الهام پاوه نژاد گفت: کلاس‌های بازیگری مجازی متقاضایانی از شهرهای ایران و سایر کشورها داشته است.

پایگاه خبری تئاتر: الهام پاوه‌نژاد بازیگر، کارگردان و مدرس تئاتر درباره کلاس‌های مجازی بازیگری که قصد برگزاری آن را دارد، گفت: موقعیت پیش‌آمده به دلیل شیوع ویروس کرونا مختص محدوده، منطقه و انسان‌های خاصی نیست و در حال‌حاضر گریبانگیر همه مردم جهان است و همه باید دست به دست هم دهند تا از این بحران که پیش‌بینی بلندمدتی برای آن شده عبور کنیم. اهالی تئاتر نسبت به دیگر صنوف آسیب‌پذیرتر هستند و در پی شیوع کرونا، فعالیت اهالی این هنر زودتر از دیگر فعالیت‌های اجتماعی تعطیل شده و بی‌‌شک دیرتر نیز آغاز خواهد شد. از آنجا که مشخص نیست که فعالیت‌های اجتماعی از چه زمانی آغاز خواهد شد، بهتر است برنامه‌ریزی بهینه‌ای برای گذر از این دوران صورت گیرد، بر این اساس تصمیم به برگزاری کلاس‌های بازیگری به صورت مجازی گرفتم و اکنون در حال تدارک آن هستم و هنوز کلاس‌ها آغاز نشده است. البته فرصت ثبت‌نام به پایان رسیده و در حال بررسی درخواست متقاضیان به این منظور هستم.

او با بیان اینکه سال‌هاست که در کنار بازیگری مشغول به تدریس بازیگری در آموزشگاه‌ها است، عنوان کرد: در این شرایط که فعالیت آموزشگاه‌ها تعطیل و متوقف است با توجه به تماس‌هایی که خصوصاً از سوی نسل جوان در این مدت داشته‌ام تصمیم به برگزاری کلاس‌های بازیگری به شکل مجازی گرفتم و فراخوانی را به این منظور منتشر کردم. در پی انتشار این فراخوان شاهد آن بودم که علاوه بر نسل جوان، گروه‌های سنی بالاتر نیز از این فراخوان استقبال کردند.        

پاوه‌نژاد همچنین افزود: در راستای این اقدام تحقیق و بررسی‌هایی پیرامون شیوه‌های برگزاری کلاس‌های مجازی از مدارس تا دانشگاه‌ها در سطح جهانی داشتم. طی چند سال تجربه‌ای که در امر تدریس بازیگری دارم، معمولاً آموزش‌های خود را با هنرجویان کاملاً مبتدی آغاز می‌کنم و بر این اساس به تجربه‌ای در هدایت هنرجویان تازه وارد در مسیر و تعریف صحیح از مفاهیم بازیگری دست یافته‌ام.

او در ادامه اضافه کرد: بسیار عیان است که الفبای بازیگری بدن و بیان است و هنرجو با آموزش صحیح بدن و بیان است که در مسیر بازیگری هدایت می‌شود. در این راستا درخصوص نحوه برگزاری کلاس‌ها به صورت مجازی سوالات بسیاری مطرح شده است. اکنون اپلیکیشن‌هایی در دسترس است که بیشتر از چهار- پنج نفر امکان آن را دارند تا در این برنامه به یکدیگر بپیوندند و کلاس‌ها به صورت گروهی برگزار شود. قرار بر این بود تا از سیزده اردیبهشت‌ماه کلاس‌ها آغاز شود اما از آنجا که نیاز است تا مدتی این نرم‌افزار را امتحان کنیم شروع کلاس‌ها کمی دیرتر خواهد بود.

این بازیگر با اشاره به اینکه کلاس‌های بازیگری مجازی متقاضایانی از شهرهای مختلف ایران و سایر کشورها داشته است، یادآور شد: طی بررسی که بر لیست نهایی متقاضیان شرکت در کلاس‌ها داشته‌ام متوجه شدم که ساکنان شهرستان‌ها درخواست بیشتری را برای حضور در کلاس مجازی بازیگری ارسال کرده‌اند و این موضوع به این دلیل است که اهالی تهران دسترسی آسان‌تری نسبت به این کلاس دارند. اما درخواست ساکنان کشورهای دیگر به این منظور برایم بسیار هیجان‌انگیز بود.

الهام پاوه‌نژاد در ادامه ضمن بیان اینکه برگزاری کلاس‌های مجازی برایم اتفاق تازه‌ای است، اظهار کرد: من همواره بر این ادعا هستم که کلاس‌های آموزشی که برگزار می‌کنم برای خودم هم بُعد آموزشی دارد و قطعاً آموخته‌هایی از آن‌ها دارم و از این منظر، آموزش برایم امری جذاب و حائز اهمیت است و علاقمند به فعالیت در این حیطه هستم.

این مدرس تئاتر همچنین اضافه کرد: در نظر دارم فقط هنرجویان مبتدی که پیشتر، آموزش بازیگری را نگذرانده‌اند را به منظور این دوره از کلاس‌های مجازی بازیگری گزینش کنم. قصد دارم هنرجویان را به دو گروه سنی 17 تا 23 سال و 23 به بالا تقسیم‌بندی کنم. متاسفانه گروه‌بندی سنی در آموزشگاه‌های بازیگری رعایت نمی‌شود، درصورتی‌که این موضوع در اوایل آموزش برای مبتدیان از اهمیت خاصی برخوردار است.

پاوه‌نژاد با بیان اینکه برگزاری کلاس‌های مجازی بازیگری را یک آزمون می‌داند، تصریح کرد: این اتفاق برای خودم هم بسیار جذاب است. از آنجا که خلاقیت از نیاز و احتیاج انسان‌ها پدید می‌آید، امیدوارم این آزمون را با موفقیت پشت سر بگذرانیم. چه بسا این تجربه برای هنرمندان تئاتر این امکان و چشم‌انداز را ایجاد کند تا تمرینات تئاتر را با دورخوانی به صورت مجازی آغاز کنیم تا زمانی‌که سالن‌های تئاتر بازگشایی شد بخشی از مسیر و پروسه تمرین را پشت سر گذاشته باشیم. اما آنچه که کاملاً واضح است این است که از جایی به بعد به منظور تمرینات تئاتر و گذراندن کلاس‌های آموزشی نیاز به حضور فیزیکی و نفس به نفس است.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: در راستای هر حرکت تازه و نوپا همواره اقلیتی با آن مخالفت دارند اما به نظرم اکنون ما در شرایطی به سر می‌بریم که به لحاظ روانی و اقتصادی باید در کنار یکدیگر قرار بگیریم و با هر پیشنهاد تازه‌ای که محلی از گفت‌وگو، صحبت و تامل را ایجاد کند همراه شده و وارد مبارزه نشویم.


منبع: هنرآنلاین