بهتاش صناعی‌ها با آرزوی اینکه سینماها هر چه زودتر زنده شوند، درباره اکران فیلم جدیدش گفت: «قصیده گاو سفید» ویژگی‌هایی دارد که تماشای آن را بر پرده سینما جذاب می‌کند، اما هر تصمیمی برای فیلم منوط به مدت زمان تعطیلی سینماهاست.

پایگاه خبری تئاتر: کارگردان «قصیده گاو سفید» که این فیلم را در جشنواره فجر سال قبل رونمایی کرد و با بازخوردهای خوبی هم مواجه شد، درباره تصمیمش برای چگونگی نمایش این فیلم با اشاره به اینکه پس از جشنواره یک بازبینی مجدد بر فیلم داشته و حدود هفت تا هشت دقیقه از آن را بدون اینکه به حال و هوای آن خللی وارد شود کوتاه کرده است، بیان کرد: بعد از جشنواره فجر، اول در نظر داشتم «قصیده گاو سفید» را برای جشنواره‌های خارجی آماده کنم که متاسفانه با توجه به شیوع ویروس کرونا برنامه بسیاری از جشنواره‌ها تغییر کرده و مشخص نیست هر کدام چه زمانی برگزار می‌شوند.

او در پاسخ به اینکه اولویتش شرکت در فستیوال‌های خارجی است؟ گفت: البته اولویتم در شرایط فعلی این است که سینما زنده شود چون این فیلم برای سینما ساخته شده و امیدوارم شرایط طوری مهیا شود که سینما ها هر چه سریعتر در شرایط ایمن و سلامت بازگشایی شوند. با این حال فکر می‌کنم این فیلم قابلیت‌هایی دارد که می‌تواند برای امکان نمایش و حضور بین‌المللی آن هم صبر کنیم چون دست‌کم جشنواره‌های خارجی تا دو، سه ماه آینده تعطیل هستند.

صناعی‌ها درباره اینکه آیا تمایلی به اکران آنلاین فیلمش خواهد داشت یا خیر؟ هم افزود: من معتقدم هر فیلمی مقتضیات خاص خود را دارد. این که یک فیلم برای پرده سینما تولید شده باشد یا برای قاب تلویزیونی قطعاً تفاوت‌های زیادی با هم دارند چون این دو مدیوم در فرم، اجرا، دکوپاژ و کارگردانی تاثیرگذار است، کما اینکه می‌بینیم در تمام دنیا سریال‌های تلویزیونی ساختار متفاوت‌تری از فیلم سینمایی دارند و درباره فیلم خودم فکر می کنم جذابیت «قصیده گاو سفید» بیشتر برای پرده سینماست تا قاب تلویزیونی. با همه این‌ها، شرایطی را که در آن هستیم نیز درک می‌کنم و باید صبر کنیم ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.  قطعا برای تعطیلی کوتاه مدت سینماها تصمیم به اکران آنلاین نخواهم داشت، اما اگر قرار باشد تعطیلی بلندمدت باشد یعنی مثلاً یک سال، آن موقع شاید تصمیم جدیدی بگیرم.

او با تاکید براینکه اگر برای اکران آنلاین برنامه‌ریزی شود، موضوع تبلیغات بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود، درباره بیانیه اخیر سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی که باید فیلم‌ها به تعداد زیادی سامانه وی‌اودی ارائه شوند تا امکان تبلیغات تلویزیونی را بگیرند، گفت: این پلتفرم‌ها چند سالی است مشغول فعالیت هستند و یک بازار رقابتی بین آن‌ها وجود دارد، ممکن است برخی پیشرفت کرده و بعضی درجا زده باشند، اما طبیعتاً صاحبان یک فیلم مثل همه جای دنیا می‌توانند تصمیم بگیرند که با یک سامانه وارد کار شوند یا نشوند. مثلاً کسی که فیلم خود را به نتفلیکس می‌دهد فارغ از اینکه خود نتفلیکس تهیه کننده باشد یا خیر، ممکن است نخواهد همزمان اثرش را به آمازون هم دهد، این انتخاب با صاحب اثر است بنابراین کسی نمی‌تواند آن‌ها را مجبور کند به وی‌اودی‌های دیگر هم فیلم بدهند یا ندهند. البته در شرایط فعلی دست‌کم برای نمایش آثاری که در سینما بوده‌اند و بعد وارد سامانه‌های آنلاین می‌شوند همه چیز غیرانحصاری است یعنی در قرارداد لحاظ می‌شود که تصمیم بر عهده صاحب اثر است تا فیلم خود را در یک سامانه یا بیش از آن نمایش دهد، چون به هر حال چه برای نمایش خانگی و چه اکران آنلاین اگر قرار باشد یک سامانه فیلمی را در اختیار بگیرد پس قطعاً باید امتیازات ویژه‌ای داشته باشد که از آن جمله رقم خیلی بیشتر است و اینکه مخاطب خیلی گسترده‌تری هم داشته باشد.

وی تاکید کرد: فارغ از تمام این بحث‌ها تلویزیون اگر می‌خواهد فیلمی را تبلیغ کند نباید تبعیض قائل شود بلکه باید این امکان را در اختیار همه به طور یکسان قرار دهد بویژه آنکه اتفاقات اخیر و شرایطی که در جامعه پیش آمده، سبب شد اقبال مردم به این نوع سامانه‌های نمایشی افزایش یابد و استفاده از این نوع پلتفرم‌ها و تماشای فیلم از این طریق، تقریباً به یک نوع فرهنگ برای مخاطب ایرانی تبدیل شده و از این پس بیشتر پای آن خواهند نشست. بنابراین وی‌اودی‌ها یک بازار جدی هستند که باید جدی به آن‌ها توجه شود و تولید کنندگان و ارائه دهندگان خدمات و تصمیم‌گیران باید اصولی‌تر برنامه‌ریزی کنند.

صناعی‌ها در پایان گفت: البته می‌توان حدس زد چرا تلویزیون تصمیم می‌گیرد وی‌اودی‌های دیگری  هم بجز آن‌هایی که شناخته شده هستند، تقویت و به تعدادشان افزوده شود، اما راهش این نیست  که از طریق بلوکه کردن تبلیغات تلویزیونی این مسیر را پیش ببرند. ما باید حداقل پنج، شش پلتفرم قوی و خوب در مملکت خود داشته باشیم اما الان فقط در حد یکی دوتاست و برای اینکه پلتفرم‌های خوب دیگری هم داشته باشیم کمک‌های مالی، جذب مخاطب و برنامه‌ریزی برای گرفتن فیلم‌های خوب، بهتر از راه‌هایی مثل بلوکه کردن تبلیغات است.