محمد رحمانیان اطلاعیه وزارت ارشاد مبنی بربازگشایی سالن‌های تئاتر را اطلاعیه‌ای فله‌ای خواند که از همین امروز، شکست آن قطعی است.

پایگاه خبری تئاتر: این هنرمند که اسفند سال گذشته اجرای نمایش تازه‌اش «روزهای رادیو» به دلیل تعطیلات کرونایی ناتمام ماند، درباره اطلاعیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه بازگشایی سالن‌های تئاتر ، سینما و کنسرت‌های موسیقی  گفت: کار تئاتر با دستورالعمل‌های رسمی و بهداشتی قابل انجام شدن نیست.

او ادامه داد: در اطلاعیه وزارت ارشاد فقط صحبت از فاصله‌گذاری اجتماعی میان تماشاگران است ولی این اطلاعیه هیچ توجهی به بازیگران و عوامل پشت صحنه تئاتر ندارد و در آن هیچ تدبیری برای پشت صحنه تئاتر در نظر گرفته نشده است.
رحمانیان اضافه کرد: شرایط اجرای تئاتر با اکران فیلم در سینما کاملا متفاوت است. آقایانی که این اطلاعیه را صادر کرده‌اند، به این نکته هیچ توجهی داشته‌اند؟! فضای پشت صحنه تئاترها بویژه در سالن‌های خصوصی آنقدر محدود است که حتی امکان رفت و آمد هم نیست چه برسد به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی!
این هنرمند خاطرنشان کرد: سینما را نمی‌دانم ولی در تئاتر از همین امروز به شما عرض می‌کنم که این طرح، شکست خورده است.

او با توضیح شرایط اجرای تئاتر یادآوری کرد: در تئاتر سه یا چهار نفر باید در اتاق فرمان بنشینند. گریمورها در فاصله‌ای بسیار نزدیک و در فضایی محدود باید بازیگران را گریم کنند، بازیگران روی صحنه میزانسن‌های مختلفی دارند و لازم است گاه به یکدیگر بسیار نزدیک شوند و ... اگر مسئولان ما یک بار پشت صحنه تئاتری مانند شهرزاد را با آن فضای محدود دیده بودند، می‌دانستند که این دستورالعمل اجرایی نیست.
رحمانیان در پاسخ به این پرسش که با این وصف نمایش‌تان را اجرا می‌کنید؟ توضیح داد: بحث اجرا کردن یا نکردن نمایش ما در بین نیست. ما مشکلی برای اجرا نداریم ولی موضوع این است که با توجه به اینکه گروه اجرایی ما حدود ۵۰ نفر را در بر می‌گیرد، در صورت اجرا، امکان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را نداریم که از اجرای ما مهم‌تر است.

او اضافه کرد: پیش‌تر گفتم، یک تار موی تماشاگران تئاتر را به هزار اجرا نمی‌دهم. حالا هم می‌گویم یک تار موی بازیگران و دیگر عوامل اجرایی را به هیچ اجرایی نمی‌دهم.

رحمانیان در پایان گفت: متاسفانه در این دستورالعمل تنها چیزی که اصلا به آن اندیشیده نشده، گروه هنری است که باید در شرایطی بسیار عجیب، نمایشی را به صحنه بیاورد. حتی اگر ۵۰ درصد سالن خالی بماند که تازه آن هم به زیان تئاتر است، باز هم مساله اصلی، سلامت گروه نمایشی و تماشاگران است که با این تصمیم‌گیری، به خطر می‌افتد.

نمایش «روزهای رادیو» با بازی حدود ۴۰ بازیگر در تئاتر «شهرزاد» روی صحنه بود که به دلیل کرونا متوقف شد.


منبع: خبرگزاری ایسنا