طناز طباطبایی با بازی در نقش‌های متعدد و متفاوت در سینمای ایران جای پای خود را محکم کرده و به یکی از پرطرفدارترین بازیگران ایرانی در سینما تبدیل شده است.

پایگاه خبری تئاتر: طناز طباطبایی را می‌توان یکی از پرکارترین بازیگران چند سال اخیر در کشور دانست. بازیگری که توانسته در این سال‌ها نقش‌های متفاوتی را بازی کند و توجه تماشاگران و کارگردانان سینما را به خود جلب کند. طباطبایی از سال ۱۳۸۰ با بازی در فیلم «دیشب باباتو دیدم آیدا» بازیگری سینما را آغاز کرد و اکنون به جرات می‌توان گفت یکی از پرطرفداراترین بازیگران زن ایرانی است.

او با کارگردانان مطرح کشور همچون عباس کیارستمی در فیلم «شیرین»، داریوش مهرجویی‌ در فیلم «نارنجی‌پوش» و با پوران درخشنده در فیلم «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند»، شخصیت‌های متفاوتی را خلق کرده که همین بازی‌های متفاوت یکی از دلایل محبوبیت او در میان مردم است. اگر از طرفداران بازی طناز طباطبایی هستید می‌توانید در فیلم‌های زیر چند بازی متفاوت او را ببینید.

هیس دخترها فریاد نمی‌زنند

بازی طناز طباطبایی در فیلم «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» نقطه عطفی در کارنامه کاری طباطبایی است. جدای از بازی او در این فیلم، موضوعی که پوران درخشنده کارگردان این فیلم به آن پرداخته، موضوعی است که توجه کمتر کارگردانی را به خود جلب کرده باشد. این فیلم، فیلمنامه‌ای تا حدودی ساختارشکنانه دارد که موضوعی حساس در جامعه ایران را به تصویر کشیده و آن، سوء استفاده جنسی و اذیت و آزار کودکان است. شیرین که نقش آن را طناز طباطبایی بازی می‌کند در کودکی مورد اذیت و آزار قرار گرفته و به حدی از این اتفاق دچار وحشت و ترس می‌شود که در بزرگسالی نیز این ترس باعث اتفاق‌هایی در زندگی‌اش می‌شود. نقدهای بسیاری به فیلم نامه و کارگردانی از سمت منتقدان سینما به این فیلم وارد شده است اما می‌توان گفت بازی خوب طباطبایی بخش‌های زیادی از آن را پوشانده است.

پریناز

«پریناز»، دومین تجربه فیلم‌سازی بهرام بهرامیان است. «پریناز» روایت دختری به همین نام است که بعد از مرگ مادرش مجبور است با خاله‌اش که نقش آن را فاطمه معتمدآریا که زنی مؤمن و مذهبی است، زندگی کند. خاله پریناز از آن جا که او را حاصل ازدواج نمی‌داند، نمی‌تواند او را بپذیرد. این فیلم برای ۸ سال توقیف بود و سرانجام در سال ۱۳۹۶ در نمایش خانگی مجوز پخش گرفت و هیچ‌گاه پرده‌های سینما را به خود ندید. طناز طباطبایی در این فیلم گریم بسیار متفاوتی دارد.

طهران تهران

داریوش مهرجویی و مهدی کرم‌پور کارگردانان فیلم «طهران تهران» هستند. فیلمی در دو اپیزود که داستان اول در مورد خانواده‌ای است که پای سفره هفت سین سقف خانه روی سرشان می‌ریزد و در شب عید بی‌خانمان می‌شوند. اپیزود دوم که طناز طباطبایی در آن نقش یک نوازنده موسیقی را دارد داستان گروه موسیقی است که پس از چند سال توانسته‌اند برای اجرای کنسرت مجوز بگیرند ولی ۲ ساعت قبل از اجرا مجوزشان لغو می‌شود. رضا یزدانی خواننده راک نیز در این اپیزود بازی می‌کند.

شنای پروانه

شنای پروانه فیلمی به کارگردانی محمد کارت و تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی است. شنای پروانه محصول سال ۱۳۹۸ است و در بخش سودای سیمرغ و نگاه نو جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و مورد استقبال‌مردم، داوران و منتقدین قرار گرفته است. فیلمی از زنی به نام پروانه که طناز طباطبایی بازیگر آن است در حین شنا در استخر، در فضای مجازی منتشر می‌شود. حالا هاشم شوهر پروانه و برادرش به دنبال انتقام گرفتن از کسی هستند که این فیلم را منتشر کرده است. این فیلم در جشنواره فیلم به نمایش درآمد و بازی طناز طباطبایی مورد توجه منتقدان بود اما این فیلم هنوز به اکران عموم نرسیده است.