مهدی نعمتی گفت : ˝منهای دو˝ کندوکاوی در دنیای دو انسان پا به سن گذاشته و در آستانه مرگ است و با نگاهی طنز زندگی آنها از گذشته تا امروز و مواجهه‌شان با مرگ و تلاش برای یافتن ذره‌ای زندگی را مرور می‌کند.

پایگاه خبری تئاتر: اجرای عمومی نمایش "منهای دو" اثر معروف ساموئل بنش‌تریت با ترجمه شهلا حائری که پیش از این در سال 89 و با کارگردانی داوود رشیدی در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته، از روز گذشته، 15 تیرماه، با کارگردانی مهدی نعمتی در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران آغاز شد.

مهدی نعمتی کارگردان نمایش "منهای دو" درباره علت انتخاب و ویژگی‌های این نمایشنامه برای اجرای صحنه‌ای آن به خبرنگار هنرآنلاین گفت: درباره علت انتخاب این متن باید بگویم که حدود دو سال پیش زمانی‌که آقای ایرج افشاری اصل که استاد من در دانشگاه بوده و هستند، این متن را در کلاس‌های بازیگری‌شان در شیراز تدریس می‌کردند و یک روز که درباره این متن با هم صحبت می‌کردیم خواندن آن را به من پیشنهاد کردند و بعد از اینکه متن را خواندم و همچنین مشورت‌هایی که با او داشتم تصمیم گرفتم که آن را برای اجرا آماده کنم. ضمن اینکه خط داستانی نمایشنامه برایم بسیار جذاب بود چرا که زندگی دو انسان را روایت می‌کند که به خاطر شرایطی که در آن قرار دارند تلاش می‌کنند به بهترین شکل ممکن زندگی کرده و از زندگی لذت ببرند. در واقع در دل متن امیدی وجود دارد و پیامی به مخاطب می‌دهد که باید تا آخرین لحظه عمر زندگی کرد و امیدوار بود.

نعمتی ادامه داد: "منهای دو" در واقع یک کندوکاو در دنیای دو انسان پا به سن گذاشته و در آستانه مرگ است. و با نگاهی طنز زندگی آنها از گذشته تا امروز و مواجهه‌شان با مرگ و تلاش برای یافتن ذره‌ای زندگی را مرور می‌کند.

او درباره شیوه اجرایی این اثر با بیان اینکه این نمایش فضایی کاملا رئالیستی دارد، توضیح داد: ما به این نتیجه رسیدم که اگر این نمایشنامه را به شکل رئال اجرا کنیم برای مخاطب ایرانی جذابیت بیشتری دارد، ضمن اینکه در این کار برخلاف اجرایی که آقای رشیدی اجرا کردند، ما نمایشنامه را که مدت زمان آن حدود دو ساعت بود به یک ساعت تقلیل دادیم. البته این کوتاه شدن نمایش با وفاداری به تِم اصلی متن و طی دو ماه تمریناتی که با گروه داشتیم صورت گرفته است.

کارگردان نمایش "منهای دو" در ادامه افزود: ما در ویرایشی که برای کوتاه‌تر شدن نمایش انجام دادیم هیچ پرسوناژی را حذف نکردیم بلکه با تمرکز بر دیالوگ‌های اصلی و مهم متن، ضمن وفاداری به اصل داستان، تلاش کردیم پرداخت شخصیت‌ها را فشرده‌تر کنیم. نکته دیگر اینکه این متن را به بن مایه‌های طنز فراوانی دارد را ما به یک کمدی کامل تبدیل کردیم. ضمن اینکه حدود 30 تا 40 درصد دیالوگ‌ها بداهه‌‌گویی‌های بازیگران است.

نعتی همچنین درباره خط داستانی این اثر نمایشی گفت: "منهای دو" داستان دو پیرمرد بستری در بیمارستان است که یکی به سرطان کلیه و دیگری به سرطان ریه مبتلا هستند و به گفته پزشکان دو هفته بیشتر زنده نخواهند ماند و این دو تصمیم به فرار از بیمارستان می‌گیرند تا در این مدت اندک به بهترین شکل ممکن زندگی کنند.

گفتنی است، نمایشنامه "منهای دو" با نقش‌آفرینی آرش روستائیان، پیمان محسنی، میثم محب الهی، روژینا ابراهیمی، محمد حسین تفریشی، پرستو علیزاده و ایلیار افشاری اصل، که اجرای آن از روز گذشته آغاز و تا 10 مردادماه ادامه دارد، هر روز ساعت 18/30 در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌رود.