مدیر پردیس سینمایی ایران مال به تحلیل و بررسی وضعیت ساخت سالن سینما و تئاتر در تهران پرداخت.

پایگاه خبری تئاتر: علی سرتیپی مدیر پردیس سینمایی ایران مال، درباره ساخت پردیس سینمایی و تئاتر در مناطق مرکزی تهران و پررنگ‌تر شدن بافت فرهنگی این مناطق گفت: به نظر من بافت کلی شهر به هم ریخته است؛ یعنی بافت مرکزی و اصلی شهر تجاری شده و سینما‌ها بیشتر به اطراف و مکان‌هایی که جمعیت مسکونی بیشتری دارند، رفته است. با این حال یک دگردیسی طی سه یا چهار سال گذشته در مرکز شهر و مشخصاً در حوالی رودکی، لاله زار، حافظ و انقلاب به وجود آمده است و آن اینکه تعداد زیادی سالن‌های تئاتر خوب را در این مناطق می‌بینیم.

وی افزود: در بحث احداث سینما هم پردیس چارسو ثابت کرد، اگر سالن‌ها و محیط خوبی داشته باشیم مردم از نقاط مختلف می‌آیند و از سینما استقبال می‌کنند. در نتیجه به نظرم ساخت سالن‌های سینما و به خصوص تئاتر در مناطق مرکز شهر باعث تغییر بافت آنجا و اتفاقات مثبتی خواهد شد.

او اظهار کرد: در برخی از کشور‌های پیشرفته دنیا می‌بینیم که بعضی مراکز اداری تجاری از عصر به طور کامل تبدیل به فضایی فرهنگی می‌شوند. به نظرم ایران نیز این پتانسیل را دارد و در تهران و در مراکز شهر می‌توان چنین کاری را انجام داد.

سرتیپی در پاسخ به این سوال که آیا پس از بازگشایی سینما و با آمدن نمایش آنلاین به چرخه پخش، شاهد تفکیک مخاطب در این دو بخش خواهیم بود، گفت: هرکدام از این نوع اکران‌ها، شرایط و حس و حال خاص خودش را دارد؛  مخاطب در سینما با فضایی متفاوت روبرو می‌شود و مردم از طیف‌های مختلف در کنار هم فیلم‌ را تماشا می‌کنند. چنین شرایطی در نمایش آنلاین ممکن نیست و با وجود اینکه نمایش آنلاین سال‌هاست در دنیا اجرا می‌شود، آن چنان که باید جوابگوی نیاز مخاطب نبوده است.

سرتیپی ادامه داد: تا قبل از شیوع کرونا در چین هفته‌ای پنج سالن سینما افتتاح می‌شد و در کشورهایی چون کره و ترکیه نیز شاهد پررنگ بودن سالن سازی بودیم. این نشان می‌دهد که سینما همیشه زنده است و هیچ وقت با کرونا، وی. اُ. دی و امثال این‌ها از بین نمی‌رود و همچنان سینما و تماشای فیلم در سالن ها پابرجاست.

او در خصوص وضعیت سالن سازی در کشور عنوان کرد: تا قبل از شیوع کرونا بسیار خوب پیش می‌رفت و امیدوارم پس از گذر از این وضعیت افراد فعال در حوزه سالن سازی بیشتر به وجد آمده و سالن‌های بیشتری برای سینما ساخته شود.

سرتیپی درباره وضعیت صدور پروانه ساخت و تولیدات سینمایی برای جلوگیری از انباشته شدن فیلم‌ها، عنوان کرد: سینما باید روند خود را ادامه دهد؛ هم اکنون چهل فیلمنامه در نوبت دریافت مجوز ساخت هستند. فیلمسازان می‌خواهند امسال کارشان را شروع کنند و فیلم خود را به جشنواره برسانند. شاید خیلی‌ از فیلم های اکران نشده با توجه به شرایط، امکان اکران عمومی را نداشته باشند و احتمالاً بتوانند در نمایش آنلاین دیده شوند.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان