بهنام بهزادی تاکید کرد حذف پروانه ساخت باید به طور کامل باشد و وزارت ارشاد همه مسئولیت را بپذیرد.

پایگاه خبری تئاتر: بهنام بهزادی تهیه‌کننده و کارگردان سینما درباره پیش‌نویس نظام‌نامه تهیه‌کنندگی و احتمال حذف تشریفات پروانه ساخت برای برخی موسسات فیلمسازی گفت: من با هر چیزی که برای بعضی سینماگران نسبت به دیگر اهالی سینما به یک مزیت نسبی تبدیل شود، مخالفم. فکر می‌کنم این قانون یا باید شامل همه بشود، یا شامل هیچکس نشود، چون می‌تواند منشأ رانت تازه‌ای در سینمای ایران باشد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا با وجود شرایط کمّی موسسات فیلمسازی که در پیش‌نویس آمده همچنان احتمال ایجاد رانت وجود دارد یا نه، اظهار کرد: بعضی از این امور، امکان سنجش کمی ندارد به علاوه تجربه نشان داده که در ساختارهای فرهنگی، تبصره‌ها به رانت تبدیل می‌شود حتی اگر به نظر بیاید مساله به شکل عددی و کمّی است.

بهزادی با اشاره به ایجاد موسسات فیلمسازی بزرگ و صنعتی شدن سینمای ایران به عنوان هدف پیش‌نویس نظام‌نامه تهیه‌کنندگی بیان کرد: صنعتی شدن برای سینمای ایران چندان امتیاز برجسته‌ای نیست از این جهت که اگر روزی درهای سینمای جهان کمی باز شود، مزیت نسبی ما در داشتن کمپانی‌های بزرگ تولید فیلم نیست بلکه در تولید فیلم‌هایی است که وجهه فرهنگی و جنبه‌های بومی و هنری دارند.

وی با اشاره به این که صنعتی شدن سینما، روی سینمای فرهنگی و هنری تاثیرگذار است، افزود: ما امروز در پایین‌ترین سطح تولید فیلم‌های فرهنگی هستیم و در نزدیک به یک دهه گذشته، برخی اشخاص، کمپانی‌های بزرگ، ارگان‌ها و نهادهای صاحب سرمایه، امکانات، ارتباطات و رسانه، توانایی تولید و توزیع را در سینمای ما تحت‌الشعاع قرار داده‌اند و سینمای ایران را به سمت سیستم عرضه و تقاضا برده‌اند. در این معادله، جای سینمای فرهنگی از همیشه تنگ‌تر است.

این تهیه‌کننده سینما گفت: در تمام این سال‌ها شاهد بوده‌ایم که تلاش‌هایی از این دست برای ایجاد سینمای صنعتی که معمولا بدون در نظر گرفتن جنبه‌های هنری و اقتصادی سینما انجام شده، هیچوقت به نتیجه مورد نظر نرسیده به این علت که سینما اصولا فرآیند بسیار پیچیده‌تری نسبت به تولید یک کالای صنعتی صرف است.

پروانه ساخت کاملا حذف شود

وی با اشاره به نسبت پروانه ساخت و ایجاد سینمای صنعتی اضافه کرد: برای این که در سینمای ما، به طور کلی فرآیند آسان‌تر و فراگیرتری برای تولید فیلم وجود داسته باشد، شکل ایده‌آل این است که پروانه ساخت کاملا حذف شود و وزارت ارشاد همه مسئولیت را بپذیرد. در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان فراغ بال خواهند داشت.

نویسنده و کارگردان «من می‌ترسم» با تاکید بر این که با اصل حذف پروانه ساخت موافق است، گفت: من با هرچیزی که فرآیند ساخت فیلم را تسهیل کند و دست هنرمند را باز بگذارد، موافقم. با این فرض که سازوکار مشخصی وجود داشته باشد تا سرمایه مادی و معنوی سازندگان اثر به محاق نرود.

وی ادامه داد: باید قانون مشخص و منسجمی وجود داشته باشد که اثر پیش از تولید ممیزی نشود و بعد از تولید به شکل کاملا قانونمند، نظرات کارشناسان در مورد آن عنوان شود.

یک پیشنهاد برای پروانه نمایش

بهزادی تصریح کرد: باید به این نکته هم توجه کرد که پس از تولید فیلم، مشخص باشد که چه کسی حق دارد درباره آن نظر بدهد و این امر فقط به عهده وزارت ارشاد باشد. نظر من این است که به جای شورای فعلی پروانه نمایش نیز منتخبانی از هنرمندان جایگزین شوند.

این تهیه‌کننده سینما اظهار کرد: هم‌اکنون بزرگترین مشکل اصلی ما با خط قرمزها، وجودشان نیست، بلکه سیالیت آن‌هاست. همین الان هم بسیاری فیلم‌ها با گذر از پروانه ساخت و نمایش، با خط قرمزهای سیالی مواجه می‌شوند که به هیچ صورتی قابل توجیه نیست.

وی در پایان عنوان کرد: امیدوارم با درس‌هایی که از گذشته گرفتیم، متوجه شویم چه بسا فیلم‌هایی که در سخت‌ترین شرایط ممکن پشت ممیزی‌ها ماندند ولی بعد از اکران آن‌ها هیچ اتفاقی هم نیفتاد.


منبع: خبرگزاری صبا