروسکی)، پیام دهکردی (دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان)، رضا دادویی (رییس شورای نظرات و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی) و مهدی شفیعی (معاون اداری مالی این اداره)، طاهری را همراهی میکردند.

در این نشست شیوهی پاسخگویی طاهری به گونهای بود که حتی مرضیه برومند از او خواست تا با صراحت به پرسشهای خبرنگاران پاسخ دهد و به وسلیه الفاظ، از زیر پاسخگویی شانه خالی نکند.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مدیر اداره کل هنرهای نمایشی ترجیح داد ابتدای صحبتهایش را با اشاره به نامگذاری سال 93 به عنوان سال فرهنگ و اقتصاد آغاز کند و در این باره گفت: با تأسی به شعار امسال، سعی کردهایم برنامه سال 94 را آماده کنیم.

در ادامه طرح پرسشهایی دربارهی «انتخاب دبیر جشنواره تئاتر فجر»، «مدیریت تماشاخانه سنگلج»، «قرارداد گروههای نمایشی که اجراهایشان تمام شده»، «وضعیت ساخت و ساز اداره تئاتر» و ... از سوی خبرنگاران مطرح شد.

نشست خبری رییس مرکز هنرهای نمایشی

در این نشست که روز هفتم تیر ماه در تئاتر شهر برگزار شد، حسین طاهری به تشریح رویکرد اداره کل هنرهای نمایشی پرداخت.

به گفته وی، توجه به زیرساختها، امضای تفاهمنامه با سایر نهادها و امکان استفاده از مشارکت آنها، بررسی ظرفیتهای مغفول در اقتصاد تئاتر، توجه به هویت ایرانی و اسلامی و خانواده، توجه به برنامههای ماه رمضان و لیالی قدر، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و دعوت از هنرمندانی که سالها از تئاتر دور بودهاند مانند آقای میرباقری یا جعفر والی و... از مهمترین رویکردهای این اداره است.

طاهری درباره معرفی نشدن دبیر جشنواره تئاتر فجر در حالی که فقط شش ماه زمان تا برگزاری این جشنواره باقی است، توضیح داد: امیدواریم در یکی دو هفته آینده دبیر را معرفی کنیم. فعلا در حال مشورت هستیم؛ البته دبیرخانه جشنواره و امور جشنوارهها فعال هستند و در استانها هم کارهایی انجام میشود.

مدیر اداره کل هنرهای نمایشی درباره وضعیت بودجه این اداره در سال 93 گفت: این بودجه نزدیک به 9 میلیارد تومان است و شاید یکی از بدترین سالهای بودجه تئاتر باشد اما ظاهرا به امیدواری مکلف هستیم و برنامه سال 94 را شروع کردهایم.

این مدیر که پیش از این در تلویزیون سابقه فعالیت داشته درباره در دسترس نبودنش برای هنرمندان تئاتر گفت: گاهی دیدار، دیدار است و گاهی هم باید کاری انجام شود. به دلیل طرح ترافیک و مسایلی از این دست، آمدن دوستان به مرکز هنرهای نمایشی یک پروژه است. تلاش و وظیفه جدی من این است که برای همه دوستان وقت بگذارم. باید فرصتها و امکاناتی ایجاد کنیم و با پیدا کردن راهکارهای جدید جهشی در تئاتر ایجاد کنیم.

نشست خبری رییس مرکز هنرهای نمایشی

وی در پاسخ به این پرسش که تئاترِیها از شما نارضی هستند اما از آقای مرداخانی، معاون هنری راضی هستند، گفت: از دوستان عذرخواهی میکنم اگر فرصت دیدار فراهم نشده است. عهد کردهام کاری را که پذیرفتهام، از خانوادهام بیشتر دوست داشته باشم، اما تجربه مدیریتی آقای مرادخانی بیشتر از من است. من هم باید یاد بگیرم چگونه وقتم را تنظیم کنم.

مدیر اداره کل هنرهای نمایشی اضافه کرد: بیش از 60 درصد مراجعات، بابت مطالبات گذشته است و من شرمنده دوستان هستم و گاهی تلفنی عذرخواهی میکنم؛ البته دوستان مطالباتشان را از پروژههای تلویزیونی کمتر رسانهای میکنند اما در تئاتر بلافاصله این کار را انجام میدهند.

طاهری درباره وضعیت قرارداد با گروههای نمایشی در سال 93 توضیح داد: بخشی از بودجه امسال مربوط به تالارهاست و جلساتی با خانه تئاتر داشتهایم تا این بودجه طوری میان تالارها تقسیم شود که تا آخر سال بدهی بالا نیاوریم. امیدواریم در چند ماه آینده شورای حمایت برای تعیین قراردادها تشکیل شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تعامل اداره کل هنرهای نمایشی با اصناف هنری متذکر شد: این رویکرد دولت است که مجموعه ساختار دولتی باید به سمت واگذاری به اصناف برود. اما باید ببینیم چقدر شرایط فراهم است.

نشست خبری رییس مرکز هنرهای نمایشی

طاهری درباره تدوین نظامنامه دستمزد هنرمندان تئاتر گفت: کلیتش آماده شده اما نیازمند اصلاحاتی است.

او از غبارروبی تالارهای غیر فعال در تهران و شهرستانها به عنوان یکی دیگر از برنامههایش یاد کرد و اضافه کرد: این سالنها مال ما نیست. ما گفتوگوی اولیه را به عنوان حمایت معنوی انجام میدهیم تا گروهها ضرر و زیان نکند و معلوم باشد پشتیبانی دارند. ما راه را هموار میکنیم اما خودشان باید وارد کار شوند.

طاهری در پاسخ به پرسشی درباره گسترش بدنه اداره کل هنرهای نمایشی توضیح داد: در حال بررسی هستیم و برخی کانونها را هم ادغام کردهایم. برای تعدیل نیروها به استدلال نیاز نداریم اما در افزایش نیروها مکلف به استدلال هستیم.

وی درباره تبعیض در ارائه نوبت به گروهها برای اجرا در سالنهای تئاتری گفت: من سفارش هیچ کس را نکردهام و آقای مرادخانی هم هرگز موردی را سفارش نداده است. شاید پیشنهادی مطرح شده باشد و ما هم به شورای هنری سالن ارجاع دادهایم چون همه اجراها براساس نظر شورای هنری تالارهاست.

این مدیر هنری در پاسخ به پرسشی درباره برنامههایش برای بهبود وضعیت تئاتر گفت: سادهترین شکل حل مشکلات برنامهریزی است، اما نمیتوانیم شعاری بودجه تئاتر را بالا ببریم. سال 94 باید با کمیسیون فرهنگی مجلس دیدار کنیم تا خانواده تئاتر را حمایت کند و بودجه آن را افزایش دهد. تلاش میکنم دوستانی را که در وزارت ارشاد مانند خود من خیلی با تئاتر آشنا نیستند، با این مقوله آشنا کنم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شما به سمت تشکیل سازمان تئاتر میروید و آیا تاسیس این سازمان به دلیل جاهطلبی شماست؟ توضیح داد: خیلی باید نگاه کوتاهی باشد که سازمان به خاطر فرد شکل بگیرد اما نگاه جدی ما این است که ساختار دولتی نباید فربه باشد. قطعا به سمت بهتر شدن میرویم و برای اولین بار با مشورت صنف عمل میکنیم.

طاهری در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت اداره تئاتر توضیح داد: این جا به خرابهای تبدیل شده که حتی معتادان هم حاضر نیستند به آنجا بروند. به دلیل اعتراض همسایهها، آن را مسدود کردیم. نقشه ساخت و سازش آماده شده و دوستان تقریبا پیگیرند اما اول باید بودجه ساخت و ساز تأمین شود، به هر حال یک نفر را برای پیگیری اداره تئاتر گذاشتهایم.

نشست خبری رییس مرکز هنرهای نمایشی

مدیر اداره کل هنرهای نمایشی درباره تشکیل کارگروهی با حضور نمایندگان قوه قضاییه و وزارت اطلاعات درباره حل مشکلات ممیزی تئاتر با توجه به مشکلاتی که به تازگی برای دو نمایش پیش آمد، گفت: با قوه قضاییه جلسه داشتهایم و قرار است جلسات ادواری ثابتی در توضیح وظایف قانونی همه حوزهها برگزار کنیم. ما وضعیت قانونی تئاتر را تعریف میکنیم و دغدغههای آنها را هم میشنویم تا به ساز و کار درستی هم برسیم. امروزه نمیتوان تکنولوژی را محدود کرد و افراد به راحتی میتوانند از تئاترها فیلم بگیرند اما سعی کردهایم اجازه ندهیم خودشان ضبط کنند بلکه خودمان فیلمهای ضبط شده را به افراد میدهیم.

حمایت از طاهری به خاطر دبیری جشنواره کودک نیست

به گزارش ایسنا، در این نشست پیام دهکردی، بازیگر تئاتر و دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نیز گفت: حافظه ما مردمان سرزمین ایران صفر است. در آستانه سالروز درگذشت همیشه استادم، حمید سمندریان باید یادآور شوم کسانی که بعد از درگذشت حمید سمندریان بر سرشان میکوفتند و شاهآبادی و احمدینژاد را مانع اجرای نمایش «گالیله» میدانستند، فراموش کردند که در زمان وزارت مهاجرانی جلوی اجرای این نمایش گرفته شد.

نشست خبری رییس مرکز هنرهای نمایشی

دهکردی که چند سال است جشنواره تئاتر «امید» را به عنوان جشنوارهای خصوصی برگزار میکند، با تشریح مشکلات برگزاری چنین جشنوارهای یادآور شد: باید بپذیریم در تمام ادوار گذشته، تئاتر به عنوان رکنی مهم و روشن توسط مسوولان پذیرفته نشده است. اما دولت آقای روحانی روی کار آمده است. همه ما باید فکر کنیم امروز جلسه مبارکی برای پایان مخاصمهها است. همه باید فکر کنیم و تدبیری بیندیشیم تا آقای جنتی به تماشای تئاتر بیایند چون دیدن تئاتر افتخار بزرگی است.

وی با بیان اینکه «برای ساختن، عمری رنج کم است و برای ویرانی، دمی غفلت، زیاد»، ادامه داد: حمایتم از آقای طاهری به خاطر دبیری جشنواره کودک نیست. زمانی که سال گذشته جشنواره «امید» را برگزار میکردم، ایشان یک ساعت قبل از اختتامیه پیش من آمد و گفت اگر کاری داری بگو انجام میدهم و امسال هم پای افزایش کمک هزینه جشنواره تئاتر کودک ایستاد.

کسی با دیدن تئاتر بیتربیت نمیشود

در ادامه این نشست، رضا دادویی، رییس شورای نظارت و ارزشیابی در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات اجرای نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» و حاشیههایی که در تمرین نمایش «فاوست» پیش آمد، گفت: ذات تئاتر گفتمان و تعامل است و اساس آن بدآموزی ندارد. یعنی کسی با دیدن تئاتر بیاخلاق و بیتربیت نمیشود چون همه هنرها برای زدودن بیاخلاقیها در جامعه است. از این منظر همه آثار امکان اجرا دارند مگر اینکه از قانون سرپیچی کنند. قانون برای همه محترم است، اما شاید کسی سهوا آن را نقض کند.

نشست خبری رییس مرکز هنرهای نمایشی

او یادآور شد: اجرای تئاتر زنده است و هر اجرا میتواند متفاوت با اجراهای دیگر باشد. اما نگاهی سلیقهای، جناحی و سطحی به مقوله فرهنگ اصلا جالب نیست. در نمایش «تانگو...» عدهای، با اطلاعات پراکنده، باعث سوءتفاهم قوه قضاییه شدند. در همان دو سه روز اول سعی کردیم سوءتفاهمها را با گفتوگو برطرف کنیم چون کارگردانی نمایش مثل باغبانی است. یک درخت باید کامل شود و بعد اگر لازم بود آن را هرس میکنیم. اصلا با قضاوت براساس تمرین موافق نیستم.

وی در ادامه خطاب به خبرنگاران تئاتر اضافه کرد: همه نکات شما اصل حقیقت است اما تمام آن نیست. بیشتر بودجههای فرهنگ در اختیار تلویزیون، حوزه علمیه، دفاع مقدس و... است و اگر چیزی بماند به وزارت ارشاد میرسد. ما تاکنون چند جلسه با کمیسیون فرهنگی مجلس و حوزه علمیه برگزار کردهایم.

دادویی در پاسخ به پرسشی درباره صدور مجوز نمایشها توضیح داد: مجوز در پاسخ به سالن داده میشود نه هنرمند یا گروه. با این حال تلاش میکنیم مانند سینما برای نمایشها پروانه نمایش بگیریم و امیدواریم موانع قانونیاش برداشته شود.

تاثیر رابطه تئاتر و تصمیمگیرندگان بر کمبود بودجه

همچنین مهدی شفیعی، معاون اداری و مالی اداره کل هنرهای نمایشی با تأکید بر کمبود بودجه تئاتر اظهار تأسف کرد: این کمبود ناشی از رابطه میان تئاتر و مسوولان تصمیمگیرنده است.

او اضافه کرد: از ساز و کار شورای حمایت جدید کمتر خبر دارم اما ناگزیر از تشکیل آن هستیم. هیچ کس منکر نیست که تئاتر بدون حمایت نمیتواند رشد کند. دغدغه ما هم بر این است که یک چهارم آثار را به طور مستقیم حمایت کنیم.

 این نشست کمی بعد از ساعت 11 آغاز شد و تا حدود ساعت 14 ادامه داشت.