محمدمهدی طباطبایی‌نژاد گفت: هیچ مشکلی بین ما و خانه سینما وجود ندارد. دوستان ما در خانه سینما نیز می‌دانند که رفتار غیرقانونی از سازمان سر نزده است. اما ما برای همراهی هرچه بیشتر پیشنهاد دادیم که حاضریم هر زمان که گفتند، انتخابات شورای صنفی نمایش را تجدید کنیم.

پایگاه خبری تئاتر: پس از چند ماه تعطیلی سینماها، سرانجام حسن روحانی (ریاست جمهور) مجوز بازگشایی سالن‌های سینمایی از اول تیرماه را صادر کرد. بر این اساس سالن‌های سینما از اول تیرماه با ۵۰ درصد ظرفیت کار خود را آغاز می‌کنند اما هنوز مشخص نیست که کدام آثار به عنوان اولین فیلم‌ها ریسک اکران در سینماها را قبول می‌کنند.

در این شرایط شورای صنفی نمایش باید اولین فیلم‌هایی که در سینماها اکران می‌شوند را اعلام کند. این در حالی است که انتخابات تازه این شورا هنوز توسط خانه سینما پذیرفته نشده و صحبت‌هایی برای رای‌گیری مجدد مطرح است.

محمدمهدی طباطبایی‌نژاد (معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی) درباره سرانجام مسئله‌ای که بین خانه سینما و شورای صنفی نمایش رخ داده، گفت: هیچ مشکلی بین خانه سینما و ما وجود نداشته و ندارد.

وی در باره اینکه آیا قرار است انتخابات شورا مجددا برگزار شود، بیان کرد: دوستان ما در خانه سینما می‌دانند که رفتار غیرقانونی از سازمان سر نزده است. اما ما برای همراهی هرچه بیشتر پیشنهاد دادیم که حاضریم به عنوان سازمان سینمایی در صورتی که دوستان ما نکته یا اعتراضی به انتخابات شورای صنفی داشته باشند، هر زمان که گفتند، آن را تجدید کنیم. از نظر ما هیچ مانعی برای تجدید انتخابات وجود ندارد و آن چیزی که مهم است این بوده که یک شورای حرفه‌ای با اطمینان خاطر همه ذی‌نفعانش کارش را انجام دهد.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی ادامه داد: به نوعی اگر قرار باشد در عملکرد شورای صنفی، کسانی یا موثری یا ذی‌نفعی تردید کند، این مورد تایید ما نیست. بر همین اساس و برای اینکه این اطمینان خاطر حاصل شود، از نظر ما تجدید رای‌گیری هیچ مانعی ندارد. علی‌رغم اینکه بارها عرض کردم، همه موارد ما قانونی بوده و کوچکترین شبهه‌ای به آنچه که اتفاق افتاده وارد نیست ولی به جهت اینکه همراهی، همدلی و رفاقت خود را با دوستانمان ثابت کنیم، اعلام کردیم که اگر لازم بدانند انتخابات را تجدید کنیم.

طباطبایی‌نژاد درباره اینکه چه فیلم‌هایی بعد از بازگشایی سینماها در شرایط کنونی اکران می‌شوند، اظهار داشت: فیلم‌هایی که تا پیش از بسته شدن سینما اکران خود را آغاز کرده بودند، مجددا گزینه اکران در سینما هستند. البته فیلم «نرگس مست» برای ادامه اکران خود به بخش سینمای آنلاین رفته که بر اساس تقاضای خود سازندگان بوده است. علاوه بر آنها چند فیلم جدید نیز اکران خود را آغاز می‌کند که اسامی آنها را بعد از جلسه شورای صنفی نمایش به طور قطعی اعلام می‌کنیم.

بنا بر اعلام معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در روز گذشته، پس از بازگشایی سینماها، فیلم‌هایی که اکران خود را به تعویق بیاندازند، ۶ ماه از اکران در سینماها منع می‌شوند. وی در این باره توضیح داد: در رابطه با انصراف افراد از اکران فیلم خود باید بگویم بر مبنای نظام‌نامه اکران، اگر فیلمی که به سبد اکران آمده، در میانه راه انصراف دهد، قاعدتا ۶ ماه حق اکران مجدد و به طور کلی حق اکران عید را ندارد. ولی در مورد فیلم‌های کنونی که اکرانشان متوقف شده، اجازه دهید که ما این موضوع را سه‌شنبه در شورای کرونا بررسی کنیم، ممکن است در آنجا کسی بیاید و بگوید که شرایط کرونا بوده و موقعیت ویژه‌ای پیش آید که نیاز به بحث‌های خاص خود دارد.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی همچنین درباره پیشنهاد شروع به کار سینماها با ۴۰ درصد ظرفیت که توسط ستاد کرونا کارگروه اکران فیلم داده شده بود اما اکنون قرار است سینماها با ۵۰ درصد بازگشایی شوند، بیان کرد: در این کارگروه که آقای انتظامی رئیس آن هستند و مدیرعامل خانه سینما و بنده در آن عضو هستیم، یک پیشنهادی دادیم که برمبنای این پیشنهاد این مصوبه را گرفتیم. آنجا گفتیم که ما آمادگی داریم تا با ظرفیت ۴۰ درصد و ۱۵ ماده که آنها را اعلام کرده بودیم، اقدام به بازگشایی سینماها کنیم.

وی افزود: آقای دکتر صالحی که درخواست ما را برای ستاد کرونا بردند، با وضعیت یک در میان و ۵۰ درصدی سینما موافقت کردند. یعنی عملا آنها ظرفیت بالاتری به ما دادند. چراکه به هر حال پیشنهاد ما یک ماه پیش که اوج کرونا بود، داده شد و اکنون باتوجه به ایمن‌تر شدن شرایط ظرفیت را بالاتر برده‌اند.

طباطبایی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که باتوجه به کاهش ۵۰ درصدی ظرفیت سالن‌ها و شرایط کرونا که عاملی برای کاهش مخاطبان در ابتدای کار است، چه حمایت‌هایی برای فیلم‌هایی که در ابتدا اکران می‌شوند، در نظر گرفته شده، اظهار داشت: تاکنون برای پردیس‌های بالای ۷ سالن این اجازه داده شده بود که هر فیلم را تنها در دو سالن خود نمایش دهد و حواله آن را بگیرد؛ به نوعی اگر می‌خواست در سه سالن فیلمی را نمایش دهد باید دو حواله می‌گرفت. اما الان باتوجه به ظرفیت دو سالن، یک فیلم می‌تواند با یک حواله در چهار سالن یک پردیس ۷ سالنه اکران شود. به نوعی از حواله آنها نیز کسر نشده و محدودیت برای افزایش سالن تا ظرفیت ۱۰۰ درصد نیز وجود ندارد.

این مدیر سینمایی در ادامه بیان کرد: در گذشته این محدودیت وجود داشت. یعنی اگر شما می‌خواستید یک فیلم کمدی را در دوسالن یک پردیس به نمایش بگذارید، باید یکی از آنها را به صورت تک‌سانس اکران می‌کردید. اما الان پردیس‌های ۷ سالنه می‌توانند تا ۴ سالن خود را به فیلم پرفروش خود اختصاص دهند. علاوه بر این امکان دو سه نکته دیگر نیز مد نظرمان هست. به نوعی ممکن است اگر شرایط فروش فیلم‌ها شرایط ایده‌آلی نباشد که در اینصورت راهکارهایی باید در نظر گرفت.

وی افزود: در همین راستا گفتگویی را در ستاد کرونا مطرح کردیم و در حال دنبال کردن آن هستیم. بر این اساس پیشنهاد ما این است که زمان اکران فیلم‌ها را به عنوان مشوق افزایش دهیم، برای کف فروش‌ها نیز ملاحظاتی در نظر گرفته و برای آن تخفیفاتی در نظر بگیریم. مشوق‌های این چنینی را برای کسانی که می‌پذیرند و در شرایط اکران قرار می‌گیرند حتما در نظر می‌گیریم.

طباطبایی‌نژاد در پایان گفت: البته همانطور که مستحضرید برای هرکدام از فیلم‌های اکران اسفند غیر از «خوب بد جلف۲» که اکران نوروز بود، ۶۰ میلیون تومان هزینه تبلیغات مجدد در نظر گرفتیم. برای فیلم‌هایی که به اکران آنلاین رفتند نیز ۵۰ میلیون به علاوه ۱۰ میلیون در نظر گرفتیم. «بی‌وزنی»، «دوئت»، «یادم تو را فراموش»، «عصر داغ» و «نرگس مست» که البته به اکران آنلاین رفت از جمله فیلم‌های اکران اسفند به شمار می‌آیند.


منبع: خبرگزاری ایلنا