امیرحسین حریری گفت: اجازه نمی‌دهیم گروه‌هایی که در جدول برنامه تئاتر مولوی قرار دارند، چندان متضرر شوند.

پایگاه خبری تئاتر: امیرحسین حریری کاشانی مدیر تئاتر مولوی ضمن اشاره به اینکه ادامه اجرای برنامه‌های تئاتر مولوی تابع شرایط حاکم بر کلیه برنامه‌های فرهنگی هنری کشور است، گفت: باتوجه به اینکه تئاتر مولوی یکی از مجموعه‌های دانشگاه تهران است، طبیعتاً باید براساس پروتکل‌های ابلاغی و همچنین صدور مجوزهای فعالیت از سوی دانشگاه عمل کند. تاکنون هیچگونه مجوز فعالیت مجددی صادر نشده و برنامه اجرای نمایش‌ها نیز در حالت تعلیق است تا زمانی‌که کنترل کرونا ویروس در سطح جامعه به ثبات برسد.

او در ادامه افزود: البته برنامه‌های پژوهشی و نشست‌‌های تخصصی که امکان انتشار از طریق فضای مجازی را دارد، متوقف نشده و به عنوان نمونه، چهارمین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی پاراگراف از طریق اینستاگرام مرکز تئاتر مولوی به نشانی molavi.theatre@  منتشر شد. براین اساس مبنا براین است، در صورتی‌که شرایط قرنطینه و تعطیلی‌ها ادامه‌دار باشد همچنان برنامه‌های پژوهشی، نشست‌های تخصصی و گفت‌وگو محور با حضور اساتید و کنش‌گران فعال بالاخص در حوزه تئاتر دانشگاهی را از این طریق برگزار کنیم.

این کارگردان همچنین اضافه کرد: بخش اداری تئاتر مولوی به صورت محدود فعال شده است و از ساعت 11:30 تا 14:30  پاسخگوی مراجعه‌کنندگان است اما برنامه‌های هنری تا ابلاغ ضوابط آغاز فعالیت‌های هنری، تعطیل است.

مدیر تئاتر مولوی با بیان اینکه با گروه‌هایی که در جدول اجرایی برنامه‌های تئاتر مولوی قرار دارند در تماس هستیم و به محض اعلام آغاز فعالیت‌ها با همکاری آن‌ها با حداقل تغییرات برنامه‌ها را مجدد آغاز خواهیم کرد، یادآور شد: فرصت اجرا از هیچ یک از گروه‌هایی که در جدول برنامه‌های تئاتر مولوی قرار دارند، سلب نخواهد شد، بالاخص گروهی که در حین اجرا با تعطیلی و تعلیق فعالیت‌های فرهنگی هنری مواجه شدند. طبیعتاً آن‌ها از حمایت ویژه‌ای به لحاظ برنامه‌ریزی برخوردار خواهند بود و فرصت ادامه اجراها به آن‌ها داده خواهد شد. با این حال به هر دلیلی گروهی امکان آن را نداشته باشد که در تاریخ آغاز فعالیت‌ها به اجراهای خود ادامه دهد، فرصت و زمان اجرایی دیگری برای‌شان لحاظ خواهد شد و تا جایی که مقدور باشد اجازه نمی‌دهیم گروه‌هایی که در جدول برنامه ما قرار دارند، چندان متضرر شوند. با این حال کمی انعطاف از سوی برنامه‌ریزان و گروه‌ها نیاز است تا برنامه‌ریزی‌ها به صورت بهینه انجام شود تا خلل کمتری در امور وارد شود.

حریری در پاسخ به این سوال که به منظور ایجاد اعتماد میان مخاطبان برای حضور دوباره در سالن‌های نمایش چه برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته؟ گفت: اعتماد دوباره مخاطبان تنها مختص حضور در سالن‌های نمایش نیست و به اعتقاد من این مسئله بر همه حوزه‌ها و مدیوم‌های هنری حاکم است. در واقع پس از آغاز فعالیت‌ها جلب مجدد اعتماد مخاطب به منظور حضور در فضاهای هنری در هر حوزه‌ای زمان‌بر خواهد بود. به نظرم راه حل این است تا آرام آرام این اعتماد جلب شود.  باید با واقعیت مواجه شویم چراکه ما نیز جزئی از این اجتماع هستیم و برای اینکه به اعتماد صددرصدی برسیم نیاز به زمان است و ما باید بپذیریم و آرام آرام اعتماد به این فضاها را فراهم کنیم.

او در ادامه عنوان کرد: در این خصوص هنرمندان و مسئولان نقش عمده‌ای ایفا می‌کنند و در صورتی‌که مسئولان و برنامه‌ریزان مسیر مشخص و مدونی طراحی کنند تا هرچه سریع‌تر دامنه روزهایی که این اعتماد بازگردد کمتر شود، بی‌شک به نفع جریان تئاتر کشور خواهد بود. اما حقیقت این است که در ابتدا باید بپذیریم که در صورتی‌که همین فردا هم مجوز آغاز فعالیت‌ها صادر شود، سی تا چهل روز زمان نیاز است تا فعالیت‌ها به شکل ایده‌آل گذشته بازگردد و باید شرایط با همکاری مسئولان ذیربط برای گروه‌هایی که پس از این شرایط، اجرای خود را آغاز می‌کنند، مهیاتر شود و حمایت‌های ویژه‌تری از آن‌ها انجام شود. این حمایت‌ها می‌تواند در قالب افزایش روزهای اجرا و پشتیبانی‌های جانبی و تبلیغی انجام شود.

مدیر تئاتر مولوی همچنین اظهار کرد: نهادها و موسسات دولتی همچون شهرداری‌، مراکز فرهنگی، سازمان فرهنگی و ارتباطات اسلامی، حوزه هنری و وزارت علوم با توجه به در اختیار داشتن ابزارهای تبلیغاتی، در حوزه تبلیغی به منظور اعتمادسازی مخاطبان نقش ویژه‌ای دارند و این امکان را دارند تا سریع‌تر اعتماد مخاطبان را برقرار کنند.         

او درباره ضدعفونی مرکز تئاتر مولوی در این ایام گفت: ما به عنوان یکی از مجموعه‌های دانشگاه تهران تابع پروتکل‌های ابلاغی این دانشگاه در زمینه امور بهداشتی هستیم و در صورتی‌که قرار باشد هر بخشی از دانشگاه فعال شود با رعایت ضوابط و این پروتکل‌ها آغاز به کار خواهد کرد، بنابراین در صورت بازگشایی مجموعه تئاتر مولوی نیز همه موارد بهداشتی و ایمنی رعایت خواهد شد و هیچگونه نگرانی برای مخاطبان، هنرمندان و کارکنان از این بابت وجود نخواهد داشت. البته اواخر اسفندماه یکبار این مجموعه را ضدعفونی کردیم و از آن زمان تاکنون ترددی در این مجموعه وجود نداشته اما با این حال ضدعفونی مجدد تئاتر مولوی انجام خواهد شد و در صورت شروع فعالیت‌ها ضدعفونی و رعایت بهداشت در این مجموعه به صورت جامع‌تر و کامل‌تر اتفاق می‌افتد.

امیرحسین حریری در خصوص زمان انتشار فراخوان اجرا در تئاتر مولوی نیز عنوان کرد: هر ساله فراخوان اجراهای تئاتر مولوی در فصل بهار منتشر می‌شد و اکنون با توجه به این اتفاقات و اینکه کمی از برنامه‌ریزی‌ها عقب هستیم و همچنان گروه‌هایی در نوبت اجرا قرار دارند و همچنین میزبانی از برخی از جشنواره‌ها را در دستور کار داریم، استنباط من این است که فراخوان جدید اجراها پایان تابستان منتشر شود.

 


منبع: هنرآنلاین