خانه سینما به دلیل ضعف در مدیریت و اداره این نهاد هنری و صنفی، برای تقسیم اقلام حمایتی دست به کار نامحترمانه‌ای زده است.

پایگاه خبری تئاتر: شیوع کرونا همزمان شد با تعطیلات عید نوروز و این همزمانی خاص باعث شد تا احساس نیاز به حمایت‌های بیشتری برای کمک به کارمندان و کارکنان به خصوص بخش نیازمند و ضعیف‌تر آنان صورت بگیرد.

خانه سینما نیز دارای صنوف متعدد و گوناگونی است که در آن اعضای زیادی مشغول به کار در حرفه‌های خودند. بسیاری از آنان به‌ ویژه بخش‌هایی که از دستمزد کمتری برخوردارند از قدرت اقتصادی کمتری برخوردارند و مستحق توجه بهتری از طرف مسئولین خانه سینمایند.

صدقه دادن شهرداری 

طبق گزارشات ارسالی شهرداری تهران در ایام ماه مبارک رمضان اقدام به اهدای یک هزار و 500 بسته حمایتی به خانه سینما می‌کند تا این نهاد فرهنگی و صنفی این بسته‌ها را به اعضای صنوف بدهد. اما خانه سینما در تقسیم این بسته‌ها دچار خطای بزرگی می‌شود.

مدیران خانه سینما به جای آنکه با کمک و همفکری رؤسای صنوف این بسته‌ها را به اعضای آنان اهدا کند، تصمیم می‌گیرد تا با راه‌اندازی سامانه‌ای اطلاعات معیشیتی کارکنان مانند اینکه آیا خانه شما شخصی است یا استیجاری، یا اینکه همسر شما شاغل است یا خیر؛ می‌کند تا از این طریق بتواند نیازمند را از غیر نیازمند تشخصی دهد! رفتاری که شخصیت هنرمندان و کارکنان حوزه سینما را رسماً خرد می‌کند و به مثابه بی‌احترامی به شخصیت آنان است.

مدیران سینمایی ایران از راست به چپ: اسعدیان، انتظامی، شاهسواری

پرسه در مه سازمان سینمایی 

البته در این بین نقش سازمان سینمایی بدون شک غیرقابل اغماض است، زیرا این وزارت فرهنگ و ارشاد است که باید در رساندن اقلام حمایتی به خانه سینما نیز تکاپو کند. خانه سینما نیز می‌توانست برای نشان دادن همیت و انجام وظیفه خود چه با شهرداری و چه با دیگر نهادهای مردمی و حکومتی در تهیه اقلام بیشتر تلاش کند تا بدون گرفتاری به تمام اعضای صنوف بسته‌ها را هدیه کند نه اینکه به تفکیک نیازمند از غیرنیازمند اقدام کند.

کرامت انسانی زیر سؤال رفت

در همین راستا چند صنف سینمایی حتی اقدام به نامه‌‌نگاری با همایون اسعدیان و هیأت مدیره خانه سینما کردند و نسبت به این رویکرد واکنش نشان دادند. آنان در متن این نامه نوشتند:

«ما ضمن اعلام اختلاف نظر بنیادین با نفس رفتار گزینشی با اعضای صنوف به هر شکل، تقاضای تجدید نظر جدی در خصوص تغییر رویه در برخورد با شرایط کنونی را داریم...به اعتقاد صنوف امضا کننده این نامه، راه‌اندازی سامانه‌ای نظیر سامانه مندرج در نامه شماره 99-35 علاوه بر زیر سؤال بردن کرامت انسانی افراد و ایجاد مباحثی نظیر اینکه اساساٌ صنوف در جایگاه استنطاق معیشتی هیچ‌یک از اعضای خود نیستند، با سامانه راه‌اندازی شده از سوی سازمان سینمایی تداخل داشته و موجب سردرگمی افراد و عقیم ماندن هدف غایی راه‌اندازی چنین سامانه‌ای خواهد شد.»

نیازمند و غیرنیازمند مساوی‌اند

امروز نیز یکی از اعضای صنوف بدین منظور استفتائی از یکی از مراجع عظام تقلید گرفته است. او با توضیح مسائل فوق‌الذکر پرسیده است که آیا شیوه مذکور اشکال شرعی دارد یا خیر؟

پاسخ دفتر آیت الله مدرسی یزدی نیز این است که باید طبق قانون به همه به طور یکسان تعلق بگیرد. برخی از مأمورین را خدا هدایتشان کند، بسیار سخت می‌گیرند.

یکی دیگر از صنف‌های سینمایی نیز برای اینکه اعضای خود را توجیه کند، شرمسارانه در پرسشنامه‌ای در فضای مجازی به اعضای خود گفته است: 

اعضای محترم انجمن صاحب اختیارند با توسل به تدبیر و دانش خود و همفکری احتمالی با سایر اعضای این انجمن یا صنوف دیگر به ثبت نام یا عدم ثبت نام در این سامانه اقدام کنند. 

با آرزوی فرا رسیدن روزی که نه تنها اعضای این انجمن، که حتی تک تک اعضای صنوف دیگر خانهٔ سینما برکت به سفره‌هایشان جاری شود و نیازمند هیچ پول سیاهی نباشند. 

در نهایت خانه سینما از طریق روال مذکور اقدام به توزیع بسته‌ها کرده است. یکی از اعضای صنوف در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگار تسنیم گفت که جالب اینجا است که برخی از همکاران ما که این پرسشنامه را پر کردند و به این کمک نیاز داشتند، بسته حمایتی دریافت نکردند و به جای آن عده‌ای که از اوضاع معیشتی مناسبی برخوردارند از این بسته‌ها بهره‌مند شدند.

 

 

 

 


منبع: خبرگزاری تسنیم