عرفان خان بازیگر هندی که هم در بالیوود و هم در غرب به موفقیت‌های چشمگیری دست یافت، در ۵۳ سالگی درگذشت.

پایگاه خبری تئاتر: این بازیگر سرشناس که سه‌شنبه به خاطر عفونت روده در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کوکیلابن بمبئی بستری شده بود، در بیمارستان درگذشت.

خان در مارس ۲۰۱۸ گفته بود یک تومور نورودکرین دارد اما بعد از درمان بسیار به اندازه‌ای بهبود کرد که بتواند «مدرسه انگلیسی» را ضبط کند که حالا تبدیل به آخرین فیلم او شده است. این فیلم ماه مارس اکران شد اما به خاطر پاندمی کرونا اکران آن کوتاه‌تر از حد معمول بود.

عرفان خان که بیشتر از همه به خاطر ایفای نقش یک بازرس پلیس در فیلم «زاغه‌نشین میلیونر» برای مخاطبان انگلیسی زبان شناخته‌شده بود، یکی از چهره‌های اصلی سینمای بالیوود هم بود و در فیلم‌های محبوبی از حمله «حیدر» و «مدرسه هندی» نقش‌آفرینی کرد.

خان با نام شهاب‌زاده عرفان علی خان در سال ۱۹۶۶ در جیپور به دنیا آمد و پسر یک فروشنده تایر بود. او بعد از شکست خوردن در ورزش کریکت به مدرسه درام رفت. خان بعد از سال‌ها سختی در سینما و همچنین به دست آوردن نقش‌های کوچک در تلویزیون، بالاخره با فیلم سال ۲۰۰۲ «مبارز» بالاخره به شهرت رسید. بعد از آن او مجموعه‌ای از نقش‌های بزرگ را در بالیوود ایفا کرد که اغلب شامل نقش پلیس یا شخصیت منفی می‌شد.

او همچنین یک مسیر حرفه‌ای کاری موازی در سینمای بریتانیا و آمریکا داشت: او در «قلبی قوی» ساخته مایکل وینترباتم رییس پلیس بود و نقش‌های بعدی او باعث شدند او تبدیل به یک شخصیت مکمل قابل اطمینان در فیلم‌های بودجه بالای هالیوودی بشود. او در «اسپایدرمن خارق‌العاده» سال ۲۰۱۲ یک پزشک و در «ژوراسیک پارک» ۲۰۱۵ و نیز «دوزخ» محصول ۲۰۱۶ یک تاجر بود. در سال ۲۰۱۲ او همچنین نقش نسخه بزرگسال شخصیت اول فیلم برنده جایزه اسکار «زندگی پای» به کارگردانی انگ لی را بازی کرد.

چهره‌های مطرح بسیاری به توییتر و دیگر رسانه‌های اجتماعی رفتند تا یاد و خاطر این بازیگر را گرامی بدارند.

پریانکا چوپرا یکی دیگر از بازیگران معروف بالیوود و هالیوود نوشت: «جذبه‌ای که تو به تمام کارهایی که انجام می‌دادی آوردی جادوی خالص بود. استعداد تو راه را برای خیلی‌ها در خیلی مسیرها باز کرد. تو الهام‌بخش خیلی از ما بودی. عرفان خان حقیقتاً دلمان برایت تنگ می‌شود. به خانواده تسلیت می‌گویم».

آمیتاب باچان بازیگر بالیوودی نوشت: «او استعدادی خارق‌العاده، همکاری بخشنده و فردی سخت‌کوش در سینمای جهان بود. خیلی زود از پیش ما رفت. جای خالی او خیلی بزرگ خواهد بود. برایش دعا می‌کنم».

شکار کاپور کارگردان و بازیگر بالیوود نوشت: «بازیگری که هر کارگردان می‌خواست با او کار کند. انسانی که بهترینش را به تمام نقش‌ها می‌داد. موفق‌ترین صادرات فیلم‌های هندی به هالیوود. مردی که همه عاشقش بودند».