جشنواره بین‌المللی مستند «داک اِج» نیوزیلند که مورد تائید آکادمی اسکار است دو مستند بلند ایرانی را در برنامه نمایش سال ۲۰۲۰ خود قرار داد.

پایگاه خبری تئاتر: این رویداد سینمایی که از تاریخ ۱۲ ژوئن تا ۵ جولای (۲۳ خرداد تا ۱۵ تیر) به سبب شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزاری خواهد شد میزبان نمایش دو مستند ایرانی «سایه‌های بی‌خورشید» به کارگردانی مهرداد اسکویی و «نت‌های مسی یک رویا» ساخته رضا فرهمند خواهد بود.

«سایه‌های بی‌خورشید» سال گذشته اولین نمایش جهانی خود را به عنوان نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی سی‌ودومین جشنواره مستند آمستردام (ایدفا) و در افتتاحیه این رویداد مستند تجربه کرد که در نهایت با اعطای جایزه بهترین کارگردانی به مهرداد اسکویی همراه شد. این فیلم در ادامه در چندین جشنواره دیگر چون گوتنبرگ سوئد، داک پوینت فنلاند، جشنواره فیلم مستند تالین در استونی، جشنواره مستند بیگ اسکای آمریکا، جشنواره فیلم پورتلند آمریکا، جشنواره فیلم حقوق بشر در سوئیس و جشنواره زاگرب داکس در کرواسی حضور داشته است.

«نت‌های مسی یک رویا» به کارگردانی رضا فرهمند و تهیه‌کنندگی مرتضی شعبانی نیز در سال ۲۰۱۹ و در اولین حضور بین‌المللی خود، در بخش رقابتی هفته منتقدان جشنواره لوکارنو به نمایش درآمد و در ادامه نیز میهمان چندین رویداد بین‌المللی از جمله جشنواره «کامدن» آمریکا، جوایز سینمایی آسیا پاسیفیک و جشنواره بین المللی مستند «DMZ» کره جنوبی بوده است.

جشنواره بین‌المللی مستند «داک اِج» در نیوزیلند یکی از رویدادهای سینمایی مورد تائید آکادمی اسکار برای نود و سومین دوره جوایز سینمایی اسکار است و برنده جایزه بهترین مستند بلند این رویداد سینمایی واجد شریط رقابت در شاخه بهترین مستند بلند اسکار ۲۰۲۱ خواهد بود.