نمایش «شب‌ نشینی با مولیر» به کارگردانی داوود فتحعلی بیگی برای شركت در جشنواره تئاتر عروسكی آماده اجرا می‌شود و قرار است سعدی افشار یکی از عروسک‌های این نمایش باشد.

پایگاه خبری تئاتر: داوود فتحعلی بیگی نمایش «شب‌‌نشینی با مولیر» را با حضور بازیگران و عروسك‌های نمایشی اجرا می‌كند و یكی از عروسك‌هایی كه در این نمایش روی صحنه می‌رود عروسك مرحوم سعدی افشار هنرمند باسابقه سیاه باز است كه سال گذشته درگذشت.

این هنرمند تئاتر درباره داستان نمایش‌ خود گفت: این نمایش نوعی درد دل میان من و مولیر است. چون 20 سال پیش برای اجرای نمایش «تخت و خنجر» دچار مشكلاتی شدم كه با مشکلات مولیر برای اجرای نمایش «تارتوف» شباهت داشت. به همین دلیل در نمایش «شب نشینی با مولیر» دو پرده از «تارتوف» و دو پرده از «تخت و خنجر» نیز اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: این نمایش را با الهام از فرمان امام علی (ع) به مالك اشتر نوشته بودم. توقعم این بود برادران مكتبی ما را تشویق كنند اما نه تنها چنین نكردند كه تنبیه هم شدیم.

فتحعلی بیگی با ارایه توضیحاتی درباره مشكلاتش در زمینه اجرای این نمایش بیان کرد: اواخر سال 63 مجوز اجرای این نمایش را گرفتیم و نمایش را تمرین كردیم. قرار بود سال 64 آن را اجرا كنیم اما رییس وقت شورای نظارت و ارزشیابی جلوی اجرای ما را گرفت، دادگاهی شدیم و بعد هم ما را به شهرستان فرستادند.

این هنرمند از چنین مسایلی اظهار تاسف كرد و گفت: گاهی یك نفر با تفسیر شخصی خود برداشت نادرستی از یك اثر هنری می‌كند و یك گروه دچار مشكل می‌شود. درحالیكه 15 سال بعد این نمایش بدون یك كلمه حذف و اضافه به مدت 60 شب در تالار «سنگلج» اجرا شد و هیچ مشكلی هم پیش نیامد.

فتحعلی‌بیگی كه این نمایش را به طور مشترك با نسیم یاقوتی كارگردانی می‌كند، اضافه كرد: كارگردانی عروسكی نمایش برعهده وی است و باید ببینیم از چه تكنیك‌هایی استفاده می‌كنیم اما یكی از عروسك‌هایی كه حتما در این نمایش ساخته می‌شود، عروسك زنده یاد سعدی افشار است.

وی درباره حضورش در جشنواره تئاتر عروسكی گفت: مدت زیادی بود که دوست داشتم این متن را بنویسم تا برای تاریخ تئاتر ایران بماند و آیندگان بدانند عده‌ای برای چند صباح مدیریت چه كارهایی می‌كنند. امروز هیچ كس از آنهایی كه مانع كار مولیر شدند، یادی نمی‌كند اما مولیر همچنان ماندگار است چون حرفش حق است. او از عوام‌ فریبی می‌گوید كه یكی از موضوعات همیشگی تاریخ است كه در تمام جوامع هم وجود داشته است به همین دلیل گرچه مولیر مورد عتاب قرار گرفته اما همچنان به نیكی از او یاد می‌شود.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسكی  تهران مبارک 22 تا 29 شهریور ماه به دبیری مرضیه برومند در تهران برگزار می‌شود.