تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «هفت»‌ در یادداشتی با عنوان «آبروی هنرمندان را فدای چه می‌کنید؟» نسبت به شیوه غیراخلاقی خانه سینما در توزیع بسته‌های معیشتی اعتراض کرد.

پایگاه خبری تئاتر: چندی پیش تعدادی بسته معیشتی در اختیار خانه سینما قرار گرفت تا در ماه مبارک رمضان به سینماگران متضرر از شیوع کرونا اهدا شود. خانه سینما برای شناسایی نیازمندان از متقاضیان خواسته است پرسشنامه‌ای حاوی ۳۴ سوال را پاسخ دهند که بسیاری از آن‌ها تفحّص در زندگی شخصی افراد تلقی می‌شود و با کرامت انسان‌ها مغایر است. به نحوی که آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید هم این شیوه غربالگری را جایز ندانسته است. (بیشتر بخوانید)

در جدیدترین واکنش‌ها به این موضوع، مجتبی امینی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در یادداشتی نسبت به نحوه واگذاری بسته معیشتی به اعضای صنوف اعتراض نشان داده است:

 مشکلات بدنه و صنوف مختلف سینما با مدیران همانند یک بیماری کهنه است که در اکثر اوقات با نسخه‌های ناکارآمد و گاهی ماورایی مسئولان برای اعضا، به جای رفع مشکلات قبلی، مشکلی جدید دیگر به آن ها اضافه می‌کند. رفتارهای اشتباه مدیران خانه سینما به خصوص طی سال‌های اخیر همواره با انتقادات تند هنرمندان و مسئولان صنوف مختلف سینما روبرو بوده اما به دلیل بی توجهی مدیران مربوطه، این نهاد هیچ گاه رویه ی درستی به خود نگرفته است. افرادی که نیازمند بیمه تأمین اجتماعی، بیمه تکمیلی، تأمین امنیت شغلی، برطرف کردن مشکل بیکاری و... هستند امروزه حتی در تامین برخی مخارج ساده خود هم با مشکلاتی رو به رو شده است.

به تازگی اقدام جدیدی از سوی خانه سینما انجام شده و آن هم راه اندازی بانک اطلاعات اعضای خانه سینما برای ساماندهی کمک‌های معیشتی و رفاهی به این افراد است.

در این سامانه کوچکترین اطلاعات افراد باید ثبت شود در صورتی که ممکن است افراد راضی به افشای ریزترین و شخصی‌ترین جزییات زندگی خود نباشند. همچنین مشخص نیست این اطلاعات زیر نظر چه افرادی و چگونه بررسی می‌شود. فقط اعلام شده برای تشخیص نیاز یا عدم نیاز افراد به بسته‌های حمایتی راه اندازی شده است! این اقدام هم با واکنش های مختلفی از سوی صنوف روبه رو شد که خواستار شفاف‌سازی خانه سینما از این سامانه اطلاعات اعضا شدند که برخی آن را فشار جدید به صنوف مختلف سینما می‌دانند.

عملکرد هیأت مدیره خانه سینما طی سال‌های اخیر همواره محل نقد اهالی سینما بوده، به نحوی که بسیاری این دوران را بدترین ایام برای صنوف سینمایی دانسته و بعضی خواهان تعطیلی و استعفای اعضای خانه سینما هم شده‌اند! مسئولان هیأت مدیره خانه سینما هر کاری را که دوست دارند انجام می‌دهند. حال باید دید در شرایط کنونی پاسخ خانه سینما به این سوالات چیست ؟ با کدام مجوز از دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط به جمع آوری اطلاعات شخصی هنرمندان اقدام کرده‌اند؟