مسئولان برگزاری جشنواره فیلم توکیو اعلام کردند با امید به بهبود شرایط تا زمان آغاز این رویداد سینمایی، سامانه ارسال آثار سینمایی برای شرکت در جشنواره امسال را فعال کردند.

پایگاه خبری تئاتر: در بیانیه‌ای که درسایت جشنواره فیلم توکیو ۲۰۲۰ منتشر شده آمده است: شیوع ویروس کرونا مردم جهان را با یکی از پرچالش‌ترین دوره‌های زمانی در تاریخ رو به رو کرده است و صنعت فیلم نیز از این قاعده مستثنی نیست و تولید بسیاری از آثار سینمایی متوقف شده، سینماها تعطیل شده، اکرانها به زمانی دیگر موکول شده و بسیاری از جشنواره های سینمایی نیز به تعویق افتاده و یا به طور کلی لغو شده است و این عدم اطمینان درباره شرایط آینده دلسردکننده است.

ما در جشنواره فیلم توکیو به این نتیجه رسیدم که فرآیند پذیرش آثار سینمایی برای سی و سومین دوره جشنواره را طبق روال معمول و با وجود این شرایط دشوار کنونی، آغاز کنیم و به این نتیجه رسیدیم که اکنون دلایل بیشتری برای دعوت از آثار فیلمساران سراسر جهان وجود دارد. معتقدیم جشنواره‌ها مکانی است که فعلان عرصه صنعت سینما و سینمادوستان می‌توانند لذت تماشای فیلم را به یکدیگر سهمیم شوند و فیلمسازان فرصت تعامل و الهام بخشیدن به یکدیگر را خواهند داشت.

البته یکی از موانع برگزاری جشنواره این است که بتوانیم امنیت و مخاطبان، فیلمسازان و کارکنان را تضمین کنیم و بنابراین اگر این شرایط را نتوان تضمین کرد و شرایط شیوع ویروس کرونا همچنان در آینده بحرانی باشد بدون تردید گزینه‌های دیگر از جمله تعویق و یا لغو جشنواره را در نظر خواهیم گرفت. اما اکنون ما بسیار امیدواریم که تمامی دشواری‌های کادر درمانی و دیگر افراد در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا پیش از شروع جشنواره و در اواخر ماه اکتبر پایان یابد.

در حالی که همچنان شرایط بهداشت و سلامت جهانی را رصد می‌کنیم و دیگر گزینه‌ها را برای برگزاری سی و سومین دوره جشنواره فیلم توکیو در نظرخواهیم داشت، سایت جشنواره از تاریخ ۲۸ آوریل تا ۱۷ جولای ۲۰۲۰ میزبان (9 اردیبهشت نا 28 خرداد ماه) دریافت آثار سینماگران از سراسر جهان خواهد بود.

سال گذشته و در سی و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو، فیلم «متری شیش و نیم» از سعید روستایی در بخش رقابتی اصلی، «پیرمردها نمی‌میرند» ساخته رضا جمالی و «قسم» از محسن تنابنده از سینمای ایران در بخش "آینده آسیا" حاضر بودند و در پایان سعید روستایی و نوید محمدزاده برای فیلم «متری شیش و نیم» به ترتیب دو جایزه بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد را از آن خود کردند و رضا جمالی نیز برای فیلم «پیرمردها نمی‌میرند» جایزه «روح آسیا» را از سوی بنیاد فرهنگی ژاپن دریافت کرد.

سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلم توکیو قرار است از تاریخ ۳۱ اکتبر تا ۹ نوامبر (۱۰ تا ۱۹ آبان) در ژاپن برگزار شود.