مؤسس گروه «هنر ملی» درباره شرایط فعلی تئاتر ایران با بیان اینکه مشخصه تئاتر نقد سالم است، تصریح کرد که ما هنرمندان و مدیران تئاتر یا اطلاعی از کاربردهای تئاتر نداریم یا آن‌ها را فراموش کرده‌ایم و به کار نمی‌گیریم.

پایگاه خبری تئاتر: عباس جوانمرد که بیش از 50 سال سابقه فعالیت در تئاتر حرفه‌ای را در مقام کارگردان، مدرس و پژوهشگر در کارنامه کاری خود دارد درباره وضعیت فعلی تئاتر ایران گفت: اکثر ما تئاتری هستیم ولی از کاربردهای تئاتری یا اطلاع نداریم یا آن‌ها را فراموش کرده‌ایم و به کار نمی‌گیریم. مشخصه تئاتر، نقد سالم است.

این هنرمند مطرح تئاتر ایران تصریح کرد: هیچ موضوع و مقوله‌ای در جهان نیست که در تئاتر نگنجد. همه چیز تئاتر در زندگی و همه چیز زندگی نیز در تئاتر است. ما با وجود اینکه حرفه‌ای هستیم این اهمیت و کاربرد زیبای تئاتر را یادمان می‌رود. اکثر هنرمندان و مدیرانی که در تئاتر فعالیت می‌کنند، کار خود را تبدیل به عمل خلاق و دارای آفرینش نمی‌کنند.

مؤسس گروه «هنر ملی» با تأکید بر اینکه هر موضوع و مقوله‌ای را در جهان می‌توان به تئاتر تبدیل کرد و کسی نمی‌تواند بر این امر خرده بگیرد، یادآور شد: بعد از نیم قرن تجربه و فکر کردن به تئاتر به این درک رسیدم و البته چه بسیار اشتباهاتی که خودم در گذشته نسبت به این موضوع مرتکب شدم.

جوانمرد با بیان اینکه این آگاهی و جوهره فکری تئاتر باید مطرح شود، تأکید کرد: نسل جدید بسیار با استعداد هستند و پیشینیان‌شان باید به این جوان‌ها برنامه بدهند و گرنه این نسل مستعد به هدر می‌روند. من این نسل جوان را مدت‌ها است که دنبال می‌کنم.

این کارگردان با سابقه تئاتر ایران در پایان تأکید کرد: مگر می‌شود انسان تئاتری باشد و از زندگی جدا بماند؟ زندگی و تئاتر جدا از هم نیستند و همه چیز در زندگی تئاتر است.