محمدعلی کشاورز بازیگر پیشکسوت کشورمان، در سال ۱۳۰۹ در اصفهان متولد شد.

پایگاه خبری تئاتر: محمدعلی کشاورز بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون پس از مدت‌ها تحمل بیماری امروز دار فانی را وداع گفت و به سوی خانه ابدی رهسپار شد.

محمدعلی کشاورز زادهٔ ۲۶ فروردین ۱۳۰۹ در اصفهان بود. او دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی ایران است.

او در شهر اصفهان و در محله سیچان به دنیا آمد و فرزند دوم خانواده کشاورز بود. خاندان وی اصالتاً از گرجی تبارانی بودند که در زمان شاه عباس به ایران آمده و مسلمان شدند. نام خانوادگی قبلی اصلانی بوده‌ است؛ خاندانی که اکنون بخش قابل توجهی از جمعیت گرجیان اصفهان و فریدونشهر را تشکیل می‌دهند.


وی یک بار ازدواج کرد که نتیجه این ازدواج دختر وی به نام نلی است. کشاورز فارغ‌التحصیل هنرستان هنرپیشگی تهران و دانشکده هنر‌های دراماتیک است. او یک بار در دانشکده پزشکی نیز پذیرفته شد، امّا به دلیل علاقه و عشق زیادی که به‌ بازیگری داشت از تحصیل در این رشته انصراف داد و به‌ همان عشق‌اش بازیگری رسید.

اولین فعالیت هنری وی بازی در تله‌تئاتر «خودکشی» به کارگردانی علی نصیریان در سال ۱۳۳۹ بود و سپس در نمایش‌هایی همچون «ویولن‌ساز کره‌مونا»، «آنتیگون»، «آندورا»، «ادیپوس شهریار»، «بازی استریندبرگل» بازی کرد.

آخرین فیلم سینمایی این بازیگر نقش‌آفرینی در فیلم سینمایی «فرزند صبح» به کارگردانی بهروز افخمی در سال ۸۳ بود و در تلویزیون در سال ۸۶-۸۷ سریال پاتوق ساخته شاهین باباپور را بازی کرد.

از آثار ماندگار استاد کشاورز، به مجموعه‌های تلویزیونی دایی‌جان ناپلئون، آتش بدون دود، هزاردستان (در نقش شعبان استخوانی)، سربداران (در نقش خواجه قشیری)، افسانه سلطان و شبان (در نقش خوابگزار اعظم)، پدرسالار و گرگ‌ها می‌توان اشاره کرد.

این هنرمند ایفاگر نقش‌های ماندگاری در تاریخ سینما بوده است که از جمله آنها فیلم‌های «خشت و آینه»، «آقای‌هالو»، «رگبار»، «صادق کرده»، «شطرنج باد»، «کمال‌الملک»، «مردی که موش شد»، «کفش‌های میرزا نوروز»، «مادر»، «پول خارجی»، «دلشدگان»، «روز واقعه»، «ناصرالدین شاه اکتورسینما»، «خسوف»، «زیردرختان زیتون»، «غزال» بوده است.

استاد کشاورز اوایل خرداد جاری به دلیل عارضه کلیوی و بالا رفتن سطح کراتین خون در بیمارستان بستری شد و بلافاصله مراحل درمانی خود را زیر نظر تیم پزشکی آغاز کرد.

او امروز پس از تحمل سال ها بیماری دار فانی را وداع گفت.