رئیس شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر از پیشنهاد مدیرکل هنرهای نمایشی جهت برگزاری نشستی با مسئولان سازمان سینمایی به منظور تسهیل در صدور مجوز پخش فیلم - تئاترها در فضای مجازی، خبر داد.

پایگاه خبری تئاتر: سید وحید فخر موسوی رئیس شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر درباره وضعیت صدور مجوزهای فیلم - تئاترهایی که قرار است در فضای اینترنتی پخش شوند گفت: کلیت صدور پروانه در اداره کل هنرهای نمایشی بر اساس نمایش‌هایی است که به صورت زنده در سالن‌ها یا به صورت آنلاین اجرا می‌شوند. ما در شرایط کرونایی از ابتدای سال، نزدیک به ۱۹ درخواست تئاتر آنلاین به صورت زنده و تک اجرا داشتیم که اکثرشان متعلق به پردیس تئاتر تهران بود.

وی ادامه داد: شرایط صدور مجوز این تئاترهای آنلاین را طبق قانون می‌توانستیم انجام دهیم، بنابراین کارها بازبینی شد و ناظران ما هم در زمان اجرا در سالن حضور داشتند و در نهایت آن اجراها مجوز گرفتند.

رئیس شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر تصریح کرد: موضوع پخش فیلم - تئاترها در فضای مجازی اما با اجرای آنلاین متفاوت است. قانون اجازه صدور پروانه پخش فیلم - تئاترها در فضای مجازی را به اداره کل هنرهای نمایشی نمی‌دهد. هر چند که تئاترهای موردنظر برای اجرای خود از ما مجوز دریافت کرده بودند. صدور مجوز این فیلم - تئاترها از دست ما خارج و در اختیار سازمان سینمایی است و شامل شرایط پخش وی‌اودی‌ها می‌شود. حتی بحثی هم وجود دارد که قوانین به گونه‌ای است که صداوسیما هم باید روی پخش این آثار در وی‌اودی‌ها نظر بدهد.

فخر موسوی با اشاره به اینکه نمایش‌های موردنظر مجوز اجرا دارند و همه مورد بازبینی شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر قرار گرفته‌اند، افزود: ولی قانون به ما اجازه صدور مجوز پخش فیلم - تئاتر در فضای مجازی را نمی‌دهد و برای دریافت مجوز پخش فیلم - تئاتر متقاضیان باید به سازمان سینمایی مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه گویا برای صدور مجوز برخی فیلم - تئاترها مشکلاتی پیش آمده، تأکید کرد: آقای قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی به ما دستور دادند که هماهنگی لازم برای برگزاری نشستی با سازمان سینمایی و مسئولان آن انجام شود تا در روند صدور مجوز فیلم - تئاترهایی که پیش از این برای اجرای زنده از اداره کل هنرهای نمایشی مجوز گرفته‌اند، تسهیل صورت گیرد.

رئیس شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر اظهار کرد: ما نامه درخواست برگزاری این نشست را به سازمان سینمایی ارائه داده‌ایم و منتظر پاسخ دوستان هستیم.

فخر موسوی در پایان سخنان خود یادآور شد: البته باید به این نکته اشاره کنیم که بسیاری از فیلم - تئاترها مجوز خود را از سازمان سینمایی دریافت کرده‌اند و تنها تعدادی از آثار برای دریافت مجوز پخش فیلم - تئاتر در فضای مجازی به مشکل برخورده‌اند.


منبع: خبرگزاری مهر