پایگاه خبری تئاتر: رضا رشادت با ارائه توضیحاتی درباره به صحنه آوردن نمایش خود گفت: محمود احدینیا دو سال قبل همین روزها پرده اول متنی که نوشته بود را به من داد که بعد از مطالعه علاقه زیادی به اجرای آن پیدا کردم. اما وقتی متن را به دبیرخانه جشنواره تئاتر دانشگاهی ارائه کردیم رد شد! و ما هم تصمیم گرفتیم کار را برای اجرا در جشنواره تئاتر فجر آماده کنیم.
وی در توضیح دلایل رد متن توسط مسئولان دبیرخانه عنوان کرد: ابتدا عنوان میکردند نمایشنامه تلخ است و شاید فضای پیش از انتخابات ریاست جمهوری هم در آن بیتاثیر نبود. متنهای زیادی در شانزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی پس از ممیزی رد شدند اما به طور کل نمیگفتند بخاطر انتخابات یا نکته دیگر، بلکه اینطور عنوان میشد که کیفیت پایین موجب چنین تصمیمی است.
این کارگردان جوان با بیان اینکه نمایش را با ممیزیهای صورت گرفته در جشنواره تئاتر فجر به تئاترشهر آورده است اظهار داشت: نمایشی که امروز اجرا میکنیم 100درصد همان چیزی است که میخواستیم و به نوعی میتوانم بگویم مسیر ممیزی ایدههای جدیدی به ما میداد تا آنچه علاقه داشتیم را در لایههای دیگری جایگذاری کنیم.
وی افزود: به طور کل از ایدههای خود کوتاه نیامدیم بلکه تنها جای آنها را تغییر دادیم.
کارگردان نمایش «تب تند ط» در پاسخ به این سوال که پس از آغاز اجراها چه ضعفهایی در کار دیده است، گفت: نمایش به طور کل طبق آنچه میخواهم اجرا میشود اما آنچه در تجربه اجرای نمایش رئالیستی میبینم این است که بسته به حال و هوای روز به ویژه در بازیگران حس سالن هم دستخوش تغییر میشود و من نمیدانم باید چگونه با این مسئله روبرو شوم.
رشادت همچنین در پاسخ به این سوال که گرایش به آثار رئالیستی در تعدادی از همنسلان خود را چگونه بررسی میکند اظهار داشت: سال گذشته با محمد مساوات درباره همین نکته صحبت میکردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم با توجه به شرایط موجود و علاقه زیاد هنرمندان به اجرای نمایشنامههای خارجی و یا کلاسیک؛ هنرمندانی که نمایشهای رئالستی به صحنه میبرند پیشرو محسوب میشوند؛ چراکه برخلاف جریان حاکم حرکت میکنند.
وی ادامه داد: بعد از آن شاهد به صحنه آمدن اجراهای فوقالعاده نزدیک به هم توسط نسل جوان بودیم که به صحنه آمدن نمایش «قصه ظهر جمعه» توسط محمد مساوات، «به مناسبت ورود اشکان» توسط پوریا کاکاوند، «یوبیتسومه» به کارگردانی نیما نادری، «ناصر سعید تهرانی» داریوش رشادت از جمله اینها محسوب میشوند.
کارگردان نمایش «تب تند ط» خاطرنشان کرد: این نسل نمیتواند چشم خود را روی مشکلات سیاسی و اجتماعی ببندد؛ به ویژه که در کوران اتفاقات و رویدادهای یک دهه اخیر هم قرار داشته است. آنچه شاهد به صحنه رفتن آن هستیم نگاه مشترک و واکنش نسلی است که زندگی و حضور در میان آنها برای من بسیار خوشحال کننده است.
رشادت درباره شرایط رسیدن بازیگران به نقطه نظرهای کارگردان برای اجرا روی صحنه بیان کرد: ما دو سال است با این شخصیتها زندگی میکنیم و طی این مدت شخصیتها لابهلای بازنویسی با تغییراتی مواجه شدند که بازیگران در تمام مراحل آن حضور داشتند. ما در آخرین نسخه به این نتیجه رسیدیم از جایی وارد نمایش خواهیم شد که پدر خانواده از دنیا رفته و فضای تلخی حاکم است. در همین نسخه بود که بحث اعتیاد طاهر و ازدواج مجدد زهره، همسر او پیش آمد. زندگی همه عوامل اجرایی در کنار هم موجب بالارفتن تاثیر شد اما نمیدانم چقدر درست یا غلط بودیم.
وی در انتها به رتیم کند اجرا و آنچه طبق نظرش از نمایش حذف شده است اشاره کرد و گفت: ریتم نمایش ما مانند ضربان قلبی است که از آرام به تند میل میکند. امکانات کم سالن و تهویه خراب هم موجب سخت شدن شرایط برای مخاطب میشود. این نمایش ابتدا پر از خنده بود اما من با بیرحمی تمام همه خندهها را گرفتم و اعتقاد داشتم باید با همین تلخی پیش برویم. نمیدانم چه اتفاقی افتاده که تماشاگر امروز به هر سالن نمایشی میرود علاقه دارد نمایش خندهدار ببیند. تعجب میکنم در چنین وضعیتی چرا لالهزار و تئاتر گلریز نه؟ چرا تئاتر و شهر و تماشاخانه ایرانشهر؟
نمایش «تب تند ط» نوشته محمود احدینیا و کارگردانی رضا رشادت هر روز ساعت 19 در سالن سایه مجموعه تئاترشهر روی صحنه میرود و علاقهمندان میتوانند برای تهیه بلیت به آدرس www.gishetheater.ir مراجعه کنند.