محمدمهدی طباطبایی‌نژاد معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی ضمن تشریح شرایط بازگشایی سینماهای کشور از ابتدای تیرماه از محرومیت ۶ ماهه فیلم‌هایی که اکران در این شرایط را نپذیرند، خبر داد.

پایگاه خبری تئاتر: محمدمهدی طباطبایی‌نژاد معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی درباره شرایط تعیین‌شده برای بازگشایی سینماها گفت: سینماها از اول تیرماه با ظرفیت پنجاه درصد بازگشایی می‌شوند. ما هم از طریق موسسه «سینما شهر» در حال فراهم آوردن تدارکات لازم در زمینه تأمین موارد بهداشتی و ارسال آن‌ها به سینماها هستیم. برای مثال مواد ضدعفونی‌کننده و موارد مشابه دیگری که سینماها برای این ایام لازم دارند، توسط سازمان سینمایی برای سینماهای کشور تامین و در اختیار انجمن سینماداران گذاشته می‌شود تا تماشاگران با اطمینان خاطر به سینماها بروند.

وی تأکید کرد: همه تمهیدات لازم برای امنیت بهداشتی مخاطبان در شرایط کرونایی تدارک دیده شده و مراقبت‌های لازم انجام شده است. ظرفیت ۵۰ درصدی سینماها، یک در میان شدن صندلی‌ها، ضدعفونی سالن‌ها، ماسک و غیره همه جزو مواردی هستند که مهیا هستند و بر مبنای همین مقدمات، از اول تیرماه نمایش فیلم‌ها را آغاز می‌کنیم البته اگر اتفاق ویژه‌ای در این ۱۰ روز رخ ندهد. اگر شرایط همین باشد که به ما اعلام شده به کار می‌پردازیم. در حال حاضر ابلاغیه ستاد کرونا به ما، این است که از اول تیرماه می‌توانیم سینماها را بازگشایی کنیم.

سینماداران برای بازگشایی مختار هستند

طباطبایی‌نژاد درباره اینکه بازگشایی سینمایی اختیاری است یا خیر، عنوان کرد: وقتی دولت اعلام کرد که پاساژها می‌توانند بازگشایی شوند، ممکن بود صاحب پاساژی بگوید من نمی‌خواهم بازگشایی کنم و این موضوع به خودشان ربط داشت. شرایط سینما هم همین است و ممکن است سینماداری بگوید من نمی‌خواهم سینما را باز کنم اما تمام سینماهای کشور طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مجاز به بازگشایی هستند.

وی تأکید کرد: به همین ترتیب تمهیدات لازم در زمینه مسایل بهداشتی و رعایت پروتکل‌ها اندیشیده شده، حمایت‌های لازم هم برای تامین مواد و ماسک و هر آنچه لازم است برایشان در نظر گرفته شده است. سامانه سمفا هم برای تسهیل فرآیند اکران در همین زمان راه‌اندازی می‌شود، امکان دسترسی اینترنتی همه به صندلی‌ها و رزرو جا از طریق این سامانه فراهم است و همه می‌توانند به سینماهای محبوب خود بروند. اینکه سینماداری مایل نباشد و بخواهد مراقبت بیشتری کند، به خودش مربوط است و ما اعتراضی به او نمی‌کنیم.

قیمت بلیت‌ها کاهش می‌یابد؟

طباطبایی نژاد درباره احتمال کاهش قیمت بلیت‌ها برای ترغیب بیشتر مخاطبان به تماشای فیلم در سالن سینماها بیان کرد: ما در این هفته، جلسه ستاد کرونا را داریم که در مورد این موضوع هم احتمالاً نظر نهایی خودمان را خواهیم داد. البته پیشنهاداتی مبنی‌بر این بوده که قیمت بلیت‌ها در هفته اول پس از بازگشایی نیم‌بها باشد، ولی تصمیم نهایی را سه‌شنبه این هفته در جلسه کارگروه کرونا می‌گیریم تا ببینیم چه روندی را طی کنیم. اگر همان شرایط قبل حاکم باشد که تنها سه‌شنبه‌ها نیم بهاست در غیر این صورت تصمیم کارگروه را اعلام می‌کنیم.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی درباره ترکیب فیلم‌ها برای از سرگیری اکران سینماها هم گفت: احتمالاً ترکیبی از فیلم‌های متقاضی اکران نوروز ۹۹ و فیلم‌هایی که از اکران جا مانده‌اند، انتخاب می‌شوند ولی تصمیم نهایی در این باره هم سه‌شنبه گرفته می‌شود.

تکلیف شورای صنفی اکران مشخص است

وی درباره تکلیف شورای صنفی نمایش که انتخابات آن با حاشیه‌هایی همراه شده بود و تا به امروز تشکیل جلسه رسمی نداشته است هم اظهار کرد: تکلیف شورای صنفی نمایش تقریباً مشخص است و نکته مبهمی ندارد ولی همه این موارد این هفته نهایی می‌شود.

طباطبایی‌نژاد در پایان در واکنش به برخی صاحبان فیلم‌های سینمایی که اعلام کرده بودند در صورت بازگشایی سینماها هم در شرایط فعلی حاضر به اکران فیلمشان نیستند، گفت: هر فیلمی که حاضر به اکران نشود و بعد از انتخاب از این فرصت انصراف دهد، طبق نظام‌نامه اکران سال ۹۹، به مدت ۶ ماه از اکران محروم می‌شود.


منبع: خبرگزاری مهر