فرهاد مهندس‌پور برای نمایش«قصر» که این روزها به عنوان اثری دانشجویی روی صحنه است، یادداشتی نوشت.

پایگاه خبری تئاتر:  این کارگردان تئاتر و استاد دانشگاه در این یادداشت که به سایت خبری تئاتر ارسال شده، نوشته است:

«دیگر هنگام آن هوشیاری رسیده است که بگوییم دریافته­‌ایم جریان اصلی تئاتر ایران، به رشد تاریخی خود رسیده است و اکنون مفتخرانه بر بلندای قله­‌های فروپاشی ایستاده است. این تئاتری است که در این دهه پایانی از سر جهالت و نادانی، خود را به استیصال «تجاری شدن» در انداخته و هیجان­‌زده و عقلانیت­‌باخته باز هم مفتخر است که از چرخۀ تولید ارزش اجتماعی، به بازار مکارۀ سود بیش­تر و پول بیش­تر فرو غلتیده است. این تئاتر به‌­روشنی نادان است زیرا دانش فهم خود را ندارد، و جاهل است زیرا در نادانی­‌اش تعصب و پافشاری دارد. عقلانیت این نهاد اجتماعی را می­‌توان در چند ویژگی کمّی آن جست­‌وجو کرد: در فرایند تولید تئاتر (ساز و کارهای درون جامعۀ تئاتر)، در چگونگی بده‌­بستان آن با نهادِ مادر (اجتماع)، و سپس در معیارهای سنجش­ش از این دو. و در این‌جاست که به ضرورت درمی­‌یابیم باید در میانۀ دو یا چند گونه کنش اخلاقی و عقلانی قرار گرفته باشیم، که نیستیم.

در این‌جا امید به جوانانی است که می­‌دانند جای پایی در تئاتر ایران اگر هست باید از آن حذر کنند. جوانانی که پیشاپیش چیزی برای تفاخر ندارند و آموخته­‌اند که سرمایه­‌شان دانشی است که آنان را به جست­‌وجو وامی­‌دارد. این جریان غیررسمی که جوانان سردمدار آنند در پی غربال کردن دانسته­‌های خود، کشف در تئاتر و پرهیز از کلیشه­‌های رایجِ رسمی هستند.

اجرای نمایش «قصر» به کارگردانی آرمین جوان با زمینۀ داستانی رمان «قصر» فرانتس کافکا، چند خرده روایت از داستان­‌های دیگر او (مانند پزشک دهکده، پل، دروازۀ قانون و...)، افزودن خرده روایت­‌هایی از کتاب مقدس به تجسمی از فضا و بدن بازیگران و اشیاء پرداخته که در نوع خود بسیار تازه است. در اجرای «قصر» ترکیب بدن و اشیاء به تصاویری هر چند ساده ولی تکان­‌دهنده و هولناک از روابط انسانی، عقلانیت و تمدنی می­‌دهد که در پنهان ساختن لایه­‌های دهشت­‌بار خویش مهارت­‌هایی شگرف یافته است. بیان صحنه­‌ای آرمین جوان از «قصر» کافکا با استفاده از بدن بازیگران و اشیاء ساده، هندسۀ فضایی تازه­‌ای در تئاتر ایران، و صاحب عقلانیتی تامل‌برانگیز است که می­‌توان گفت هدفمند و دقیق، سطحی تازه از ارتباط، تماس و هوش و شعور صحنه­‌ای را به ما نشان می­‌دهد. واکنش دانشجویان، جوانان، جست‌وجوگران زبان نوین در تئاتر، هنرمندان هنرهای تجسمی، علاقه‌مندان و پژوهشگران علوم اجتماعی و تماشاگران نوگرای ایران به این نمایش، راهنمای آرمین جوان و گروه او را خواهد بود.»

 نمایش«قصر» به کارگردانی آرمین جوان به عنوان یکی از آثار برگزیده جشنواره تئاتر دانشگاهی، در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است.