یک کارگردان تئاتر معتقد است همه آرزو دارند که سالن‌های تئاتر بازگشایی شوند، اما اجرای این تصمیم سختی‌هایی نیز دارد و باید به آن توجه کرد.

پایگاه خبری تئاتر: طبق اعلام روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پی درخواست سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ستاد ملی مقابله با کرونا در جلسه شنبه ۱۷ خردادماه با بازگشایی سالن‌های سینما، تئاتر و موسیقی، مشروط به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، استفاده از حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت، از اول تیرماه موافقت کرده است.

با کوروش نریمانی؛ نویسنده و کارگردان تئاتر درباره این اطلاعیه و روند بازگشایی سالن‌های تنائر صحبت کردیم؛

کوروش نریمانی درباره این اطلاعیه گفت: قاعدتا در جایگاهی نیستم که برای بازگشایی یا بسته ماندن سالن‌های تئاتر و آموزشگاه‌ها تصمیم بگیرم. نه من و نه هیچ‌یک از همکاران من در چنین موقعیتی نیستم. این وظیفه به طور کامل بر عهده نهادهای تصمیم گیرنده از جمله اداره بهداشت، وزارت ارشاد البته با هماهنگی مراکز تخصصی و نهادهای صنفی تئاتر است.

نگران بازیگران و تماشاگرانیم

وی در ادامه افزود: به هر حال همه ما آرزو داریم این سالن‌ها باز شوند. اگرچه می‌دانیم گرفتاری‌ها و سختی‌هایی وجود خواهد داشت. ولی چه می‌شود کرد؟ چون همه ما چه مسئولین، چه هنرمندان و چه مردم به این وضعیت گرفتار شده‌ایم. ولی من و همکارانم در جایگاهی نیستیم که در مورد باز شدن و یا بسته ماندن سالن‌ها نظر بدهیم. ولی در جایگاهی قرار داریم که باید نگران گروه‌های تئاتری، عوامل، بازیگران و تماشاگرانمان باشیم.

من ناامیدانه می‌گویم که توقعی ندارم

تمرینات در تئاتر رو  در رو است و در فضاهای سر بسته صورت می‌گیرد. اتاق‌های گریم کوچک است. همچنین دستوری مبنی بر خالی بودن نیمی از سالن وجود دارد که پیامدهای مالی برای گروه اجرا کننده دارد. کارگردان نمایش «هتل پلازا» درباره این موضوعات بیان کرد: همانطور که گفتم گرفتاری‌هایی پیش خواهد آمد؛ ولی چه می‌شود کرد؟ از طرفی کارهایی از گروه‌های تئاتری آماده است و طیفی از لحاظ درآمدی به این کارها وابسته‌اند.
نریمانی با اشاره به برخی مشکلات گفت: البته زیرساخت‌هایی لازم است که در کشورهای صاحب صنف‌های تئاتر باید وجود داشته باشد. دولت بخشی از این وظایف را بر عهده می‌گیرد و کمک‌هایی به این بخش دارد. بیمه بیکاری به این صنف تعلق می‌گیرد یا سوبسیدهایی وجود دارد و به تئاتری‌ها کمک مالی می‌شود و آنها در خانه‌های خود می‌نشینند. ولی ما کسانی در تئاتر داریم که توان مالی چند ماه بیکاری را ندارند.

وی در پایان گفت: اگر بخواهم قضاوتی منصفانه داشته باشیم باید بگویم هیچ کسی نمی‌تواند تضمین بدهد که همه سلامت خواهند بود، اما دولت و نهادهای مسئول حتما می‌توانند تصمیمات بهداشتی کاملی بگیرند. وقتی سالن‌ها باز می‌شود باید تسهیلاتی در نظر بگیرند و کمک‌های مالی بدهند و به گروه‌های ضعیفتر کمک مالی شود. دولت می‌تواند همه این تصمیمات را اتخاذ کند.


منبع: ایرناپلاس