حمیدرضا نعیمی با تاکید بر ضرورت ثبت مشاغل هنری در وزارت کار گفت:بدون اجرای این برنامه نمی‌توانیم ادعا کنیم به مدنیت شهری پا گذاشته‌ایم.

پایگاه خبری تئاتر: این هنرمند درباره موضوع امنیت شغلی هنرمندان که در پی شیوع کرونا و تعطیلی تمام فعالیت‌های هنری اهمیت آن بیش از پیش مشخص شد گفت: یکی از نشانه‌های زندگی شهری، وجود تئاتر است اما چگونه می‌توانیم ادعا کنیم صاحب زندگی شهری شده‌ایم بدون اینکه هنرمندان وضعیت شغلی بسامانی داشته باشند.

او که تمرین نمایش جدیدش «فردریک» اسفند سال گذشته به دلیل شیوع کرونا متوقف شد، خاطرنشان کرد: کرونا تمام می‌شود ولی پایان سختی‌ها نیست بلکه این ویروس ذره‌بینی نشان داد بدون حمله‌های اتمی هم می‌توانیم شاهد چنین موج کشتار جمعی باشیم. امروز بشریت به جایی رسیده که بدون محاکمه و بازخواست در مجامع بین‌المللی، تمام ابناء بشر را هدف قرار داده است.

نعیمی ادامه داد: این بلایی که خواسته یا ناخواسته از چین آغاز شد، زنگ هشداری است برای ما و آیندگان که بدون از دست دادن زمان، به فکر امنیت شغلی هنرمندان باشیم تا یک بار برای همیشه این موضوع به نتیجه برسد.

این کارگردان تئاتر با تقدیر از تلاش‌های خانه تئاتر در چند سال گذشته برای پیگیری ثبت تئاتر به عنوان شغل در وزارت کار، اضافه کرد: می‌دانم آقای ایرج راد و دیگر دوستان در خانه تئاتر مدت‌هاست پیگیر این موضوع هستند و می‌دانم اتفاق مهمی در شرف وقوع است. البته در پی تغییر دولت در سال آینده، شاهد تغییراتی در مدیریت‌های هنری هم خواهیم بود و احتمالا مدیر دیگری جایگزین آقای قادر آشنا مدیر فعلی اداره کل هنرهای نمایشی می‌شود ولی امیدوارم این موضوع در دوره مدیریت ایشان که خودشان هم مدیر دردآشنایی هستند و به خوبی از مشکلات تئاتری‌ها اطلاع دارند، اجرایی بشود تا در پی آن هنرمندان تئاتر به یک آرامش نسبی برسند.

نعیمی یادآور شد: تا جایی که خبر دارم، کارهای علمی و کارشناسی طرح امنیت شغلی هنرمندان از سوی نمایندگان تشکل‌های هنری انجام شده و فقط پاره‌ای اصلاحات باقی مانده که امیدوارم زودتر به نتیجه برسد.

او ثبت مشاغل هنری در وزارت کار را خواسته عمومی هنرمندان دانست و ادامه داد: تعداد زیادی هنرمند در شاخه‌های گوناگون خوراک فرهنگی مورد نیاز جامعه را تامین می‌کنند و شایسته نیست در چنین وضعیت هلاکت‌باری زندگی کنند.

نعیمی معتقد است که کار هنرمندان به لحاظ حساسیت و اهمیت، کم از نمایندگان مجلس نیست چراکه وظیفه هنرمندان فرهنگ‌سازی است که به هیچ عنوان مقوله کوچکی نیست. همان اندازه که نمایندگان مجلس تلاش می‌کنند تا قوانین درستی تصویب شود هنرمندان هم برای خلق یک اثر هنری ارزشمند، از جان و روح خود می‌گذارند اما چرا نباید از امنیت شغلی برخوردار باشند؟!

کارگردان «سقراط» در پایان صحبت خود تاکید کرد: در وضعیت فعلی، امنیت شغلی بیش از هر موضوع دیگری مهم است و در این موقعیت، موضوعاتی مانند از سرگیری اجرای نمایش‌ها در برابر این مساله،اهمیتی ناچیز دارد.

بنا بر این گزارش، امنیت شغلی سال‌هاست از سوی خانه‌های تئاتر، سینما، موسیقی و دفتر هنرهای تجسمی و ... در حال پیگیری است. این موضوع در دو سال گذشته توسط کمیسیونی متشکل از نمایندگان تمام هنرها و حوزه رسانه به طور جدی‌تری مورد توجه قرار گرفته است. ایرج راد نماینده هنرمندان تئاتر در این کمیسیون، اخیرا اعلام کرد که تمام مشاغل هنری در وزارت کار ثبت شده‌اند و در حال حاضر ابهام‌های کوچکی در آیین‌نامه‌های اجرایی وجود دارد که کمیسیون نمایندگان هنری مشغول اصلاح این آیین‌نامه‌هاست تا بزودی وارد مرحله اجرایی بشود.


منبع: خبرگزاری ایسنا