میکائیل شهرستانی گفت: طی تعطیلات، نمایش بعدی خود با عنوان "لبخند باشکوه آقای گیل" را نیز با حضور حدود سی نفر از هنرجویان‌ام به شکل مجازی آماده اجرا کرده‌ام.

پایگاه خبری تئاتر: میکائیل شهرستانی قصد دارد نمایش "آگوست در اسیج کانتی" نوشته تریسی لتس را از اول تیرماه ساعت 20 در سالن شماره 1 خانه نمایش مهرگان به صحنه آورد. او درباره این نمایش گفت: "آگوست در اسیج کانتی" یک اثر رئالیستی از نمایشنامه‌نویس مطرح آمریکایی است که سابقه و عقبه بازیگری و کارگردانی دارد. این نمایش یک درام خانوادگی است که گویا ورژن سینمایی آن ساخته شده اما من هنوز موفق به تماشای آن نشده‌ام چراکه ترجیح می‌دهم ابتدا کار را به صحنه آورم و سپس تفاوت‌ها و شباهت‌های نگاه خودم با کارگردان این اثر سینمایی را مقایسه کنم.

او در ادامه افزود: "آگوست در اسیج کانتی" در راستای تعلیمات به هنرجویان بازیگری از میان نمایشنامه‌های بی‌شمار، انتخاب شده است و از ترم سوم کلاس‌های بازیگری با هنرجویان خوانش و تحلیل آن را آغاز کرده‌ام و در ترم چهارم این نمایش آماده اجرای صحنه‌ای شد.

این بازیگر و کارگردان همچنین عنوان کرد: پیش از تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی هنری به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، این نمایش به مدت 8 شب در خانه نمایش مهرگان به صحنه آمد و سپس اجرای آن متوقف شد. در اجرای جدید این نمایش 3- 4 نفر از بازیگران که به دلایل شخصی امکان حضور در این کار را نداشتند، تغییر کرده‌اند که ناچار به جایگزینی بازیگران دیگر شدم و همچنین حضور فیزیکی یک بازیگر را در یک صحنه حذف کردم و آن نقش را به صورت تلفنی خودم ایفا می‌کنم.

این مدرس بازیگری با بیان اینکه همزمان با تعطیلات موسسات آموزشی و فعالیت‌های فرهنگی هنری، کلاس‌های آموزشی خود را به صورت مجازی برگزار کرده است، اظهار کرد: البته طی این مدت، کلاس و نام‌نویسی جدیدی نداشته‌ایم و آموزش‌ها با هنرجویان قبلی به صورت مجازی ادامه داشته است. هرچند که من ازجمله افرادی هستم که پیش از شیوع ویروس کرونا نیز در کنار آموزش‌های حضوری، آموزش مجازی به عنوان شیوه تکمیلی داشته‌ام و این موضوع اتفاق تازه‌ای برایم نیست.

او همچنین اضافه کرد: طبق تجربیاتم آموزش مجازی برای هنرجویان کاربردی‌تر است چراکه آن‌ها اتودهای خود را از طریق این فضا ارسال خواهند کرد و من نیز توصیه‌ها و پیشنهادهای خود را به ‌آن‌ها ارائه می‌کنم و هنرجویان در روز حضور در کلاس، آمادگی بیشتری دارند. به دلیل محدودیت ساعتی کلاس‌ها امکان آن وجود ندارد که هنرجو کار خود را به صورت کامل ارائه کند و درباره آن صحبت کند و فضای مجازی این فرصت را ایجاد می‌کند تا او اتودهای خود را کامل ارائه دهد و من نیز موظف به بررسی و ارائه پیشنهادهای لازم هستم. هرچند که این کار سختی‌ها و دشواری‌های خود را دارد اما چون در گذشته این روش را امتحان کرده‌ام بسیار با آن موافقم و طرفدار آن هستم و به نظرم به منظور پیشرفت هنرجویان نیز مثمرثمر است.

میکائیل شهرستانی افزود: طی تعطیلات به دلیل شرایط ایجاد شده، نمایش بعدی خود با عنوان "لبخند باشکوه آقای گیل" را نیز با حضور حدود سی نفر از هنرجویان خود به شکل مجازی آماده اجرا کرده‌ام. به منظور اجرای این اثر با مدیریت تماشاخانه سنگلج مذاکراتی نیز داشته‌ام تا در صورت امکان آن را در شهریور ماه در این تماشاخانه به صحنه آورم.

او با بیان اینکه به منظور تولید نمایش "آگوست در اسیج کانتی" زحمات و هزینه سنگینی را متحمل شده است، تصریح کرد: این نمایش با حمایت یک اسپانسر که از هنرجویان قدیمی من است، تولید شده و تاکنون این اثر بیش از صدمیلیون به منظور طراحی صحنه، تهیه لباس و آکسسوار هزینه داشته است. با وجود سال‌ها سابقه در تئاتر تاکنون از هیچگونه حمایت دولتی برخوردار نبوده‌ام و اکنون که امکان حمایت از سوی اسپانسر را داشته‌ام تصمیم گرفتم تا یک تئاتر کامل را اجرا کنم و سعی نکردم  قناعت کنم و تلاش و انرژی‌ام بر این بود تا با وجود اسپانسر، مهندسی اثر و طراحی صحنه در حد نهایی و غایی باشد.

کارگردان نمایش "در پوست شیر" در ادامه درباره استفاده از 50 درصد ظرفیت سالن نمایش به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا افزود: هزینه‌ای که به منظور تولید این نمایش شده است باید بازگشت داشته باشد حتی در شرایطی که نیمی از سالن را در اختیار داشته باشم. مسئولان طبق معمول تنها قول‌هایی در جهت حمایت مالی از آثار را به گروه‌ها می‌دهند. این نمایش و دیگر آثار روی صحنه همزمان با تعطیلی تماشاخانه‌ها دچار خسران شده‌اند و تاکنون براساس وعده وعیدها هیچ خبری از حمایت نیست. این تعطیلات، هنرمندان و تماشاخانه‌های خصوصی را دچار ضرر و زیان کرده است و حتی برخی از تماشاخانه‌ها به سمت تعطیلی رفته‌اند. هزینه‌کرد آثاری که اجرای آن‌ها به دلیل ویروس کرونا تعطیل شد، موجود است و به سادگی قابل بررسی است.

شهرستانی همچنین افزود: در صورتی‌که اعلام می‌شود براساس پروتکل، باید نیمی از ظرفیت سالن نمایش مورد استفاده قرار گیرد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید هزینه نیم دیگری از صندلی‌های خالی را به گروه بپردازد. در قیاس با هزینه‌های غیرضروری که در این مملکت بسیار می‌شود، جبران این خسارت برای دولت مبلغی نیست اما برای ما هنرمندان حائز اهمیت است و می‌تواند به ادامه حیات‌مان کمک کند.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: برخی از بازیگران نمایش "آگوست اسیج کانتی" تجربه اول خود را با این اثر پشت سر می‌گذارند و بعضی دیگر شاگردان چندین و چند ساله من هستند و در چندین نمایشی که به صحنه آورده‌ام ایفای نقش کرده‌اند.

"آگوست در اسیج کانتی" با بازی زهره یعقوبی، شیرین فرخنده‌نژاد، مریم فرح‌آبادی، بهادر باستان حق، ماهی مشیری، مرجان رزم آزما، حسین زنگنه، دلارام زرگر، سامره حسن زاده، مسعود آشوری، علی قنبرزاد و صدای میکاییل شهرستانی به صحنه می‌رود.

علاقمندان به تماشای این اثر می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.


منبع: هنرآنلاین