می دانیم که آداب پیری را بلد نیستید. می دانیم که آداب روشنفکری را بلد نیستید. حتی آداب «عاشق سینما بودن» را هم بلد نیستید.

پایگاه خبری تئاتر: بهترین منتقدان سینمای ایران. از پرویز دوایی و هوشنگ کاووسی تا خسرو دهقان و هوشنگ گلمکانی. از تهماسب صلح جو و مهرزاد دانش و ایرج کریمی و کامبیز کاهه تا سعید عقیقی و نیما حسنی نسب و سعید قطبی‌زاده و کیوان کثیریان و حسین معززی نیا و شاهین شجری کهن و… شرف دارند. قلم شریفی داشته و دارند.

قلمشان را نمی فروشند. بعد می روید در برنامه دورهمی مظلوم نمایی می کنید؟! مهمان بودن هم آدابی دارد. هر چند از میزبانتان انتظار زیادی نبود. ولی به قول عادل فردوسی پور -که باید جای مدیری ها باشد- فقط و کمی فقط، به شعور مخاطبتان رحم کنید. فقط کمی. ما همه چیز را درباره شما می دانیم. از دهه شصت تا الان. به قول اصغر نعیمی نازنین، که در برنامه هفت خطاب به شما گفت: «از فیلم جدایی نادر از سیمین تا ابد و یک روز، از نظر شما فیلم های خیلی بدی هستند و چون کمبود معاش دارید طبعا باید بد بگویید.» (نقل به مضمون) ولی اثر خوب و قلم خوب در تاریخ می ماند. از فیلم هامون تا درباره الی… اما از شما چه مانده؟!

از مسعود کیمیایی و داریوش مهرجویی و … تا بازیگری در حد و اندازه سطح محمد رضا گلزار از شما شاکی هستند. اکبر عبدی و پرویز پرستویی و بقیه بماند. شاهکارتان امسال بود که شومنی را به اوج رساندید و مثلا «سرزده» رفتید در جلسه نشست خبری فیلم «روز صفر» سعید ملکان. هر کسی که ذره ای از تحلیل بداند، از جامعه شناسی بداند و از روابط پشت پرده بداند، معنی این حرکت شما را به وضوح خواهد دانست.

حالا در همان برنامه‌ای که می گفتید «پرت و پلاست» یعنی دورهمی، مهمان می شوید و خودتان را مظلوم و معصوم و … نشان می‌دهید؟! حداقل در ده یادداشت مختلفی که در چند سال اخیر در جاهای مختلف نوشته ام، تاکید کرده‌ام که شومن مناسبی هستید و میرزا بنویس زرنگی. حتی تیتر آخرین یادداشتم که در همین سایت کار شد و بعد در چند جای دیگر باز نشر، این بود: «جناب فراستی، پایتان را از گلوی سینمای ایران بردارید» ولی طبعا وقتی دیگر گلویی نمانده، شما هر جا که خواستید، پایتان را بگذارید. راحت باشید.

می دانیم که آداب پیری را بلد نیستید. می دانیم که آداب روشنفکری را بلد نیستید. حتی آداب «عاشق سینما بودن» را هم بلد نیستید. همه را می دانیم. همه می‌دانند. ولی نمی نویسیم درباره جزییات، چون شما را بیخودی، بزرگ می کنیم چون حتی بردن اسم شما ممکن است یک سانت، بزرگتان کند. ولی راحت باشید. بتازید. دوره، دوره شماست. دوره مسعود فراستی، مهران مدیری و … موفق باشید! ولی حداقل باید دیگران بدانند که تاکنون نه کتابی «نوشته‌اید» و نه «تحلیلی بر پایه فکت و مصداق و مثال درباره فیلمی» فقط حرف های کوچه‌بازاری می زنید اما با ژست سیگار و ….

بهترین حرف ها را درباره شما، بقیه دوستان در این روزها گفته‌اند، ولی وظیفه خودم دانستم که اینها را بنویسم. وظیفه هر کسی است که درباره «فراستیتی ها» بر وزن «تتلیتی‌ها»، روشنگری کند. البته تتلو یک فرق مهم با شما دارد، ظاهر و باطنش یکی است. شما نگاهتان همیشه به پرچم است که باد به کدام سمت می وزد تا سیگارتان را به آن سمت بگیرید. از فیلم اخراجی‌ها تا فیلمی مثل طلا!


منبع: سینماسینما