مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی درباره طرح سه‌گانه حمایت از تولید متن و فیلمنامه سینمایی توضیحاتی ارائه داد.

پایگاه خبری تئاتر: علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، درباره طرح سه گانه برای تولید متن و فیلمنامه و خروجی این اتفاق گفت: سازمان سینمایی رویکرد جدیدی در توجه به تولید متن و فیلمنامه‌های سینمایی در سال ۹۹ اتخاذ کرده است. در این زمینه سه طرح در بنیاد سینمایی فارابی و ذیل سیاست‌های سازمان سینمایی اجرا می‌شود.

او افزود: اولین طرح، حمایت از «اقتباس سینمایی» است که جزئیات آن در سایت رسمی بنیاد اطلاع رسانی شده و تا پایان خرداد مهلتی داده شد که تهیه کنندگان سینما پیشنهاد یا درخواست خود را برای اقتباس از داستان‌های تولید شده در چهل ساله اخیر ادبیات داستانی کشور و نگارش فیلمنامه آن‌ها ارائه دهند. بنیاد فارابی نیز حمایت‌های لازم را در این بخش انجام می‌دهد و تهیه‌کننده‌ای که تصمیم به تولید این اثر اقتباسی داشته باشد، از مشارکت بنیاد سینمایی فارابی و یا تسهیلات بهره‌مند خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی عنوان کرد: طرح دیگر «حمایت از فیلمنامه نویسان عضو انجمن صنفی» برای نگارش فیلمنامه است که طرح آن تا پایان امسال اجرا می‌شود. افرادی که عضو انجمن صنفی فیلمنامه نویسان هستند، می‌توانند از طریق سامانه‌ای که اعلام شده ثبت نام کنند، با ساز و کاری که پیش بینی شده است در همان ابتدای ثبت نام مبلغ سی میلیون ریال به هر عضو اختصاص پیدا می‌کند و پس از ارسال طرح، چنانچه در چارچوب اولویت‌های اعلام شده بنیاد فارابی باشد، در یک کار گروه سه نفره که شامل نمایندگان انجمن فیلمنامه نویسان، بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی هستند، بررسی و ارزیابی می‌شود و در صورت پذیرفته شدن ۳۰۰ میلیون ریال قرارداد حمایت از نگارش منعقد می‌شود و اگر فیلمنامه برای تولید پذیرفته شد حمایت‌های لازم برای تولید فیلم انجام خواهد شد.

او ادامه داد: بخش سوم از این زنجیره حمایتی، به «تنوع ژانر» می‌پردازد که سازمان سینمایی و بنیاد فارابی از فیلمنامه‌هایی که به نوعی به ژانر‌های مهجور و مغفول مانده می‌پردازند، حمایت خواهند کرد.

تابش بیان کرد: هر چند بیماری کرونا زنجیره صنعت سینما را تحت تاثیر خود قرار داده و فعالیت‌های سینمایی متوقف شده اند، اما فیلمنامه نویسی و جریان فکر و اندیشه همچنان پر نشاط تداوم دارد.

وی در پایان گفت: نگارش فیلمنامه بر پایه داستان‌های بومی، تنوع ژانر و اقتباس، ستون فقرات هنر صنعت سینما به شمار می‌آیند. این سه طرح در تقویت ادبیات سینمایی موثر است و نشانگر سنجش ظرفیت فیلمنامه نویسان و میزان اهتمام و علاقه آن‌ها به اقتباس و تنوع ژانر است و سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی به عنوان نهاد‌های حامی از جریان‌های اصلی سینمای کشور، همچنان به دنبال تقویت متن و فیلمنامه هستند.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان