مدیر مرکز تئاتر مولوی با تاکید بر ضرورت استفاده از فضای مجازی در شرایط کرونایی، از برگزاری همایش «تئاتر مسئولیت‌پذیر» خبر داد.

پایگاه خبری تئاتر: امیرحسین حریریدرباره احتمال فعالیت‌های مرکز تئاتر مولوی در فضای مجازی توضیح داد: با توجه به اینکه تعطیلی مکان‌های هنری همچنان ادامه دارد، باید از ظرفیت فضای مجازی استفاده کنیم. البته بخشی از برنامه‌ها در این فضا قدری لوث شده است ولی در تلاش هستیم بخشی از برنامه‌هایمان را که برگزاری آنها در فضای مجازی امکان‌پذیر است، به این فضا منتقل کنیم.

حریری ادامه داد: برنامه‌های علمی و پژوهشی به گونه‌ای است که امکان ارایه آنها در فضای مجازی وجود دارد. به همین دلیل برپایی جلسات تخصصی «پاراگراف» را در این فضا ادامه خواهیم داد و این جلسات را با حضور کارشناسان و متخصصان تئاتر بویژه تئاتر دانشگاهی برپا خواهیم کرد و در هر جلسه، یک موضوع تخصصی مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت.

مدیر مرکز تئاترمولوی افزود: جلسات بعدی پاراگراف با موضوعات «تاملی بر ادبیات نمایشی» و نیز «میزانسن در تئاتر تادئوش کانتور» خواهد بود که جلسه اول با حضور مهرداد کورش‌نیا خواهد بود و جلسه بعدی هم با ارایه فیلم نمایش‌های کانتور همراه می‌شود.

او درباره برگزاری همایش «تئاتر مسئولیت‌پذیر» نیز توضیح داد: فراخوان این همایش هفته آینده منتشر می‌شود و برنامه‌ریزی ما این است که این همایش مهر ماه امسال در قالب برنامه‌ای دو روزه در مرکز تئاتر مولوی برپا شود.

حریری ادامه داد: این همایش می‌تواند محل خوبی برای حضور متخصصان تئاتر و جامعه‌شناسی باشد.

او درباره عنوان این همایش توضیح داد: طبیعتا در فراخوانی که منتشر خواهیم کرد، اهداف این همایش و رویکردهای آن اعلام می‌شود ولی با توجه به مسئولیت‌های اجتماعی که هنرمندان در هر قالبی دارند، باید بتوانیم مسئولیت‌های خود را به عنوان کنش‌گر تبیین کنیم. چراکه یکی از محورهای اصلی دانشگاه، در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی است و ما آن را در شاخه خودمان که تئاتر است، تعریف می‌کنیم.

حریری درباره برگزاری این همایش به شکل فیزیکی گفت: مبنای ما برگزاری همایش به صورت حضوری است مگر اینکه همچنان محدودیت داشته باشیم که امیدواریم تا مهر ماه به روال عادی بازگردیم.

او در ادامه درباره وضعیت نمایش‌هایی که در تئاتر مولوی نوبت اجرا دارند، گفت: ما هم مانند تمام سالن‌های تئاتر امکان فعالیت هنری نداریم و منتظر تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا و نیز دانشگاه تهران هستیم. مسلما هر زمان که اجازه از سرگیری فعالیت‌ها داده شود، با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی که جای هیچ گونه نگرانی برای تماشاگران، گروه‌های نمایشی و کارکنان مجموعه باقی نگذارد، فعالیت خود را از سر می‌گیریم.

حریری با اشاره به نزدیکی ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: رونق دوباره تئاتر و بازگشت اعتماد مخاطبان، طبیعتا نیازمند زمان است و در این مقطع مسئولان ما می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند تا بازه زمانی اعتمادسازی کمتر شود.

او با بیان اینکه در شرایطی غیر قابل پیش‌بینی به سر می‌بریم، ادامه داد: چند ماه سخت دیگر در پیش خواهیم داشت و لازمه گذر از این روزهای سخت، همدلی و همکاری هر چه بیشتر مسئولان و هنرمندان است تا این دوره را با کمترین خسران سپری کنیم.

مدیر مرکز تئاتر مولوی متذکر شد: طبیعتا جدول اجراهای ما نیز تغییراتی خواهد داشت ولی همچنان به گروه‌هایی که اجرایشان در اسفند ماه ناتمام ماند، متعهدیم و آنان در اولویت اجرا هستند و اگر به هر دلیلی نتوانند اجراهایشان را ادامه دهند، زمان دیگری برایشان در نظر می‌گیریم که با شرایط بهتری اجرای خود را انجام دهند. با گروه‌هایی هم که در نوبت بعدی اجرا بودند، در تماسیم و همه کوشش‌مان این است که به محض ثبات شرایط، با حداقل تغییرات و خسارت به گروه‌ها، برنامه‌ها را پیش ببریم.


منبع: خبرگزاری ایسنا