رحمت امینی با اشاره به اینکه باید تمهدیداتی برای به رسمیت شناخته شدن تئاتر به عنوان شغل و کسر نشدن مالیات برارزش افزوده اندیشیده شود، از لزوم حمایت از تئاترهای کمدی شبانه گفت.

پایگاه خبری تئاتر: رحمت امینی کارگردان و مدرس تئاتر درباره وضعیت تئاتر در پساکرونا و نگرانی‌ها بابت استمرار کسر ۹ درصد مالیات برارزش افزوده از اجراهای تئاتری گفت: شرایط پیش آمده فرصتی است که قادر آشنا مدیرکل جدید هنرهای نمایشی با همراهی صنوف و خانه تئاتر چند مساله اهالی تئاتر را پیگیری کنند که یکی از آن‌ها همین کسر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از اجراهای تئاتری است.

وی ادامه داد: خود من در آخرین کاری که روی صحنه بردم از این مساله ضرر زیادی دیدم. در واقع ارزش افزوده باید از خریدار کسر شود اما از طرف دیگر اگر این اتفاق رخ دهد قیمت بلیت نمایش‌ها افزایش پیدا خواهد کرد که بازهم مشکل آفرین خواهد بود. از همین رو امیدوارم تمهیدی اندیشیده شود که حداقل مالیات برارزش افزوده کسر نشود. تئاتر در میان هنرهای دیگر از همه مظلوم‌تر واقع شده و تئاتری‌ها هم مظلوم‌ترین قشر از هنرمندان هستند مخصوصا آن‌هایی که شغل اصلی‌شان تئاتر است و فعالیت دیگری در شرایط بحرانی مثل امروز ندارند. با شرایط پیش آمده بسیاری از آن‌ها از کار بیکار شده و حتی نمی‌توانند خرج یومیه خود را تامین کنند.

این مدرس تئاتر اضافه کرد: قادر آشنا فرد پیگیری است و روابط خوبی نیز با مجلس و دیگر ارگان‌ها و نهادها دارد از همین رو می‌تواند سازوکار بیمه شدن همه اهالی تئاتر و شغل محسوب شدن فعالیتشان را پیگیری کند البته که وی تنها نمی‌تواند این برنامه‌ها را به سرانجام برساند و نیاز به کمک دارد. حتی می‌توان یک نفر را مسئول پیگیری این کار کرد تا تئاتر از این پوسته کوچک و حقیر خود بیرون بیاید.

وی همچنین درباره لزوم حمایت از کمدی‌های شبانه بیان کرد: با توجه به اینکه مدیرکل هنرهای نمایشی خبر از پیگیری مطالبات هنرمندان تئاتر را داده است و اتابک نادری نیز مسئول پیگیری میزان خسارت و ضرر و زیانی است که به گروه‌های تئاتری و تماشاخانه‌ها وارد شده است که این اقدام را کاری بسیار مثبت و ارزشمند می‌دانم، لازم است در این زمینه به نکته‌ای اشاره کنم. در اقداماتی که قرار است برای پیگیری میزان مطالبات هنرمندان و تماشاخانه‌ها صورت گیرد نباید تئاترهای کمدی شبانه یا به اصطلاح تئاترهای آزاد را نادیده بگیریم چون این گروه‌ها در حیطه حمایتی اداره کل هنرهای نمایشی قرار دارند اما متاسفانه هیچگاه به لحاظ مالی حمایت نمی‌شوند.

وی افزود: تئاترهای شبانه یکی از زیرمجموعه‌های تئاتر کشور هستند و مخاطبان بسیاری نیز دارند. این نمایش‌ها برای تفنن، پرکردن اوقات فراغت و سرگرم کردن تماشاگران گزینه مناسبی هستند و فارغ از نکات مثبت و منفی که دارند و انتقاداتی که به برخی از کارها وارد است در این شرایط مانند تمام اهالی تئاتر نیاز به حمایت دارند چون ۲ ماه است که این تئاترها نیز تعطیل شده و درآمدی ندارند که امیدوارم اتابک نادری در بررسی‌های که انجام می‌دهد این گروه را نیز مد نظر قرار دهد.

امینی در پایان صحبت هایش متذکر شد: نکته دیگری که درباره کمدی‌های شبانه اهمیت دارد این است که  طبق رسم هرساله این نمایش‌های در تمام ۲ ماه محرم و صفر تعطیل هستند در حالی که می‌توان با اندیشیدن تمهیداتی در مضمون اجراها، کاری کرد که این آثار به اجرای خود در این ۲ ماه هم ادامه دهند و مثل همه فعالیت‌های هنری مانند سینما و تئاتر تنها در ایام شهادت و دهه اول محرم اجرا نداشته باشند. البته این اتفاق باید با مشورت و بحث و بررسی و به صورت گام به گام صورت گیرد. در سال‌های گذشته هم هنرمندانی چون مجید جعفری و زنده‌یاد هادی اسلامی در این ایام نمایش‌هایی را برای اجرا آماده می‌کردند که بار کمدی کمتری داشت و آثارشان بیشتر به سمت ملودرام و درام‌های اخلاقی یا حتی آثار خارجی گرایش داشت از همین رو می‌توان همین تمهید را دوباره به کار گرفت تا عده زیادی از هنرمندان فعال در این حوزه بیکار نشوند.


منبع: خبرگزاری مهر