سرپرست مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا به انتشار غیر قانونی فیلم سینمایی «خروج» واکنش نشان داد.

پایگاه خبری تئاتر: فیلم سینمایی «خروج» جدیدترین ساخته ابراهیم حاتمی کیا به تازگی اکران آنلاین شد. این فیلم در نخستین روز از اکران آنلاین بیش از ۴۰۰ میلیون تومان فروش رفت. البته در برخی از سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی این فیلم با کیفیت بالا و به صورت غیر مجاز منتشر شد.


سرهنگ محمد علی رجبی سرپرست مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا درباره انتشار غیر مجاز فیلم سینمایی «خروج» به خبرنگار ما گفت: انتشار فیلم سینمایی یا انتشار هر اثر هنری در فضای مجازی مستلزم رعایت قوانینی از جمله مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اجازه صاحب اثر است. اگر کسی بخواهد اثر دیگران را در فضای مجازی بازنشر دهد، به استناد ماده ۲۱ قانون جرایم رایانه‌ای و ماده یک قانون حمایت از پدید آورندگان نرم افزار‌ها و آثار نرم افزاری و ماده ۷۰۴ قانون تجارت الکترونیک مرتکب جرم شده است.

وی افزود: انتشار محتوا بدون اجازه صاحب اثر ۹۱ روز تا ۶ ماه زندان دارد و بین ۱ تا ۵ میلیون تومان جریمه نقدی برای مجرم نیز در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه باید جبران خسارت شود و ضرری که به دلیل انتشار غیر مجاز اتفاق افتاده است، به دست مجرم پرداخت شود. همان طور که مشخص است، قانون گذار جبران خسارت را نیز ذکر کرده است؛ بنابراین اگر یک فیلم سینمایی، غیر مجاز منتشر شود، کسی که آن را پخش کرده است، می‌تواند از طریق مرجع قضایی جریمه شود. باید مدیران شبکه‌های مجازی مراقب باشند، چنین فیلم‌هایی را منتشر نکنند.


رجبی ادامه داد: خوشبختانه در منابع دارای هویت از این تخلفات دیده نمی‌شود. بعضی وقت‌ها اگر فیلمی به شکل غیر مجاز منتشر شده است، در سایت‌های خارجی و منابع بی هویت این جرم رخ داده است. اگر موضوع از طریق مرجع قضایی به پلیس ارسال شود، پلیس بلافاصله در این زمینه ورود خواهد کرد. در پلیس فتا یک پایش عام برای منابعی که دارای هویت هستند، به شکل مستمر انجام می‌شود.

سرپرست مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا در پایان به احتمال پیگیری ماجرای انتشار غیر مجاز فیلم «خروج» اشاره کرد و گفت: میزان ضرر و نوع غیر مجاز بودن انتشار نیاز به دستور مرجع قضایی دارد و پلیس نمی‌تواند خودسر عمل کند. روال قانونی اینگونه است که تهیه کننده باید بیاید و با طرح دعوا، رویه قضایی را شروع کند. درباره فیلم‌هایی که به صورت غیر قانونی در فضای مجازی منتشر می‌شود، حتما نیاز است که از سوی صاحب اثر در مراجع قضایی طرح دعوا بشود.