طراح و کارگردان «یه گاز کوچولو» که قبل از کرونا چند شب روی صحنه رفته بود، می گوید با بازگشایی سالن ها اجرایش را از سر می گیرد.

پایگاه خبری تئاتر: فقیهه سلطانی کارگردان نمایش «یه گاز کوچولو» درباره تمایل به ادامه اجرای این نمایش پس از بازگشایی سالن های تئاتر گفت: پنج شب از اجرای این نمایش در سالن سایه تئاتر شهر گذشته بود که به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سالن ها برخوردیم و بیست و پنج اجرا باقی مانده که به طور قطع پس از بازگشایی ادامه خواهیم داد.

بازیگر «جاودانگی» با اشاره به اینکه گروه‌های تئاتری پس از بازگشایی سالن ها نیاز به حمایت ویژه دولتی دارند، اظهار کرد: بیش از هر زمان نیاز به حمایت دولت از گروه های تئاتری احساس می شود چون قرار است‌ فارغ از دیگر مسایل و‌ مشکلات، فقط برای نصف سالن بلیت فروشی انجام شود به عنوان نمونه ما در سالن ۷۵ نفره سایه با نیمی از سالن اجرا می رویم از طرفی ۱۵ درصد از درآمد حاصله به خود گیشه و شهرداری داده خواهد شد پس در واقع هیچ عایدی برای من نخواهد داشت و طبیعتا برای گروه های شلوغی مانند ما که هزینه های زیاد و متعددی دارند مشکلات بیشتری به دنبال خواهد داشت و از همه مهمتر باید پاسخگوی هزینه های مالی بچه ها هم باشیم بنابراین از مسئولان توقع داریم وعده هایی را که در این زمینه داده بودند عملی کنند.

او درباره تمهیدات بهداشتی که تئاتر شهر و خودش برای زمان اجرا در نظر گرفته اند، عنوان کرد: پروتکل های بهداشتی که برای این موضوع در نظر گرفتند تاثیر فراوانی خواهد داشت ضمن اینکه به شخصه تمهیداتی برای تماشاگر در نظر می گیرم تا با امنیت و اعتماد کامل در سالن حضور پیدا کند چون جان و سلامتی آن ها از هر چیز دیگری مهم تر است و اگر به طور کامل از لحاظ بهداشتی، مطمئن نباشم اجرا نخواهم کرد. البته همان پنج شب ابتدایی اجرا هم آنقدر ضدعفونی کردیم که اثراتش تا مدت ها در من باقی ماند و حساسیت عجیبی نسبت به مواد ضدعفونی کننده پیدا کرده بودم.

سلطانی ادامه داد: برای بازیگران هم به طور قطع چند روز یکبار تست کرونا انجام خواهم داد و تا مطمئن نشوم کل گروه کرونا ندارند اجرا را روی صحنه نخواهم برد، البته اگر تئاترشهر این کار را برای کل گروه ها قبل از اجرا و هر از چند روز انجام می داد خدماتشان در این زمینه تکمیل تر می شد و هزینه ای هم برای ما نداشت.

مشکلی برای ادامه اجرا نداریم

این کارگردان با اشاره به مدت زمان آماده شدن گروهش برای اجرا بیان کرد: گروه من بسیار همراه و‌ خوب و حرفه ای هستند و از آنجایی که مدت زیادی تمرین داشتیم و‌ اجرا هم رفتیم در کمترین زمان ممکن به آمادگی کامل می رسند و مشکلی نخواهیم داشت.

سلطانی در پاسخ به این که با وجود ترس مخاطب از حضور در سالن ها و احتمال استقبال نکردن، چطور ریسک کردید و قصد ادامه اجرا دارید، گفت: ما سعی می کنیم تمام موارد اعتمادسازی مخاطب را پیش از شروع اجراها انجام دهیم، اگر استقبال کنند که قدمشان روی چشم و اگر هم نیامدند باز هم قابل درک است و به تصمیم همه احترام می گذاریم ولی اصل قضیه این است که شیوع ویروس کرونا و تبعات آن جهانی است و اگر بخواهیم صبر کنیم تا شاید یک روزی خاتمه یابد و ریشه کن شود اشتباه است چون با توجه به حرف های کارشناسان درنهایت ضعیف می شود و از بین نمی رود پس باید با رعایت حداکثری مسایل بهداشتی به ادامه کار و زندگی پرداخت.

خانه نشینی ممکن نیست

این بازیگر اضافه کرد: من به همکارانی که می گویند ما از ادامه اجراها انصراف می دهیم می گویم با این طرز فکر و رویکرد، کاری پیش نمی رود چون ویروس وجود دارد و اطراف همه ما را فرا گرفته است و اگر بخواهد ضربه بزند از هر طریقی ضربه خواهد زد پس خانه نشینی تا آخر عمر، کار نشدنی است.

این بازیگر تلویزیون درباره اجرای آنلاین نمایشش عنوان کرد: تمام تلاشمان اجرای زنده با حضور تماشاگر است اما اگر شرایطی پیش آمد که ادامه اجرا مقدور نباشد نمایش آنلاین انجام می دهیم. خیلی جالب است که روزهای اول تعطیلی گفتم ای کاش اجازه می‌ دادند آنلاین اجرا می‌کردیم و پس از سه ماه به این نتیجه رسیدند.

از تاثیر تئاتر بر مخاطب می ترسند

سلطانی درباره جفایی که در زمان شیوع ویروس کرونا به تئاتر شده است، گفت: نمی‌دانم این کار عمدی و یا به دلیل شناخت کم و نبود فرهنگسازی بین مسئولان است، اما در کل اینقدر جفا و بی توجهی دیدیم و‌ حرص خورده ایم که بی حس شده ایم و از وقتی فهمیدیم انگار عمدی در کار است به بی خیالی رسیدیم و راهمان را ادامه دادیم چون فردی را که خواب است می‌توان بیدار کرد اما کسی که خودش را به خواب زده نمی توان از خواب بیدار کرد البته فکر می کنم از تاثیر زیاد تئاتر بر مخاطب آگاه هستند و از این موضوع می‌ترسند بدین علت تمایل به پررنگ شدن این بخش از هنر ندارند.

او با بیان این مطلب که باید زمینه ای برای تولید تله تئاتر فراهم شود، اظهار کرد: به شخصه علاقه فراوانی به این موضوع دارم و همیشه می گویم جای آن در تلویزیون خالی است و‌ علت قطع این جریان را نمی‌دانم. بدین منظور در تلاشم این نمایش را به صورت تله تئاتر هم فیلمبرداری کنم.

کارگردان «یک گاز کوچولو» با اشاره به جدیدترین فعالیت خود در زمینه کارگردانی تئاتر گفت: نمایشی از نیل سایمون را در تماشاخانه مهرگان روی صحنه می برم.

سلطانی درباره حمایت نکردن از تماشاخانه های خصوص و مشکلات فراوانی که سر راه این بخش قرار گرفته است، بیان کرد: دلم برای این بخش و آدم‌های فرهیخته و حرفه ای فراوانی که بین آن ها فعالیت دارند می سوزد چون به شدت درست کار می کنند و به طور قطع باید کمک رسانی و حمایت شوند ولی برخی از این سالن ها و آدم‌های آن که پشتوانه و اخلاق تئاتری ندارند به نوعی در حال پس دادن انعکاس اعمال منفی خود و آزارهایی هستند که به گروه های حرفه ای تئاتری رسانده اند.


منبع: خبرگزاری صبا