یک مدرس تئاتر اظهار داشت: آن دسته از فعالانی که با تئاتر غیر ایرانی آشنا هستند و به طور تخصصی در رشته تئاتر تحصیل کرده‌اند، در شرایط کرونا می‌توانند به پیشرفت تئاتر آنلاین کمک کنند.

پایگاه خبری تئاتر: فرزین محدث در برنامه «پرده آخر» با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی آموزش‌های تئاتر، گفت: در ایام تعطیلی آموزشگاه‌های تئاتر ما به جای نشستن و بیکار ماندن به دنبال راهکارهایی بودیم که تئاتر را زنده نگه داریم و دو موضوع آموزش و اجرا را پیش ببریم.

وی با اشاره به این که همه ما برای یادگیری بازیگری در اولین گام به کتاب‌ها و مقالات مرتبط مراجعه کرده‌ایم، اظهار داشت: اکثر بازیگران در اولین قدم‌های آموزش به بازیگران یا مدرسان مطرح دنیا در حوزه تئاتر و بازیگری دسترسی نداشتند و با تکیه بر نوشته‌های مختلف تمرین کرده‌اند و یاد گرفته‌اند.

این مدرس تئاتر با اشاره به این که استاد تمرین‌های قبلی بازیگر را کانالیزه می‌کند، افزود: اساتید تئاتر و بازیگری زمانی وارد کار می‌شوند که ما به عنوان هنرجو بخشی از راه را رفته باشیم.

وی با بیان این که من مدافع آموزش آنلاین هستم، اضافه کرد: همه بازیگران قبل از وجود فضای مجازی سعی می‌کردند تا از طریق کتاب و تمرین‌های مختلف آموزش از راه دور را تجربه کنند.

فرزین محدث با اشاره به موضوع آموزش آنلاین، توضیح داد: اکثر کسانی که تئاتر را به طور آنلاین تدریس می‌کنند، قرار است به موضوع آشنایی به تئاتر بپردازند و کسی نمی‌تواند در فضای مجازی تکنیک «بیان» تدریس کند.

وی با اشاره به این که اکثر کشورهای دنیا رشته‌های مختلف هنری را از طریق فضای مجازی و به صورت رایگان به مردم آموزش می‌دهند، عنوان کرد: متاسفانه دولت ایران، تئاتر را شغل نمی‌داند و بر این اساس حمایت‌های ضعیفی از تئاتر دارد.

این مدرس تئاتر با اشاره به آموزش‌های خوب از راه دور در حوزه تئاتر، توضیح داد: برخی از رشته‌های آموزشی تئاتر مانند «بیان»، به حضور هنرجو در کنار استاد نیاز دارد و نمی‌شود این دوره را از قالب یک فایل ویدئویی یا مجازی برگزار کرد.

وی با اشاره به این که هر موسسه آموزشی بر اساس چارت‌های خودش شیوه آموزش را تعیین می‌کند، اظهار داشت: ما بعد از برگزاری دوره‌های آنلاین و پس از اتمام بحران کرونا از هنرجویان می‌خواهیم تا در کلاس‌های حضوری و تکمیلی حضور داشته باشند.

به گفته فرزین محدث، کارگاه‌های آنلاین بازیگری فقط برای آشنایی بیشتر برگزار می‌شوند و دوره‌های تکمیلی نیستند.

وی با اشاره به این که همه هنرجویانی که در کلاس‌های حضوری بازیگری حضور داشتند بازیگر خوبی نیستند، توضیح داد: شرکت در یک دوره بازیگری – آنلاین یا حضوری – معیاری برای بازیگر شدن نیست.

این بازیگر تئاتر گفت: هر شخص بر اساس توانایی و خلاقیت‌هایی که دارد در دوران کرونا کار می‌کند و فضایی مناسب و جدید را ایجاد می‌کند.

وی با بیان این که جامعه تئاتری در ایران به سمت شکوفایی می‌رود، اظهار داشت: آن دسته از فعالانی که با تئاتر غیر ایرانی آشنا هستند و به طور تخصصی در رشته تئاتر تحصیل کرده‌اند، در شرایط کرونا می‌توانند به پیشرفت تئاتر آنلاین کمک کنند.