نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر با اشاره به آنکه روند متداول افزایش قیمت‌ها هر سال گفت: امیدوارم در این ایام با توجه به شیوع بیماری کرونا شاهد افزایش قیمت بلیت‌های تئاترها نباشیم تا بتوانیم آسیب‌ها را در زمانی کمتر و با جذب مخاطبانی بیشتر جبران کنیم.

پایگاه خبری تئاتر: هفتمین شب اجرای نمایش آن‎لاین از طریق تلویزیون تعاملی نمایش‌نت به‌عنوان نخستین تلویزیون اختصاصی پخش تئاتر بعد از تجربه موفق پخش آن‎لاین کنسرت‌های موسیقی در روزهای کرونایی کشورمان با دو هدف کمک به در خانه ماندن مردم در راستای شکست زنجیره شیوع ویروس کرونا از یک‌سو و از سوی دیگر حمایت از هنرمندان عرصه تئاتر که به سبب تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری از ابتدای اسفندماه ۱۳۹۸ فعالیت آنها نیز به محاق رفته بود؛ شب گذشته (شنبه ۲۳ فروردین‌) به شکل زنده و مستقیم برای مخاطبان پخش شد.

پردیس تئاتر تهران به‌عنوان یکی از پردیس‌های بزرگ منطقه خاورمیانه با هفت سالن اختصاصی که به همت سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران ساخته شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، به‌عنوان میزبان اجرای زنده هنرمندان تئاتر کشورمان و پخش آن‎لاین تلویزیونی اجرای آنها در تلویزیون تعاملی نمایش‌نت انتخاب شده است.

در هفتمین شب از اجراهای ده‌گانه تئاتر در شامگاه بیست‌وسوم فروردین‌ماه ۱۳۹۹ لیلی عاج نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر به عنوان مهمان برنامه در پردیس تئاتر تهران حضور داشت.

بعد از اجرای نمایش حرمان در گونه تئاتر دفاع مقدس به نویسندگی و کارگردانی قاسم طاهراحمدی که به عنوان نمایش هفتمین شب از اجراهای زنده پردیس تئاترتهران انتخاب و برنامه‌ریزی شده بود؛ بخشی به نام گپِ تئاتر با اجرای محمدرضا آزادفرد و میزبانی از لیلی عاج به مخاطبان عرضه شد.

در این گفت‌وگو لیلی عاج از خوش‌بینی‌های خود نسبت به عدم تغییر شرایط تئاتر به شکل بنیادین، ابراز امیدواری برای افزایش ظرفیت مخاطبان تئاتر از اهالی محدود به جامعه‌ای فراتر، زنهاردادن تماشاخانه‌داران خصوصی در راستای عدم افزایش قیمت بلیت آثار نمایشی برای جبران خسارت‌ها و تاکید بر دوری تئاتر از سلبریتی‌ها در راستای جلوگیری از ورود مخاطبان کاذب به بدنه این هنر سخن گفت.

تئاتر هیچگاه در عرش نبوده که به این روزها به فرش برسد

لیلی عاج در ابتدای این گفت‌وگو ضمن آرزوی سلامتی برای همه ملت ایران و مردمان جهان با بیان آنکه اگر کتاب خواندن و فیلم دیدن که به کار معمول تمامی مردم در این ایام بدل شده است به عنوان کار حساب شود من نیز در این ایام قریب به دو ماه قرنطینه مشغول انجام چنین کارهایی بودم گفت: البته رسیدگی به اموری که طی ۱۳۹۸ به دلیل مشغله‌های مختلف فرصت پرداختن به آنها را نداشتم از دیگر کارهایی بود که در خانه می توانستم انجام دهم.

وی با اشاره به صحبت تعدادی از هنرمندان و فعالان عرصه تئاتر به سبب مشکلات متعددی که به‌ویژه از نظر مالی گریبانگیر آنها شده، یادآور شد: این نگاه خوش‌بینانه من نیز صرفاً متأثر از این نکته است که تئاتر هیچ‌گاه در کشور ما در عرش نبوده که امروز آن را در فرش و نابود شده ببینیم. تئاتر همیشه یک مسیر معمول و ثابت را طی ‌کرده و در آینده هم شاید آرام آرام اما به ادامه همین مسیر ادامه خواهد ادد.

تئاتر به حرکت آرام اما مستمر خود بازمی‌گردد

برگزیده نخست بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی سی‌وهفتمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر (۱۳۹۷) برای نگارش نمایشنامه سالی که دو بار پاییز شد تصریح کرد: طی تمام این سال‌ها اغلب تماشاگران آثار نمایشی را خود خانواده تئاتر تشکیل می‌دادند و آن عده معدودی از مخاطبان نیز که به‌ عنوان همراهان همیشه ثابت برنامه‌های تئاتری به شمار می‌رفتند بعد از دوران کرونا بار دیگر با وجود تجربه دیدن آثار نمایشی در این ایام از طریق مختلف مانند تلویزیون و فضای مجازی به سالن‌های تئاتری باز خواهند گشت.

عاج با اشاره به ایده های ناب گروه‌های تئاتری گفت: بعد از پشت سر گذاشتن این ویروس و رسیدن به دوران پسا کرونا قطعاً خود تئاتری‌ها و عاشقان این هنر تلاش می‌کنند با شیوه‌های مختلف اعم از اهمیت نگاه تبلیغاتی و مواردی از این دست به همان حرکت آرام اما مستمر خود بازگردند.

تشبیه خانواده تئاتر به بدن انسان

نویسنده و کارگردان نمایش کمیته نان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر معتقدم جامعه ما مانند بدن انسان است و به محض آسیب دیدن تلاش می‌کند خود را ترمیم کند و بار دیگر شرایط را به حالت اول بازگرداند. خانواده تئاتر نیز از این جامعه متفاوت نیستند و در مواجهه با این آسیب‌ها چنین بازخورد و واکنشی را از خود نشان خواهند داد.

بین و هراس‌های لیلی حاج

عاج تصریح کرد: بیشترین بیم و ترس من از آن است که دوستان سالن‌دار خصوصی بخواهند عددها و رقم‌ها را بالا ببرند. زیرا هرسال با آغاز فعالیت تئاتری بعد از تعطیلات نوروزی شاهد افزایش چند درصدی قیمت بلیت‌ها هستیم و امیدوارم در این ایام با توجه به اتفاق کرونا شاهد افزایش قیمت بلیت‌ها نباشیم تا بتوانیم آسیب‌ها را در زمانی کمتر و با جذب مخاطبانی بیشتر جبران کنیم.

امیدوارم گروه‌های تئاتری و تماشاخانه‌داران خصوصی با استفاده از چهره‌های به‌اصطلاح سلبریتی (نامداران) دنبال تماشاچی‌های کاذب نباشند. زیرا تئاتر هنری برای سرگرمی نیست. نمایش در گام نخست هنری برای اندیشه است نه سرگرمی و تماشاچی کاذب نمی‌تواند بقا و دوام این هنر را برای خانواده آن با خود به‌همراه داشته باشد.

تجربه این روزها برای تئاتری‌ها سخت و شکننده است

عاج با اشاره به آنکه مساله اقتصادی و معیشت گروه‌های تئاتری باتجربه ویروس کرونا شاید نسبت به دیگر بخش‌ها و حوزه‌های فعالیت‌های فرهنگی و هنری شکننده‌تر باشد یادآور شد: دلیل این شکنندگی نیز به بدهی‌های اداره کل هنرهای نمایشی نسبت به گروه‌هایی است که سال گذشته اجرای خود را پشت سر گذاشته‌اند و هنوز کمک‌هزینه آن‌ها تسویه نشده. در چنین بحران‌هایی شکننده‌تر خواهیم بود و اگر بخواهیم و قصد داشته باشیم تا اوضاع را برگردانیم باید نگاهمان نگاه زیرساختی باشد.

مساله دیگر آنست که با تلاش تمام دست‌اندرکاران و مسئولان برای بازگرداندن اوضاع تازه به همان نقطه‌ای می‌رسیم که پیش از آغاز کرونا تئاتر با تمام اتفاقات و فراز و فرودها با آن مواجه بود. پس اگر بتوانیم این تجربه را به‌عنوان بحرانی بزرگ در تئاتر مدنظر داشته باشیم می‌توانیم با بهره‌بردن از این تجربه در بحران‌های آینده با برنامه‌ریزی دقیق‌تر وارد می‌دان شویم.

گام نخست پخش زنده نمایش و ارائه آن‎لاین آن از طریق تلویزیون تعاملی نمایش‌نت که از ۱۷ فروردین‌ماه آغاز شده تا ۲۷ فروردین هر شب از ساعت  ۱۹ تا ۲۰:۳۰ ادامه خواهد داشت.


منبع: خبرگزاری ایرنا