مدیرکل هنرهای نمایشی، گفت: با توجه به بهبود شرایط و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به بازگشایی سالن‌ها تا پایان خردادماه امیدواریم.

پایگاه خبری تئاتر: قادر آشنا با بیان اینکه احتمال بازگشایی تماشاخانه ها طی دو هفته آینده هست، اظهار داشت: برای بازگشایی مجدد سالن‌های تئاتر منتظر دستورالعمل و پروتکل‌های وزارت بهداشت و درمان هستیم.

وی افزود: با توجه به آغاز به کار گروه‌های پرخطر از جمله رستوران‌ها و مراکز پرتردد در کشور به نظر می‌رسد که طی دو هفته آینده و با رسیدن فصل تابستان بعد از گذشت چهار ماه از تعطیلی تئاتر شاهد بازگشایی تماشاخانه‌ها باشیم.

به گفته وی، بازگشایی به معنای آغاز به کار تئاتر نیست زیرا این هنر نیاز به تمرین و هماهنگی هایی با گروه های نمایشی دارد و بعد از این حدود یک ماه تا به روال عادی برگشتن این هنر زمان نیاز داریم و زمانی که گروه ها به آمادگی برسند حیات به تئاتر باز می گردد.

مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان اینکه تمام مسیر بازگشایی تئاتر وابسته به دستورالعمل های وزارت بهداشت و درمان است خاطرنشان کرد: با ابلاغ دستورات لازم فعالیت ها را طبق دستورالعمل آغاز می کنیم که ضد عفونی از اصلی ترین آن ها است.

وی با بیان اینکه رعایت موارد بهداشتی برای اجرای تئاترها بسیار اهمیت دارد تاکید کرد: تعیین زمان وقفه بین دو اجرا در هر سالن بسته به اندازه آن، تعیین شرایط برای اجراهای شهرستان، ضد عفونی کردن برای پذیرش مخاطبان و رعایت فاصله های اجتماعی برای نشستن تماشاگران در سالن نمایش از مواردی است که بعد از اعلام دستورالعمل های وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا قابل برنامه ریزی است.

آشنا تصریح کرد: تئاتر باید با شرایط جدید وفق پیدا کند و به صورت بومی با رعایت موارد بهداشتی فعالیت های خود را آغاز کند.

وی همچنین در خصوص جبران خسارت ماه‌های تعطیلی تئاتر به دلیل شیوع ویروس کرونا نیز، گفت: مبلغی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص شده است که باید منتظر بمانیم تا این نهاد سهم زیرمجموعه را مشخص کند تا بتوانیم برای انتقال آن به خسارت دیدگان برنامه ریزی کنیم.

با آغاز انتشار ویروس کرونا در ایران از اوایل اسفندماه سال گذشته اجرای نمایش ها نخست برای یک هفته و بعد به صورت هفتگی تمدید و تا امروز که سه ماه از آغاز سال ۹۹ می‌گذرد درهای این عرصه به روی مخاطبان باز نشده است.

تئاتر هنری است که ذات گروهی دارد به این معنا که گروهی از هنرمندان در کنار یکدیگر قرار می گیرند تا روایتی زنده را بر روی صحنه ببرند و تماشاگر نیز در سالن نفس به نفس هنرمندان می نشیند تا از قصه ای که می بیند درسی بیاموزد.

از سوی دیگر کرونا سرعت شیوع بالایی دارد و برای کنترل و کاهش آن چنین تجمعاتی پرخطر محسوب می شوند به همین دلیل تئاتر نخستین فضایی بود که بسته شد و از آخرین مکان هایی است که بازگشایی خواهد شد.


منبع: خبرگزاری ایرنا