با انتشار جدول تخصیص 40 میلیارد تومان به بنگاه های آسیب دیده ناشی از ویروس کرونا ، مشخص است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش مراکز و مجتمع های فرهنگی، آموزشی، هنری و رسانه ای در اولویت دهم و با تخصیص 9154 میلیارد تومان قرار دارد.

پایگاه خبری تئاتر: دقایقی پیش خبری مبنی بر توزیع تسهیلات به تفکیک رسته های به شدت آسیب دیده ناشی از کرونا مطابق ماده 3 شیوه نامه پرداخت تسهیلات ویژه بنگاه های آسیب دیده در رسانه ها منتشر شد که مبلغی در مجموع شامل 40 هزار میلیارد تومان را دربر داشت.

براساس این شیوه نامه قرار است به 13 رسته شغلی به تفکیک و اولویت از جمله تولید و توزیع پوشاک، مرکز تولید و توزیع صنایع دستی، آموزشگاه های رانندگی، آرایشگاه ها و سالن های زیبایی و گرمابه، مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی، آبمیوه، مراکز گردشگری شامل هتل ها و آپارتمان ها، حمل و نقل عمومی و مسافربری برون شهری و درون شهری ،دفاتر خدمات مسافری و گردشگری، مراکز ، باشگاه ها و مجتمع های ورزشی و تفریحی و ... خسارت هایی پرداخت شود.

بند دهم این شیوه نامه شامل مراکز و مجتمع های فرهنگی، آموزشی، هنری و آموزشگاهی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئول توزیع بخشی از این خسارت ها در این بخش خواهد بود که مطمئنا خسارت ها به حوزه های سینما، تئاتر، کنسرت و هنرهای تجسمی و... خواهد رسید.

بر اساس این شیوه نامه میزان تسهیلات اعطایی به هر یک از بخش های مطرح شده در جدولی مشخص شده و برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز میزان 9154 میلیارد تومان خواهد بود.

 

نکته حائز اهمیت دیگر این است که در توزیع 9154 میلیارد تومان تعیین شده ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش ، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با هم شریک هستند.

مسئله دیگر این است که در شیوه نامه منتشر شده براساس ماده 17 هر یک از دستگاه های بخش وزارت و موسسات اعتباری به ترتیب مسئول کنترل و نظارت بر نحوه هزینه کرد تسهیلات در مصادیق تعیین شده دستورالعمل (دستگاه بخشی) حفظ اشتغال بنگاه (وزارت) و بازپرداخت (موسسه اعتباری) هستند و موظفند پایش و کنترل های میدانی لازم را به عمل آورند و در صورت مغایرت یا انصراف مطابق ماده 10 دستورالعمل اقدام کنند.

حال سوال اساسی این است که میزان این اعتبار و وضعیت آن برای بخش های نمایشی که از ابتدای اسفند ماه کاملا دچار ضرر و زیان شده و گروه ها فعالیت هایشان تعطیل و نمایش ها اجرا نشده و سالن ها هم تعطیل بوده چه میزان از این مبلغ مشخص است.

*جزئیات اعطای تسهیلات مشخص نیست

قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی در این باره گفت که هنوز جزئیات را به ما اعلام نکرده اند اینکه سهم تئاتر چقدر است و چگونه قرار است این اعتبار برای خسارت ها تخصیص پیدا کند، مشخص نیست.

وی در ادامه افزود: به زودی با دفتر وزارت در این رابطه صحبت خواهم کرد و شرایط را مشخص می کنیم.

از چندی پیش اتابک نادری مشغول به برآورد خسارت های گروه های نمایشی تعلیق شده ، از تئاترهای صحنه ای تا خیابانی و همینطور سالندارها بود که بخشی از آنها نیز در جداولی منتشر شدند.

به گزارش فارس، با توجه به چالش ها و ضرر و زیان های زیاد هنرمندان و گروه های نمایشی و همینطور سالندارها به ویژه سالن های خصوصی با توجه به پرداخت اجاره بها و مسائل دیگر می بایست منتظر باشیم ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد و این مبالغ چه اندازه اش به بخش تئاتر تعلق می گیرد و چقدر در این راستا تئاتر اولویت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.

شنیده ها حاکی است این که به زودی سالن های نمایشی نیز در راستای بازگشایی مراکز فرهنگی و هنری دربشان به روی مردم باز خواهد شد اما همچنان چالش های اعتمادسازی مخاطبان، بهداشت و نکات مربوط به سالن ها و اعطای تسهیلات به سالن ها و خسارت گروه های نمایشی از اسفند ماه تاکنون مسائل چالش برانگیز است.


منبع: خبرگزاری فارس