رییس و هیات رییسه جشن مستقل سینمای مستند ایران در بیانیه‌ای اعلام کردند که به دلیل شیوع کرونا امسال این جشن برگزار نمی‌شود.

پایگاه خبری تئاتر: در متن اطلاعیه که منتشر شده آمده :«تاکنون یازده دوره از جشن سینمای مستند ایران را پشت سر گذاشته‌­ایم و امسال در آخرین سال این سده­ خورشیدی، در تدارک و فراهم ­آوری زمینه‌ها­ی برگزاری دوازدهمــــین دوره­‌ی این جشن بودیم. وعده­ی ما برای برگزاری دوازدهمین جشن، تابستان نود و نه بود. شبی که به مودّت، گردهمایی باشــــکوه خود را برگزار کنیم و بهترین‌ ها و برگزید­گان سینمای مستند را بشناسیم. امّا هم­چنان که می­‌بینید و می­ دانید، فراگیری ویروس کرونا، به ناگزیری جهان و همه­‌ی ما را وادار به توقّف کرد.

اعضاء هیئت رئیسه­‌ی جشن سینمای مستند، به اتّفاق دو هیات مدیره‌ی انجمن صنفی کارگردانان و تهیّه­‌کنند­گان و نیز رئیس جشن، در رایزنی­ و هم­ اندیشی با یکدیگر بر این متّفق شدند که تدارک و برگزاری دور دوازدهم، در منافات صریح با وضعیّت موجود قرار دارد. از دایر شدن دبیرخانه، تا شـب برگزاری اختتامیّه. بنابراین هرگونه تلاش برای برپا داشتن مراسمی هم­ چون دوره ‌های پیشین، امکان­ پذیر نخواهد بود. و حتّی به فرض تغییر شرایط فعلی و رفع زودهنگام فراگیری این بیماری، شرایط اجتماعی و نیز روحی ما و جامــعه­­ ما نمی­‌تواند پذیرای برگزاری هیچ جشنی باشد.

ما مستندسازان، همواره هم­نفسان جامعه­ی خود بوده­ایم و هستیم. هم­دلان مردمانیم. جشن ما به روزی و روزگاری برگزار خواهد شد که هنگامه‌­ی جشن و شادمانی برای همـه­ باشد. به دوره‌­ای که امنیّت و آرامش، نصیب تمامی مردمان شود و موج درد­ها و رنج­ های این ­چنینی فروبنشیند.

امّا امید و آرزویمان این است که سال یکــــهزار و سیصد و نود و نه ، سالی که با تعب و رنج آغاز شد، پایانی خوش بیابد و بتوانیم در آستانهی سدهی نو خورشیدی، فراخوان دوازدهمــــــین جشن مستقل سینمای مستند ایران را منتشر کنیم.

حتماً تا آن زمان می­ کوشیم که به واسطه­ی پایــگاه اینترنتی جشن، و نیز در صفحه­های فضای مجازی با شما در ارتباط بمانیم.

به امید دیدار در دوازدهمین دوره ­ی «­جشن مستقل سینمای مستند ایران» به سال یکـهزار و چـهارصـــد.»

هیئت رئیسه جشن مستقل سینمای مستند ایران و شهرام درخشان رئیس دوارزدهمین دوره جشن.