آیین افتتاح اجرای عمومی نمایش «دل سگ» شامگاه 17 تیرماه برگزار شد که طی آن مجید سرسنگی رئیس تماشاخانه ایرانشهر تأکید کرد: حمایت ویژه‌‌ای از آثار نمایشی اقتباسی از متون ادبیات فارسی در تماشاخانه ایرانشهر خواهیم داشت.

پایگاه خبری تئاتر: آیین آغازین نمایش «دل سگ» به کارگردانی محمد یعقوبی شامگاه سه‌شنبه 17 تیرماه برگزار شد.

در آغاز این آیین یعقوبی ضمن خوشامدگویی به هنرمندان و مخاطبان این نمایش، گفت: خوشحالم که دوباره در تماشاخانه ایرانشهر اجرا دارم و تشکر می‌کنم از مدیریت محترم تماشاخانه ایرانشهر. نمایش «دل سگ» را یک بار دیگر سال 78 در تئاتر شهر اجرا کرده بودم. من اصرار دارم که تئاتر نباید با یک بار اجرا تمام بشود و باید اجراهای مختلف از یک نمایشنامه پیگیری شوند. این نمایش یک بار هم به کارگردانی مسعود فروتن به صورت تله‌تئاتر ضبط شد.

مهدی غبرایی مترجم رمان «دل سگ» نیز در ادامه آیین افتتاح اجرای نمایش «دل سگ» گفت: اولین بار من رمان «دل سگ» را ترجمه کردم که سال ها پیش منتشر شد و به دلایلی ناشر آن مفقودالاثر شد. بعد ناشر دیگری پیدا شد و خوشبختانه الان به چاپ نهم رسیده است. آشنایی من با محمد یعقوبی عزیز، از زمان دیدن نمایشنامه زمستان 66 بود و از همانجا پی بردم که ایشان به همراه محمد چرمشیر و محمد رحمانیان به هفت جانشین سترگ هنرهای نمایشی ملی ایران تبدیل شدند که باید به آنها غلامحسین ساعدی، اکبر روحی و بهرام بیضایی را هم اضافه کرد. ما جوان که بودیم، از همان دوره به تئاتر به همان میزان که به ادبیات و رمان و سینما علاقه مند بودم، با تئاتر هم انس و الفت داشتم و هر وقت می توانستم، دنبال می کردم. خیلی خوشحالم. این مراسم افتتاح و به صدادرآوردن زنگ، کار بسیار شایسته ای است که قبلاً شاهد آن بوده‌ام.

در ادامه این مراسم نیز مجید سرسنگی رئیس تماشاخانه ایرانشهر گفت: تشکر می‌کنم از بزرگان و اساتیدی که امشب به این مراسم تشریف آورده اند. سپاسگزاری می کنم که حضور پیشکسوتان و بزرگان تئاتر، همواره قوت قلبی برای ما و جوانتر هاست که کار بکنند. امیدواریم که همواره سلامت باشند. بخصوص در ماه مبارک رمضان آرزوی سلامتی دارم برای همه هنرمندان بیمار که روی تخت بیماری هستند و امیدوارم به یمن دعاهای شما در این ماه مبارک، سلامتی کامل نصیب این هنرمندان بشود.

وی ادامه داد: من از آقای یعقوبی و گروه محترم‌شان تشکر می‌کنم که یک بار دیگر به ما این توفیق را دادند که یکی از کارهای خوب‌شان در تماشاخانه ایرانشهر اجرا بشود. کارهای قبلی او چه در ایرانشهر و چه سالن ها دیگر همیشه با اقبال تماشاگران مواجه شده و این نشان‌دهنده ظرافت‌هایی است که یعقوبی در آثارش دارد، دقتی که در انتخاب متن تا چگونگی اجرای آن همیشه داشته و دارد. این نمایش یک ویژگی دارد و آن این است که بر اساس یک رمان اقتباس و تبدیل به نمایشنامه شده است.

سرسنگی یادآور شد: فکر می‌کنم ما در کشورمان در حوزه نمایشنامه‌نویسی کمتر به ادبیات خارجی و داخلی توجه کرده ایم. منابع و داستان‌های بسیار بزرگی وجود دارند که می توانند در قالب نمایشنامه بر صحنه بدرخشند. بخصوص من توجه شما کارگردانان و نویسندگان محترم را جلب می‌کنم به منابعی که ما در ادبیات پارسی داریم. شاید یکی از راه های برون‌رفت از وضعیتی که نمایشنامه‌نویسی ایران به آن دچار است، این باشد که بتوانیم به منابع ادبی کشورمان بازگردیم و ما حتماً در تماشاخانه ایرانشهر، حمایت ویژه ای را خواهیم داشت از نمایشنامه هایی که بر اساس متون ادبیات فارسی نوشته شوند. هر چند که متون ادبی غیر فارسی هم همیشه فاخر بوده اند و ما همیشه از آنها نیز استقبال کرده ایم.

پس از اتمام سخنرانی‌ها، مهدی غبرایی زنگ آیین افتتاح را به صدا درآورد. همچنین در پایان مراسم افتتاح نمایش «دل سگ»، هنرمندان حاضر در سالن، پوستر این نمایش را به رسم یادبود امضا کردند.