دبیر جشنواره نقالی و نمایشنامه خوانی «نقشا» با اشاره به جزئیات برگزاری این رویداد عنوان کرد هدف از برگزاری این جشنواره آشتی دادن مردم با شاهنامه و زنده نگاه داشتن خصلت گذشت و جوانمردی است.

پایگاه خبری تئاتر: مرشد محسن میرزاعلی دبیر جشنواره نقالی و شاهنامه خوانی «نقشا» درباره برگزاری این رویداد  گفت: این جشنواره به همت دفتر تعزیه و آیین‌های نمایشی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به صورت مجازی و در سطح ملی برگزار می‌شود. من سال‌هاست که در زمینه نمایش‌های آیینی و سنتی فعال هستم و پدر و پدربزرگ و اجداد و نیاکانم در این زمینه حضور چشمگیری داشتند اما چون در سال‌های اخیر خودم در زمینه اجرای آثار آیینی تحقیق و پژوهش بسیاری داشتم می‌توانم به جرأت بگویم این جشنواره در نوع خودش بی‌نظیر است و حتی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی هم به این گستردگی به شاهنامه خوانی و نقالی توجه نداشته است.

وی ادامه داد: ما پیش از این جشنواره «نقالان علوی» را برگزار کردیم که تا کنون سه دوره از آن برپا شده است اما برای نخستین‌بار جشنواره‌ای با موضوع شاهنامه‌خوانی در سطح ملی و حتی خارجی برگزار کردیم و شرایطی فراهم شده که هنرمندانی از کشورهای همزبان ما مانند تاجیکستان، افغاستان، قرقیزستان، قزاقستان و ... بتوانند در این جشنواره حضور پیدا کنند.

مرشد میرزاعلی درباره بخش‌های مختلف جشنواره توضیح داد: جشنواره «نقشا» در ۲ بخش نقالی و شاهنامه‌خوانی و به شیوه کهن نقالی و شاهنامه‌خوانی با گویش‌های مختلف لری، بختیاری و ... برگزار می‌شود. هر کدام از این بخش‌ها نیز در ۲ بخش بانوان و آقایان و شامل کودک، نوجوان و بزرگسال به صورت جداگانه داوری خواهد شد. داوری جداگانه بخش بانوان و آقایان یک اتفاق جذاب است چون بنا به استعداد و داشته‌های بانوان و آقایان آثارشان در هر بخش مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

این هنرمند نقال درباره شیوه ارسال آثار بیان کرد: علاقه‌مندان تا اواخر اردیبهشت فرصت دارند آثار خود را از طریق تلگرام برای ما ارسال کنند. تلاش ما این بوده که علاقه‌مندان با همکاری خانواده‌ها در منازل خود از کارهایشان فیلم بگیرند و برای ما ارسال کنند و یکی از دلایلی که تاکید داشتیم فیلم‌ها را در خانه ضبط و برای ما ارسال کنند درگیر کردن خانواده‌ها و به نحوی آشتی دادن آنها با شاهنامه فردوسی بوده است تا از این طریق خانواده‌ها مجبور شوند شاهنامه هایشان را از پستوی اتاق‌ها، طاقچه‌ها و کتابخانه‌ها بیرون آورده، خاک آن را بگیرند و تورق کنند.

وی متذکر شد: تلاش ما این بوده که مردم فکر نکنند شاهنامه کتاب شاهان است در حالی که به نظر من که سال هاست پای صحبت استادان بزرگ نشسته‌ام و نقال داستان‌های شاهنامه هستم، این کتاب اثری کاملا اسلامی است چرا که فردوسی ارادت عمیقی به امیرالمومنین(ع) داشته است و به جرات می‌توانم بگویم فردوسی با نوشتن شاهنامه یک قرآن حماسی خلق کرده است و هویت ملی و زبان مردم ایران در این کتاب حفظ شده است. این کلام من نیست بلکه مقام معظم رهبری فرمودند شاهنامه تمام آموزه هایش، آموزه‌های اسلامی است. جوانمردی، پهلوانی، ایثار، گذشت و... از جمله خصلت‌های ایرانیان است و از جمله مضامینی است که در شاهنامه بسیار به آن‌ها پرداخت شده و هدف ما از برگزاری این جشنواره نیز پرداختن به این خصلت‌ها و زنده نگاه داشتنشان بوده است.

وی در پایان صحبت‌هایش درباره زمان برگزاری اختتامیه جشنواره گفت: احتمال دارد اختتامیه و زمان معرفی برگزیدگان جشنواره با فاصله چند روز بعد از عید سعید فطر در کنار مزار فردوسی در شهر طوس برگزار شود.


منبع: خبرگزاری مهر