یاسر خاسب در نشست نمایش «هوموریباس» که به صحنه برده است، ضمن انتقاد از اظهارات اخیر مرضیه برومند نسب به پروژه «شهر موشها» نکاتی را مطرح کرد.

پایگاه خبری تئاتر:  این کارگردان گفت: این اعتراض‌ها و صحبت‌هایی که گفته می‌شود همه‌اش ظاهری و یک شو است. می‌خواهند در ظاهر بگویند که ما هوایتان را داریم اما در اصل هیچ خبری نیست.

این هنرمند تئاتر که در عرصه تئاتر فیزیکال وحرکت فعالیت می‌کند درباره حضورش در فیلم «شهر موش‌ها 2» با بیان انتقاداتی از عوامل این فیلم یادآور شد: حدود یکسال پیش از ما خواسته شد که در پروژه «شهر موش‌ها 2» حضور داشته باشیم و من به همراه امیر امیری و نیما فلاح، سه نفری بودیم که قرار شد نقش سه گربه را بازی کنیم.

وی ادامه داد: متأسفانه در این پروژه برخوردها و نامردی‌های زیادی در حق من و امیر امیری که از بچه‌های تئاتر بودیم‌ شد. با ما به گونه‌ای برخورد می‌شد که انگار باید جدا از بقیه گروه باشیم. در زمان قرارداد هم مبلغ ناچیزی را که شاید به اندازه یک صدقه آن پروژه باشد برای ما کنار گذاشتند، ما هم قرارداد بستیم و بر سر تمرینات و تست گریم و انجام کارهای دیگر حاضر شدیم. ما برای این کار ذوق زیادی داشتیم تا در شهر موش‌هایی که از بچگی‌ با آن خاطره داشتیم سهمی داشته باشیم ،هر زمانی که ازمان می‌خواستند با تمام وجود در اختیارشان بودیم اما از یک زمانی به بعد دیگر هیچ جوابی به ما ندادند و خبری ازشان نشد چرا که جای ما گروه دیگری را آورده بودند و هیچ اطلاعی به ما ندادند. حتی در افتتاحیه کارشان اصلا ما را دعوت نکردند.

خاسب اضافه کرد: من دوبار با خانم برومند تماس گرفتم اما ایشان به من گفتند که خودم تماس می‌گیرم اما دیگر تماسی نگرفتند. وقتی امیر امیری هم با خانم برومند صحبت کرده بود ایشان به امیر امیری فحش داده بودند.

این کارگردان درباره صحبت‌ها و انتقادهای که به تازگی از سوی مرضیه برومند نسبت به وضعیت تئاتر مطرح شده بود، ابراز عقیده کرد: این اعتراض‌ها و صحبت‌هایی که گفته می‌شود همه‌اش ظاهری است. می‌خواهند در ظاهر بگویند که ما هوایتان را داریم اما در اصل هیچ خبری نیست. من و امیر امیری از آن‌ها می‌خواهیم که به خاطر برخوردهایی که با ما کردند از ما عذرخواهی کنند. چون ما هیچ چیز برایشان کم نگذاشتیم. اگر اصلا به ما می‌گفتند که ما شما را نمی‌خواهیم هیچ مشکلی وجود نداشت و ما هم خیلی راحت می‌گفتیم چشم.پروژه‌ای که به ما می‌گوید پولی نداریم به شما بدهیم بعد معلوم می‌شود 7 میلیارد برایش هزینه شده است.

این کارگردان، بازیگر و هنرمند پانتومیم‌کار که این روزها نمایش فیزیکال «هوموریباس» را به صحنه برده است، درباره این پروژه گفت: پروسه تولید نمایش «هوموریباس» به صورت جدی از دو سال پیش آغاز شد. در کارهای قبلی‌ام معمولا اجراهایی تک نفره و دو نفره داشتم اما تصمیم داشتم که در این کار تمام افرادی را که در حوزه کار حرکت در ایران بهترین هستند را دور هم جمع کنم. در واقع دوست داشتم در این پروژه یک تیم ملی نمایشی حرکت داشته باشیم که واقعا جایش در تئاتر ما بسیار خالی است.

وی ادامه داد: اصولا گروه ما به انجام تمرینات علاقه زیادی دارد که این تمرینات تنها محدود به تئاتر و اجرا نمی‌شود. ما همیشه در طول سال تمرینات مشخصی را در سالن‌ها، باشگاه‌های ورزشی، کوه، جنگل و جاهای دیگر برگزار می‌کنیم. ما همیشه یکسری تمرینات را انجام می‌دهیم تا خود را آماده نگه داریم.

این کارگردان با انتقاد از اینکه دغدغه امروز تئاتر مسائل مالی شده است، تصریح کرد: متأسفانه امروز بحث مالی تبدیل به قضیه اصلی تئاتر ما شده است و باعث شده که همه به دنبال گیشه و فروش باشند که واقعا برای تئاتر یک سم است. در شأن یک تئاتری نیست که اینقدر دنبال پول باشد چون معنای تئاتر چیز دیگری است. باید احساسی بوجود بیاید تا بر مخاطب اثرگذار باشد.

خاسب با اشاره به برخی مشکلاتی که در اجرای نمایش «هوموریباس» با آن مواجه بوده است، توضیح داد: بخش مهمی از مشکل ما فضای اجرایی بود به دلیل اینکه نوع کار ما فضای مخصوصی را می‌طلبید یعنی جایی که ارتفاع داشته باشد و تماشاگر به فضا نزدیک باشد که تقریبا چنین ویژگی‌ را سالن حافظ در اختیار ما قرار داده است. به هر حال ما مجبور بودیم تا با حداقل امکانات تمرینات‌مان را انجام دهیم چون شرایط تمرینی ما شرایط خطرناک و خاصی بود که این امکان وجود نداشت که هر جایی تمرین کنیم.

این بازیگر با اشاره به اجرای نمایش «هوموریباس» در جشنواره تئاتر فجر گذشته یادآور شد: ما در جشنواره فجر با تمام مشکلات و ناملایمتی‌هایی که برایمان وجود داشت دو اجرا رفتیم و من حتی در اجرای اولمان به دلیل خطری که بازیگر زن ما را تهدید کرد وسط کار اجرا را قطع کردم تا این مشکل برطرف شود. من برای اجرای جشنواره تعهد جانی امضا کردم که اگر هر مشکلی بوجود بیاید پای خودم است. البته هیچ منتی در کار نیست چون ما با عشق و تمام وجودمان کار می‌کنیم و فقط احتیاج به کمی حمایت معنوی داریم ونه حتی حمایت مالی.

او اضافه کرد: اینکه حداقل ببینیم پشتمان ایستاده‌اند نه اینکه بهمان بگویند همه چیز پای خودتان است و پشتمان را خالی کنند. به هر حال این انرژی و ارتباط با مخاطب است که به ما انگیزه می‌دهد که این کار را انجام دهیم.

کارگردان نمایش «گِل» درباره وضعیت اجرای عمومی این اثر نمایشی گفت: برای اجرای عمومی هم خودم تعهد امضا کردم و مسوولیت را پذیرفته‌ام. در همه جای دنیا وقتی گروهی می‌خواهد چنین کاری انجام دهد باید بیمه باشد نه اینکه خود آن کسی که می‌خواهد این اجرا را انجام دهد تمام مسوولیت‌ها را بر عهده بگیرد. در هر صورت ما به طور جدی پیگیر کار بیمه شدیم که تا حدی هم این مسئله اتفاق افتاد و خوشبختانه توانستیم بعد از تعطیلات عید با گروهی آشنا شویم که در حوزه طناب ایمنی فعالیت داشتند. البته تخصص اصلی این گروه در حوزه کارهای صنعتی است اما این علاقه را داشتند که در بخش هنر هم با گروهی وارد همکاری شوند که ما توانستیم با آن‌ها در بخش سیستم هوازی‌مان کارمان همکاری کنیم، آن‌ها هم سعی کردند تا فضای ایمنی را برای ما در این بخش فراهم کنند.

او با اشاره به وضعیت آموزش تئاتر فیزیکال و حرکت در ایران گفت: به اعتقاد من اگر سیستم آموزشی در این زمینه دچار ضعف است خود خانواده‌ها باید به فکر باشند. بیشتر آموزش‌هایی که امروز به بچه‌ها داده می‌شود آموزش‌های فکری و نشسته است و خیلی کمتر آموزش‌های پویا به بچه‌ها داده می‌شود و سلامت جسمی آن‌ها بسیار کمتر به کار گرفته می‌شود. خانواده‌ها می‌توانند با همین امکانات محدود این شرایط را برای بچه‌ها فراهم کنند.

این کارگردان با اشاره به مفهوم نمایش «هوموریباس» عنوان کرد: «هوموریباس» یک جور انسان‌شناسی است، یعنی به دنبال این است که یک انسان واقعی را به مخاطب یادآوری کند. انسانی که در دنیای امروز کم‌کم خودش را به دست فراموشی سپرده است و فقط فکر می‌کند همه چیز را بدست آورده ولی در حقیقت از خود واقعی‌اش دور و دورتر شده است.

یاسر خاسب در بخش پایانی صحبت‌هایش با اشاره به برنامه پیش رویش عنوان کرد: آکادمی بین‌المللی حرکت "مان" قرار است بعد از اجرای "هوموریباس" راه بیافتد، محلی که به عنوان مرکز اصلی کارهای حرکتی فعالیت خود را آغاز می‌کند، جایی که تبدیل به آکادمی تخصصی حرکت می‌شود و همچنین در عرصه آموزش پایه حرکت کار خواهد کرد.

 نماش «هوموریباس» کار یاسر خاسب این روز‌ها در تالار حافظ ساعت 21 روی صحنه است.