«شب بیست و نهم» فیلمی به کارگردانی حمید رخشانی و محصول سال ۱۳۶۷ است که در ژانر وحشت ساخته‌شده است.

پایگاه خبری تئاتر: در سال‌های نه‌چندان دور، سینماگران و سینماداران معمولاً از ایام ماه مبارک رمضان به عنوان روزهای خلوتی سینماها و بی‌رونقی گیشه یاد می‌کردند.

اما این موضوع در چند سال گذشته و با افتتاح پردیس‌های سینمایی در شهرهای بزرگ و البته طرح اکران افطار تا سحر که چند سال به تناوب اجرایی شد، تغییر کرد. به این ترتیب، شاهد بودیم که برخی فیلم‌ها در ماه مبارک رمضان هم فروش بسیار خوبی را تجربه کردند. سینما رفتن آن هم به‌صورت خانوادگی در شب‌های ماه رمضان یکی از تجربه‌های لذت‌بخشی است که در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است.

اما امسال این فضا نیز همچون سایر فعالیت‌های هنری با توجه به شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است. به این ترتیب علاقه‌مندان به سینما به نوعی با یک خلا فرهنگی مواجه شده‌اند. با این حال گسترش بستر‌های ویدئویی پخش فیلم VOD و البته شبکه نمایش خانگی تا اندازه‌ای این کمبود را جبران کرده است.

در سلسله‌‌گزارش‌های «آپاراتچی» به معرفی فیلم‌های جذابی می‌پردازیم که می‌تواند در این شب‌ها اوقات فراغت خانواده‌ها را پرکند. این فیلم‌ها لزوماً آثار جدیدی نیستند و ممکن است به دهه شصت یا هفتاد نیز مربوط باشند. ضمن این که از حیث کیفیت هنری نیز تنوع فراوانی دارند. می‌توان گفت «جذابیت» عنصر اصلی آنها است که لحظات خوشی را برای تماشاگران رقم می‌زند. فیلم‌هایی که در شبکه نمایش خانگی یا بسترهای مختلف پخش اینترنتی به‌راحتی در دسترس قرار دارد.

طعم  ترس  و دلهره در کوچه پس‌کوچه‌های تهران قدیم

«شب بیست و نهم» فیلمی به کارگردانی و تهیه کنندگی زنده‌یاد  حمیدرخشانی است که در سال ۱۳۶۷ برپایه فیلمنامه‌ای که به صورت مشترک توسط او و  ابراهیم منصوری به نگارش درآمده بود ساخته شد. این فیلم یک سال بعد در سینماهای کشور اکران شده و استقبال خوب مخاطبان را نیز به همراه داشت.

رضا رویگری، مرجانه گلچین، حسین گیل، حمیده خیرآبادی، حسین شهاب و ماندانا اصلانی بازیگران شب بیست و نهم هستند.

محترم و اسماعیل، مطابق یک سنت خانوادگی، از کودکی برای یکدیگر در نظر گرفته می‌شوند تا در جوانی با هم ازدواج کنند. والدین محترم، هنگام به دنیا آمدن محترم و خاک کردن جفت او، با دیدن شبحی نگران آینده هستند.

 سال‌ها بعد و  پس از ازدواج این دو، در تابستان ۱۳۴۲ شایعه‌ای راجع به زلزلهٔ تهران بر سرِ زبان‌ها می‌افتد. شهر تخلیه می‌شود.

محترم در راه بازگشت به خانه، میان خیال و واقعیت، شبحی را بر بام خانه‌شان می‌بیند و دقایقی بعد در چندمتری خود در آشپزخانه با شبح روبه‌رو می‌شود که با صدایی وحشتناک به سوی او می‌آید. آن‌چنان هراس وجودش را دربرمی‌گیرد که ابتدا یارای حرکت ندارد و بعد….

رضا رویگری و مرجانه گلچین دوبازیگر پرکار دهه‌های شصت و هفتاد سینما و تلویزیون  در این فیلم در نقش یک زوج جوان همبازی شده‌اند.  «شب  بیست و نهم» را می‌توان یکی از نمونه‌های موفق و البته کمیاب ژانر وحشت در سینمای ایران دانست. داستانی خانوادگی و خوفناک که بر پایه مؤلفه‌های فرهنگ‌عامه به‌خوبی تماشاگر را با خود همراه می‌سازد. فضاسازی خوب حمید رخشانی کارگردان فقید این فیلم و موسیقی مجید انتظامی نیز بر ایهام و تعلیق فیلم می‌افزاید.

این فیلم شاید از حیث فنی یا فیلمنامه در جایگاه قابل توجهی در بین آثار سینمای ایران نباشد، اما تجربه‌ای کاملا ایرانی از تولید یک اثر در ژانر وحشت است که برای مخاطبان این گونه سینمایی جذابیت خواهد داشت.