کارگردان مستند «امپراطوری یک صدا» از تولید این اثر با محوریت مرور کارنامه حرفه‌ای نصرالله مدقالچی از پیشکسوتان عرصه صداپیشگی و دوبله خبر داد.

پایگاه خبری تئاتر: حسین رحمتی مستندساز با اشاره به ساخت مستند «امپراطوری یک صدا» با محوریت زندگی نصرالله مدقالچی بیان کرد: من حدود ۲۰ سال است کار مستند می‌کنم و در کارنامه حرفه‌ای خود، بیش از ۶ یا ۷ اثر مستند دارم که نریشن متن‌های آن‌ها را نصرالله مدقالچی گوینده مطرح گفته و در آن‌ها هنرنمایی کرده است.

وی اضافه کرد: «آشیانه در راه»، «چمر و چوپی»، «صدای آب»، «مهاجر آبی»، «کنتراست» و «هوای تازه» از جمله آثاری هستند که من این افتخار نصیبم شد که آقای مدقالچی گویندگی آن‌ها را بر عهده بگیرد. بنابراین از آنجایی که به او و روحیات و نوع زندگی‌اش آشنا شده بودم علاقمند شدم مستندی هم از وی بسازم مثل خیلی از مستندسازان که دوست دارند در کارنامه خود تجربه‌ای را به صورت پرتره از استادان حوزه هنر داشته باشند و من هم دوست داشتم این اتفاق رخ دهد.

رحمتی با اشاره به امتناع اولیه مدقالچی اظهار کرد: من حدود ۹ سال پیش درخواستم را در این زمینه با این استاد دوبله مطرح کردم ولی آقای مدقالچی شکسته نفسی می‌کردند و جای استادان خود را برتر می‌دیدند، تا اینکه سال گذشته او را راضی کردیم. دلیلی هم داشت که به این کار راضی شد آن هم اینکه در سال‌های اخیر از طرف مسئولان مربوطه در عرصه هنر حوزه دوبله و دوبلورها مورد بی‌مهری‌هایی قرار گرفته بودند.

وی با اشاره به مستند پرتره‌هایی که در شبکه مستند ساخته شده است، گفت: در یکی دو سال اخیر در شبکه مستند، آثاری را شاهد بودیم که به صورت مستند پرتره ساخته می‌شد. ابوالفضل توکلی کارگردان این مجموعه از مستندها بود و وقتی به این حوزه ورود کرد توجهات را هم به آن معطوف کرد. ما هم یک بار دیگر درخواست خود را با مدقالچی مطرح کرده و اصرار کردیم این مستند شکل بگیرد.

رحمتی درباره زمان ساخت مستند نیز گفت: این مستند در پایان سال ۹۸ بعد از سه ماه پیش تولید کلید خورد و بعد از ۲ ماه و ۱۰ روز تولید آن به پایان رسید. کار ما در زمانی بود که اعلام کردند کرونا شیوع پیدا کرده و ما سعی کردیم با تیم مختصرتر و هماهنگی و التماس به ارگان‌ها ضبط مستند را انجام دهیم چرا که لوکیشن‌های خیابانی داشتیم و یا خیلی از آثاری که در حال دوبله بود تعطیل شده بود درحالیکه به این فضاها نیاز داشتیم.

وی درباره وجه تمایز این مستند نسبت به دیگر آثار اظهار کرد: نصرالله مدقالچی در این مستند ناگفته‌هایی از زندگی و دغدغه‌هایش می‌گوید و نوعی آسیب‌شناسی دارد که اولین بار است دیده و شنیده می‌شود.

رحمتی درباره پخش این مستند در تلویزیون یا سینما بیان کرد: هدف ما حضور در جشنواره‌هایی چون «سینماحقیقت» و «هنر و تجربه» است و اگر از کار حمایت شود در تلویزیون هم نمایش خواهیم داد.

وی درباره وضعیت مستندهای تلویزیونی گفت: حمایت مالی تلویزیون از مستندها اندک است که البته دلیلش این است که منابع مالی اندک است و این در خروجی کار تاثیر می‌گذارد.

این کارگردان در پایان اظهار کرد: مهدی روحانی تهیه کنندگی، محمد دانایی و مهدی برادران تصویربرداری این مستند را بر عهده دارند.


منبع: خبرگزاری مهر