خانه تئاتر از مدیر اداره کل هنرهای نمایشی خواست موضوعاتی را که قبلا بر سر آن توافقات اولیه صورت گرفته و با یک دستور اداری قابل اجرا هستند، عملی کند.

پایگاه خبری تئاتر: هفته گذشته حسین طاهری مدیر اداره کل هنرهای نمایشی همراه با رضا دادویی رییس شورای نظارت و ارزشیابی، به خانه تئاتر رفت و با هیات مدیره مرکزی این تشکل صنفی دیدار و گفتگو کرد.

اعضای خانه تئاتر تمایل چندانی به رسانه‌ای شدن و گفتگو درباره این دیدار نداشتند چراکه معتقد بودند هیچ نتیجه مشخصی حاصل نشده و در این دیدار فقط مباحث و پیشنهادات مطرح شده است.

با این حال وقتی خبر این دیدار از سوی اداره کل هنرهای نمایشی منتشر شد، خانه تئاتر نیز با انتشار مطلبی که بر خروجی سایت خود قرار داد، خواهان اجرا شدن پیشنهادهای خود از سوی اداره کل هنرهای نمایشی شد.

در این دیدار که روز دوشنبه 9 تیر ماه برگزار شد، هیات مدیره خانه تئاتر موضوعات مختلفی را با مدیر کل هنرهای نمایشی مطرح کرد که می توان از هم اکنون آنها را اجرا کرد چون بعضی از این موضوعات قبلا بررسی و توافق‌های اولیه درمورد آنها انجام شده است.

یکی از این طرح‌ها اعزام کارگردانان به مراکز استان‌ها برای آموزش و نهایتا تولید یک اثر نمایشی بود که برآیند آن 31 نمایش خواهد بود که ابتدا در جشنواره فجر 93 اجرا می‌شوند و پس از آن در تهران و شهرستان‌ها اجرا عمومی خواهند داشت.

این طرح در دیدار هیات مدیره خانه تئاتر با مراد خانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد موافقت قرار گرفت و بهزاد فراهانی و علی اصغر دشتی دو تن از اعضای هیات مدیره با نمایندگان معاونت هنری و اداره کل هنرهای نمایشی بحث و تبادل نظر کردند و طرح آماده اجراست.

موضوع دیگری که از سوی خانه تئاتر به اداره کل پیشنهاد شده و می‌توان با یک دستور اداری اجرا کرد، دریافت نکردن 20 درصد فروش نمایش‌هایی است که در تالارهای دولتی و با قرارداد گیشه به صحنه می‌روند.

 در نوشتار خانه تئاتر آمده است: این موضوع را ما بارها طرح کرده‌ایم و آقای مرادخانی و آقای طاهری موافق آن هستند ولی باید اقدام عملی در این باره انجام شود تا هنرمندان تئاتر ببینند که مدیران در پی حل مشکلات آنها هستند.

سومین پیشنهاد خانه تئاتر، شناسایی سالن‌ها برای استفاده از آنهاست که درباره آن نوشته است: سالن‌های زیادی در تهران و شهرستان‌ها هست که استفاده چندانی از آنها نمی‌شود. بیشتر این سالن‌ها متعلق به بخش دولتی است که شاید در سال چند روز در آنها همایش یا مراسم برگزار شود و در بقیه ایام سال بلااستفاده است. در تعامل با دستگاه‌های مختلف می‌توان این سالن‌ها را برای اجرای تئاتر در اختیار گرفت.

هیات مدیره خانه تئاتر معتقد است که اجرا شدن این پیشنهادها مخصوصا دو طرح اول می‌تواند هنرمندان تئاتر را به مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی برای حل مشکلات تئاتر امیدوار کند.

این تشکل صنفی در ادامه مطلب خود یاد آوری کرده است که نخستین نشست هیات مدیره خانه تئاتر و حسین طاهری اسفند 92 در دفتر مدیر کل هنرهای نمایشی برگزار شد.

 این نشست با حضور عزت الله انتظامی رئیس هیات مدیره ،ایرج راد مدیر عامل و نایب رئیس هیات مدیره ،بهزاد فراهانی،حسین کیانی ،حمید پورآذری ،علی اصغر دشتی ،محمد ساربان و محمد بهرامی در خانه تتاتر برگزار شد.

اما در خبری که از سوی اداره کل هرنهای نمایشی منتشر شد، اعلام شده بود:اولین جلسه مشترک مدیرکل هنرهای نمایشی و هیأت مدیره خانه تئاتر برگزار شد.

در این جلسه دو طرف به بحث و تبادل نظر راجع به مشکلات تئاتر پرداختند و قرار شد تا کارگروه‌هایی برای کمک به طرح گسترش فضا، تولید و عرضه تئاتر تشکیل شود.

همچنین قرار بر این شد تا مذاکراتی با کمیسیون‌های فرهنگی و بودجه مجلس شورای اسلامی، شورای شهر، شهرداری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام گیرد تا توجه آن‌ها را به کمبود بودجه، کمبود سالن و ... جلب کرد تا در نتیجه‌ی این گفت‌وگوها به راهکارهای مفید و عملی رسید.

در این جلسه حسین طاهری عنوان کرد: «به رغم تمام مشکلاتی که وجود دارد، نباید نا امید بود. باید اولویت‌ها را پیدا کرد و بر سر آن‌ها به تفاهم رسید.»

امه داد: «امکان افزایش بودجه، صرفاً محدود به وزارت فرهنگ و ارشاد نیست بلکه می‌توان از راه‌های دیگر هم به بودجه کمک کرد. به طور مثال با جلب و جذب حمایت سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌های دیگر و همچنین شرکت‌های خصوصی باید این پیوست و پیوند فرهنگی را بین‌ بخش‌های تجاری و فرهنگی ایجاد کرد.»

در پایان این جلسه مقرر شد تا توجه به تئاتر شهرستان‌ها جزو اولویت‌های اداره کل هنرهای نمایشی باشد و همچنین این جلسات تا حصول نتایج مورد نظر ادامه پیدا کند.