مدیر اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد گفت: آقای وزیر ارشاد قول داده‌اند، معوقه هنرمندان تئاتر به زودی پرداخت شود.

پایگاه خبری تئاتر:  علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 15 تیر ماه از زیر مجموعه‌های معاونت هنری این وزارتخانه بازدید کرد.

وزیر ارشاد (که پیش از ان انتقاداتی نسبت به بی‌توجهی‌اش به تئاتر مطرح می‌شد) در این دیدار، وعده‌هایی برای حل مشکلات تئاتر داد و قرار شد به طور ادواری و به صورت با خبر و بی‌خبر به دیدن تئاتر بیاید.

حسین طاهری مدیر اداره کل هنرهای نمایشی در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر ایسنا درباره مباحث مربوط به تئاتر که در این دیدار مطرح شده بود‌، توضیح داد: آقای وزیر قول دادند مشکل پرداخت معوقه هنرمندان تئاتر حل شود و گفتند پیگیر هستند که تمام دیون مرکز هنرهای نمایشی، خارج از وزارتخانه و به کمک نهاد ریاست جمهوری پرداخت شود.

قول برای ردیف بودجه مناسب برای تئاتر

وی در ادامه ارتقاء بودجه تئاتر را از دیگر موارد مطرح شده در این دیدار دانست و ادامه داد: بحث بودجه تئاتر به صورت کلان مطرح شد و ما اعلام کردیم برنامه‌های مناسبی برای توسعه تئاتر داریم اما این بودجه در شان هنرهای نمایشی نیست و متاسفانه در سال‌های متمادی نحیف‌تر شده است. به همین دلیل افزایش بودجه تئاتر کاملا ضروری است و آقای وزیر هم قول دادند در برنامه‌های خود به این موضوع توجه کنند.

طاهری اضافه کرد: قرار شد برنامه‌ی سال 94 را تا شهریور ماه امسال به وزارتخانه برسانیم و آقای جنتی هم قول داد در بودجه سال آینده ردیف بودجه مناسبی برای تئاتر در نظر گرفته بشود.

مدیر اداره کل هنرهای نمایشی درباره دیگر موارد مطرح شده در این دیدار توضیح داد: توجه به بخش خصوصی را مطرح کردیم و صحبت‌هایی انجام شد که براساس آن قرار شد، بخشی از فعالیت‌های تئاتر به بخش خصوصی واگذار شود و در این راستا مقرر شد انجمن‌های نمایش با دیگر نهادهای خصوصی تعامل کنند. از سوی دیگر آقای جنتی تاکید بسیاری داشتند تا سازوکاری تعریف شود که بر مبنای آن بتوانیم از امکانات شهرداری و دیگر دستگاه‌ها برای فعال کردن بخش خصوصی استفاده کنیم.

طاهری اضافه کرد: در این دیدار گزارشی از تئاتر استان‌ها را به آقای جنتی ارایه کردیم و ایشان نیز خواستار طراحی برنامه‌هایی برای تقویت تئاتر در دیگر استان‌ها شدند و برضرورت مراودات بیشتر با دفاتر تئاتر در استان‌ها تاکید کردند.

به گفته این مدیر هنری، بحث پژوهش و تامین بودجه در این زمینه از دیگر مباحثی بود که در این دیدار مطرح شد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز قول داد، بودجه‌ای را برای امور پژوهشی تئاتر همچون انتشار فصلنامه‌ها و کتاب‌های تخصصی تامین کند.

آقای وزیر بی‌خبر و با خبر به تئاتر سر می‌زنند

طاهری درباره دیدار وزیر از مجموعه تئاتر شهر و دیدن تئاتر به ایسنا توضیح داد: آقای وزیر برای بازدید از مکان‌های تئاتری علاقه‌مند هستند و قرار شد برنامه ریزی کنیم تا ایشان به صورت ادواری و بی خبر و باخبر به خانواده تئاتر سر بزنند چرا که این دیدارهای بی‌واسطه کمک می‌کند تا امکانات و بودجه بهتری برای تئاتر تامین شود. ضمن اینکه ایشان قول دادند بازسازی مجموعه تئاتر شهر را پیگیری کنند تا این مجموعه شان خود را حفظ کند.

این مدیر هنری همچنین خاطرنشان کرد: در این دیدار موضوعات محتوایی نمایش‌ها هم مطرح شد و ما گزارشی را درباره گونه‌هایی که نیازمند حمایت هستند، همچون نمایش‌های آیینی ‌، نقالی‌، تعزیه‌، کودک‌، عروسکی‌، تئاتر دانش آموزی‌ و ... را خدمت آقای وزیر ارائه کردیم و ایشان نیز قول داد هر کاری بتواند برای تقویت بیشتر این گونه‌ها انجام دهد، ضمن اینکه تاکید داشتند در این راستا با دیگر نهادها هم همکاری کنیم و برنامه‌ی حمایتی کلانی برای این گونه‌ها داشته باشیم.

طاهری درباره زمان پرداخت معوقه‌های هنرمندان تئاتر توضیح داد: ما مکاتبات خود را آغاز کرده‌ایم و از آنجا که در وزارت ارشاد کمبود بودجه داریم، آقای جنتی قول دادند خارج از وزارتخانه این بودجه را پرداخت کنند تا همه بدهی‌های گذشته تئاتر پرداخت شود.

وی در ادامه متذکر شد: در این دیدار، بحث اقتصاد تئاتر مطرح شد و آقای جنتی تاکید کرد پژوهش و مطالعات دقیقی در این زمینه انجام شود و از تجارب دیگر کشورها نیز استفاده کنیم، ضمن اینکه شیوه‌های حمایتی دولتی هم مورد بررسی قرار بگیرد.

طاهری یادآور شد: در دیدار با وزیر بحث شعار امسال و توجه به دغدغه‌های کلان نظام هم مطرح شد و آقای وزیر یادآوری کرد، جایگاه بودجه هنر در برنامه پنجم مغفول مانده و در برنامه ششم حتما باید به آن توجه کرد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا در این دیدار صحبتی درباره دبیر جشنواره تئاتر فجر نیز مطرح شده است، گفت: در این زمینه صحبتی نشد، اما خود ما هم می‌دانیم انتخاب دبیر دیر شده است و حتما زودتر او را انتخاب می‌کنیم.

طاهری درباره زمان احتمالی بازدید وزیر ارشاد از تئاتر شهر و دیدن نمایش توسط او اضافه کرد: امیدواریم قبل از شب‌های قدر، آقای وزیر به تماشای تئاتر بیایند.

مدیر اداره کل هنرهای نمایشی در ادامه این گفت‌وگو درباره برگزاری جلسات مشترک با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و تلاش برای ارتقای بودجه تئاتر افزود: برنامه‌هایی در این زمینه داریم و درخواست کرده‌ایم تا این دیدارها انجام شود. دوستان مجلس نکات و ابهاماتی دارند و اگر ما مسائل تئاتر را برای آنها تشریح کنیم، می‌توانیم سهم بیشتری از بودجه را برای این هنر دریافت کنیم و اختصاص دهیم.

وی درباره بازسازی اداره تئاتر نیز توضیح داد: اجرای این پروژه به تامین بودجه منوط است و در حال پیگیری هستیم. قرار است این بودجه در قالب درخواست‌های فوری خارج از وزارتخانه تامین شود.

طاهری درباره تشکیل شورای حمایت از آثار و بستن قرارداد با گروه‌های تئاتری اضافه کرد: بخشی از تشکیل شورای حمایت به بودجه بر می‌گردد و بخشی هم مربوط به این است که باید تکلیف قرارداد نمایش‌هایی که در سالن‌های زیر مجموعه ما اجرا می‌شوند، مشخص شود. امیدواریم تا پایان این ماه شورا تشکیل شود.

مدیر اداره کل هنرهای نمایشی تاکید کرد: به هر حال آثار نمایشی باید حمایت شوند تا بتوانند روی پای خود بایستند و هنرمندان نیز با فراغ بال بیشتری به محتوای آثار خود بپردازند. به همین دلیل لازم است سازو کار اقتصاد هنر را فراهم کنیم، البته بسترش در کشور وجود دارد اما تابه حال مسیر خوبی نرفته‌ایم.

حسین طاهری در پایان سخنانش با ابراز خرسندی از دیدار وزیر ارشاد از زیر مجموعه‌های معاونت هنری اظهار داشت: هرچه این دیدارها بیشتر باشد، بهتر می‌توانیم مسائل را حل کنیم و امیدواریم دیدارهای ادواری ادامه داشته باشد.