بعد از حدود دو ماه تعطیلی، بازگشایی سالن‌های سینمایی به دغدغه اهالی فرهنگ و هنر تبدیل شده است؛ امری که مستلزم صرف هزینه و انرژی است تا مخاطب بار دیگر اعتماد کند و به سالن بیاید.

پایگاه خبری تئاتر: در حالی که حدود دو ماه از بسته شدن سالن‌های سینمایی در کشورمان براثر شیوع ویروس کرونا می‌گذرد، هفته گذشته علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران در نشستی با اعضای هیئت مدیره خانه سینما، تدوین پروتکل بهداشتی مشترک برای بازگشایی سینماها در آینده را لازم دانست.

او در این نشست تأکید کرد: در این شیوه‌نامه باید به تهویه هوا، نحوه فروش بلیت و نشان‌دار کردن صندلی‌ها، فاصله‌گذاری‌ها، کاهش زمان حضور افراد برای نمایش فیلم، تنظیف و ضدعفونی سینما بین سئانس‌ها، عدم مصرف مواد غذایی در سینما، استفاده از ابزار کنترلی مثل تب سنجی و محدودیت سنی توجه شود.

هنوز چند ساعت از این دیدار نگذشته بود که دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی شرایط و ضوابطی را در 15 بند برای بازگشایی مجدد سالن‌ها مطرح کرد که این شرایط و ضوابط با اما و اگرهایی در میان سینماداران و تولیدکنندگان سینمایی همراه شده است.

در متن منتشرشده این دفتر آمده است: با توجه به‌ضرورت آمادگی لازم برای بازگشایی احتمالی سینماهای کشور و مصوبات اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا، دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم با عنایت به پروتکل‌های اعلامی از سوی وزارت بهداشت و درمان، مقررات الزامی برای شروع به کار مجدد سینماهای کشور را به شرح زیر اعلام می‌کند:

1) در مقطع بازگشایی و تا اعلام وضعیت سفید قطعی، ظرفیت فروش بلیت برای هر سالن تا سقف ۴۰% مجاز است.

۲) چیدمان تماشاچیان بر روی صندلی‌ها دو در میان بوده و نسبت به ردیف بعدی حالت ضربدری خواهد داشت.

۳) ضروری است تمهیدات لازم از سوی مدیریت سینما برای ایجاد فاصله بین ردیف‌ها در نظر گرفته شود به‌گونه‌ای که افراد بتوانند به‌راحتی در میان آن‌ها تردد کنند.

۴) استفاده از دستکش و ماسک برای کارکنان سینما الزامی است.

 ۵) لازم است هنگام ورود و خروج تماشاچیان به سینما و سالن نمایش و حضور در سالن انتظار، فاصله‌گذاری ایمن رعایت شود.

۶) سالن نمایش فیلم، سالن انتظار و سرویس‌های بهداشتی و کلیه مکان‌های مورد استفاده مراجعه‌کنندگان مرتباً نظافت و ضدعفونی شود.

۷) در دسترس بودن مایع ضدعفونی‌کننده برای مراجعه‌کنندگان الزامی است.

۸) گندزدایی کامل سینما طبق پروتکل اعلامی وزارت بهداشت و درمان، هر روز یک‌بار الزامی است.

۹) به‌منظور نظافت بیشتر و رعایت مقررات بهداشتی فاصله‌گذاری بین سئانس‌ها با نیم ساعت تأخیر خواهد بود.

۱۰) فروش گیشه با رعایت فاصله و استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده بلامانع است.

 ۱۱) تمامی سینماها موظف به پخش تیزر آموزشی در مورد مقابله با بیماری کرونا، قبل از نمایش فیلم می‌باشند.

 ۱۲) قرارگیری مایع دستشویی، مواد ضدعفونی‌کننده، دستمال کاغذی و دستگاه خشک‌کن در محوطه سرویس‌های بهداشتی سینماها الزامی است.

 ۱۳) جانمایی مصوب برای فروش بلیت به‌صورت اینترنتی به‌گونه‌ای است که پلان سالن سینما برای انتخاب صندلی مورد نظر و صندلی‌های غیر قابل استفاده و مسدود معین خواهد بود.

 ۱۴) مراجعین به هنگام ورود به سینما، تب سنجی شده و از ورود افراد مشکوک به بیماری ممانعت به عمل می‌آید.

تبصره: بدیهی است وجه کامل بلیت خریداری‌شده افرادی که از ورودشان به سینما ممانعت به عمل می‌آید باید عودت داده شود و به همین منظور سمفا (سامانه مرکزی فروش) تمهیدات لازم را در نظر گرفته است.

۱۵) بوفه‌های سینما موظف به رعایت حداکثر موازین بهداشتی بوده و مجاز به عرضه مواد غذایی، تنقلات و نوشیدنی به‌صورت فله نمی‌باشند.

اما این ضوابط ملاحظاتی را نیز به همراه دارد:

الف- مدیران سینماها موظف به اجرای دقیق این شیوه‌نامه می‌باشند و مسئولیت آن متوجه آن‌ها خواهد بود.

ب- مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این شیوه‌نامه در استان‌ها بر عهده ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است.

ج- در شهر تهران، دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم مسئولیت حسن اجرای این شیوه‌نامه را عهده‌دار خواهد بود.

د- سینماهایی که به هر دلیل نسبت به اجرای دقیق این شیوه‌نامه اهمال کنند، بلافاصله از سمفا حذف و نسبت به تعطیلی آن‌ها اقدام خواهد شد.

ضوابط پانزده‌گانه مورد تأیید ما نیست

پس از انتشار این متن، محمد قاصداشرفی رئیس انجمن سینماداران در گفتگو با مهر، درباره پیش‌نویس ضوابط پانزده‌گانه منتشرشده از سوی سازمان سینمایی به‌منظور بازگشایی سینماها در شرایط شیوع کرونا گفت: این ضوابط پانزده‌گانه مورد تأیید ما نیست و جلسه مربوط به تعیین شرایط بازگشایی سینماها و ارائه این پروتکل، بدون حضور نماینده‌ای از سینماداران تشکیل شده است. یعنی خودشان نشسته‌اند و بدون این که قضیه را کارشناسی کنند این بندها را پیشنهاد داده‌اند.

وی تأکید کرد: هیچ نماینده‌ای از سینماداران در آن جلسه حضور نداشته و گله من این است که چرا نظری از صنف ما پرسیده نشده است. من نمی‌دانم در رأس این کار چه کسانی قرار دارند که بدون توجه به منافع و مصالح سینما این تصمیم را گرفته‌اند. کسانی که حتی یک درصد از سینما هم اطلاع ندارند، چنین بندهایی را پیشنهاد کرده‌اند. هر موقع با سینماداران جلسه بگذارند و نماینده ما در آن جلسات حضور داشته باشند، آنگاه است که ما بندهای پیشنهادی را مورد توافق قرار می‌دهیم. این که هرکسی برای خود پروتکلی ارائه بدهد، مورد تأیید ما نیست. این افراد گویا فقط به کلیات توجه کرده‌اند و شرایط سینما را در نظر نگرفته‌اند.

قاصداشرفی توضیح داد: خیلی از موارد ضوابط پانزده‌گانه فعلی منطقی نیست. برای مثال در یکی از این موارد آمده است که سینماها باید دو ردیف خالی بگذارند و تنها چهل درصد از سینما مورد استفاده قرار بگیرد. در حالی که پیشنهاد ما این است که یک ردیف در میان مورد استفاده قرار بگیرد. ضمن این که قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای ضدعفونی کردن سالن‌ها وجود دارد که از نظر اصولی مورد قبول نبوده و هزینه سینما، اصلاً جوابگوی این موارد نیست.

وی افزود: باید مسائل فنی را هم در نظر گرفت یعنی شاید این ضدعفونی کردن‌ها از نظر بهداشتی درست باشد اما از نظر فنی درست و از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه نیست. به نظرم با این شرایط اگر سینما بازگشایی نشود بهتر است. خیلی از سینماداران روز گذشته با من تماس گرفتند و گفتند با این شرایط سینماهای خود را بازگشایی نمی‌کنند چون نمی‌توانند مسائل مالی آن را برطرف کنند در همین زمینه هم دولت کوچک‌ترین توجهی به سینما نکرده است.

این سینمادار در پایان بیان کرد: به نظرم تا زمانی که افراد تأمین جانی نداشته باشند جرأت نمی‌کنند به سینماها بیایند. به‌عنوان یک سینمادار می‌گویم خودم را جای تماشاگران می‌گذارم و اگر مطمئن نباشم که سلامتی من تأمین است، به سینما نمی‌روم. بنابراین به فرض بازگشایی سینما هم کسی حالا حالاها اعتماد نمی‌کند که به سینما بیاید.

در شرایط اضطرار باید ضوابط را بپذیریم

اما در حالی که رئیس انجمن سینماداران از این ضوابط گلایه‌مند است، جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با هنرآنلاین مطرح کرد: ما در حال حاضر قرار است از یک شرایط بحرانی عبور کنیم تا سینما بار دیگر جان گرفته و شروع به کار کند. متأسفانه با شیوع بیماری کرونا بسیاری از مردم دچار ترس و فوبیا نسبت به بیماری شده‌اند و سینما برایشان اولویت اصلی نیست، بنابراین هرچند این چیدمان در نظر گرفته شده است، اما وقتی این ترس تبدیل به یک ذهنیت خطرناک در مردم شده چاره‌ای جز تحمل نیست تا دوباره شرایط به حالت عادی خود بازگردد و مردم با سینما آشتی کرده و به سالن‌ها اعتماد کنند.

او ادامه داد: امیدوارم فیلم‌های جذابی را برای بازگشایی سالن‌های سینمایی در نظر بگیرند تا عاملی باشد برای تحریک مخاطب و جذب او برای رفتن به سالن‌های سینمایی؛ در شرایط حال حاضر حق با مردم است و سینمادار و تهیه‌کننده هم در شرایطی قرار گرفته است که اگر سینماها باز نشوند ضررهای بیشتری را متحمل خواهد شد. بنابراین در شرایط فعلی چون جان مردم مهم‌تر است و ما در شرایط اضطراری قرار گرفته‌ایم این طرح قابل پذیرش است.

نوروزبیگی تأکید کرد: این طرح شامل تمامی پروتکل‌های بهداشتی است و نشات گرفته از آن است و دست ما هم نیست. ما هم در شرایط تولید شامل تمام این نکات و پروتکل‌های بهداشتی می‌شویم که بسیار هزینه‌بر بوده و سنگین است، اما در شرایط حال حاضر چاره‌ای جز این نداریم.

در نهایت روز شنبه در ششمین جلسه کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما، ضمن بررسی ضوابط بازگشایی سالن‌های سینما جهت پیشنهاد به ستاد ملی مبارزه با کرونا مقرر شد بازگشایی سینماها پس از اعلام، داوطلبانه باشد و همه سینماها ملزم به بازگشایی نباشند. همچنین کمک‌هزینه‌ای از سوی سازمان سینمایی برای تهیه اقلام بهداشتی سینماها در نظر گرفته شود.

حال باید دید در چنین شرایطی که بسیاری از سینماداران و تولیدکنندگان به دلیل بسته شدن سینماها متحمل ضررهای سنگین شده‌اند، بازگشایی سالن‌ها می‌تواند چاره کار باشد و مردم به‌زودی به سالن‌های سینما اعتماد می‌کنند و در آن‌ها حضور می‌یابند تا چرخ سینما بار دیگر به گردش درآید یا نه.